Driver du webshop med eget lager, har du sikkert flere gange tænkt over, om du i dit katalog skulle vise produkter, som ikke er på lager pt., og om du evt. skulle sælge nogle af de her produkter, som ikke er på lager. Der er en lang række for og imod begge dele, og i sidste ende bliver det sikkert en blanding af økonomiske overvejelser og ”gut feeling”, der afgør sagen. For at du kan få lidt mere styr på mavefornemmelsen, kan du overveje følgende.

Hvad betyder det for kunderne?

  • Skal de kunne se, hvad der er udsolgt?
    • Produkter på lager må betyde hurtig levering
    • Måske kan du oplyse en forventet lagerdato på udsolgte varer
  • Skal de kunne bestille produkter, som først kommer på lager senere?
    • Du skal være rimelig sikker på at kunne få produkterne hjem (og nok)

Hvad betyder det for SEO?

  • Hvis dine produkter vises som ikke på lager?
  • Hvis produkterne skjules, når de ikke er på lager?

Hvad betyder det rent praktisk i din butik?

  • Hvor hurtigt kan du få nye varer hjem?
  • Hvor nemt er det at bestille enkeltvarer fra din leverandør?
  • Har du råd til at købe et stort nok varelager hjem?
  • Skal du have alle varianter på hylden?
  • Har du plads til alle produkterne?
  • Har du 100 % styr på din lagerbeholdning?
    • Både inbound og outbound

Vores erfaringer i MagentoXperten i forhold til nye magento webshopejere er lige så blandede, som de produkter vores kunder sælger.

Hvis man vælger at vise de produkter, som ikke er på lager, er noget af det første, man nok skal overveje, hvor stor en andel af ens katalog, der bør være på lager. Står halvdelen af ens produkter, som ”ikke på lager”, skal kunderne enten bladre en hel masse for at finde noget, de faktisk kan købe nu og her, eller også skal de vente på deres varer. Kender man en nogenlunde præcis leveringstid, er det en god idé at vise det for kunderne, så de ikke hopper over til en konkurrent.

I vores egen webshop winkwink startede vi ud med at købe et forholdsvis lille lager af de mest sælgende varer, og så lod vi resten køre via backorders. Dette gav os noget økonomisk frihed, fordi vi ikke skulle investere i et kæmpe lager, før vi havde fået godt fat i kunderne; men pga. skiftende leveringstider fra leverandørerne, oplevede en del kunder at måtte vente mere end de 2-3 dage, som vi ellers havde håbet på.

En anden udfordring ved backorders er selve bestillingsprocessen. Vi fandt i winkwink.dk ret hurtigt ud af, at folk har meget forskellig smag hvad angår sexlegetøj, og vi blev i starten derfor nødt til at bestille varer hver aften fra vores leverandører… manuelt. ”Sikke en masse spild af tid”, kan man i dag sidde og tænke; men det er de færreste leverandører, der selv stiller et plug’n play integration til rådighed til div. CMS-systemer, så det kan hurtigt blive til en større investering af få et automatisk leverandørbestillingssystem op at køre.

I dag har vi udviklet et system til Magento, som dagligt optæller varer med lav lagerbeholdning og sender opfyldningsordre til vores leverandører. Det har taget en del tid at implementere, teste og tilrette, men har sparet os for en masse arbejde i hverdagen.

SEO-mæssigt skal man altid passe på med at fjerne produkter helt fra sin webshop, da siden herefter ikke findes, og Google derfor ser det som en fejl 404, hvilket er ret skidt. Rent SEO-mæssigt, skal man helst beholde alle produkter på shoppen, selvom de ikke er på lager. Dog skal de helt fjernes fra kategorier, og søgninger da det blot er fyld med produkter, man ikke kan købe. En idé kan være at have en “signup” feature, så man kan få en mail, når produktet kommer på lager igen.