Hjemmesideejere har for alvor fået øjnene op for at hjemmesider ses mere og mere på telefoner. Det præger udviklingen af webdesign at designere og andre fagfolk nu endelig kan fokusere på telefonen som primær enhed. Men det er ikke bare fryd og gammen – der er mange ting der skal prøves af. Det betyder at nogle teknikker vil fejle fælt, mens andre vil blive toneangivende.

Det er egentlig beskrevet lige på kornet i denne kommentar til et indlæg på reddit.com:

“The web is experiencing what I would consider to be its ‘80s. So many new options and capabilities are available and everyone is going crazy finding ways to add it all to their site. So now we have a bunch of shit that we all think looks great but is extremely unusable.”

 

Men hvilke teknikker er så de mest lovende?

Næsten alle er enige om at responsive design er i fokus. Men brugervenlighed (usability) og loadtid er – igen – blevet vigtige faktorer. Allerede nu er der mange hjemmesider, der ikke loader med det samme, men har en lille ‘vente-animation’ kørende i nogle sekunder. Der har også været en tendens til at forvirre brugernes adfærd med meget ‘støjende’ designs og funktioner.

 

For et par år siden begyndte et helt fladt design (flat design) at dukke op. Nogle kalder det også disney-design fordi det ligner noget fra en tegnefilm. Det flade design har flere fordele. Det er, i modsætning til fotos, hurtigt at hente på alle forbindelser og det er meget udtryksfuldt.

 

Google har lanceret et designsprog, Material Design, som er ”flat design” henvendt til egentlige mobilhjemmesider. Men nogle er begyndt at bruge det som gennemgående design til almindelige sider også.

Se eksempler med en Google billedsøgning på: ”web design flat design”.

Flat design hænger sammen med en anden trend som mange også hilser velkommen, nemlig stærke farver. Denne trend håber jeg tager til. For så kan jeg støve min elskede farvepsykologi af og holde lange taler for alle, der gider at lytte.

 

Det visuelle indtryk (grafik og fotos) får ubetinget størst opmærksomhed, når designere snakker om fremtidens design. Måske fordi designere sjældent fokuserer på content marketing. Men det nye i dén dialog er, at man er på vej væk fra enorme fotos og videoer, der gør siden langsom, og hen imod flere små animationer. Det kan være alt lige fra gif-billeder og hover-effekter på billeder til det klassiske slideshow.

 

En under-trend er Micro Interactions, der er ‘ting som bevæger sig’ eller reagerer på brugernes handlinger på siden. Et eksempel kan ses her: http://searchenginewatch.com. Klik i søgefeltet og læg mærke til loopen. Det er en lille ubetydelig bevægelse, men den gør en ellers tam side lidt mere dynamisk og levende. Tænk hvis alle handlinger (klik, scroll, formularer, billedvisninger, mouse over) blev akkompagneret af en lille animation.

 

Hvad er så på vej ud?

Af en eller anden grund har ”pop ups” haft en renæssance – noget som alle var blevet enige om var rigtig træls på en hjemmeside. Jeg tror, det er startet med de mere afdæmpede slide ups, der kommer frem nede i det ene hjørne af hjemmesiden, og opfordrer til at skrive sig op til nyhedsbrev eller købe noget.

Men som det tit sker, har det taget overhånd, og nu er de rykket op midt på skærmen igen. Men heldigvis er brugervenlighed igen blevet et buzzword. Og dermed er irriterende ‘opråb’ på vej ud.

 

Jeg har altid været stor fan af simple designs og derfor er det glædeligt at store ikke-brugervenlige fotos er på vej væk igen. De fylder hele skærmen, tager lang tid at loade og de forstyrrer budskabet. Jeg mener ikke, at man kan/skal sælge kurser med et billede af en bjergtop. Men så er vi på vej over i en anden snak.

 

** NØRD ALARM **

 

Siden Google Fonts kom til er vi endelig på vej væk fra de evindelige fem valgmuligheder. Det åbner op for en noget mere spændende fremstilling af teksten, der kan gøre indhold både søgevenligt og brugervenligt. Jeg kan allerede spotte en tendens til at overgøre det med kryptiske og ulæselige fonts. Typisk! #RullerMedØjnene. Det gamle paradigme om, at fonts til indhold skal være UDEN fødder på en skærm gælder stadig.

 

For hver opdatering af diverse browsere bliver CSS3 mere og mere almindeligt. Det er næsten som at finde Tutankhamons grav hver gang en ny deklaration bliver standard. Sidebemærkning: Farvel, IE. Jeg kommer IKKE til at savne dig!

CSS3 åbner for en masse animerede visninger af billeder og elements, som gør siden spændende og dynamisk uden at koste dyrebar loadtid. Se mere på http://caniuse.com/#cats=CSS

 

Cinemagraph er forholdsvis nyt, men sammen med gif’s genfødsel må det betegnes som det nye sort. Det passer perfekt ind i alle de ovenstående trends. Samtidig er det en meget æstetisk måde at give dynamik til en hjemmeside – hvis det bliver brugt rigtigt.

 

Se eksempler her:

http://www.quertime.com/article/arn-2011-11-22-1-top-40-stunning-and-impressive-cinemagraphs-photography-in-motion/

 

Her er en guide:

http://blog.spoongraphics.co.uk/tutorials/how-to-make-a-cool-cinemagraph-image-in-photoshop