I dag fik jeg et spørgsmål på facebook: Hvad skal jeg gøre, hvis min bank ikke tror nok på min forretning til at ville låne mig penge?

Et rigtig godt spørgsmål, som ikke umiddelbart ligger i min boldgade.

Men jeg svarede, at jeg i grove træk tror, det kræver cirka det samme at overbevise en bank som at overbevise en kunde.

Begge parter vil overbevises om, at du er og har succes.

Hvorfor skulle de ellers gå ind i et samarbejde med dig?

De vil se, at du

  • selv tror så meget på det, at du tør investere både tid og penge
  • har de rette kompetencer til at komme i mål
  • har tilpas med erfaring til at kunne gennemskue de relevante processer
  • er velforberedt og bevidst om, hvor der kan være en udfordring, og at du har forholdt dig til, hvordan du vil løse den

m.m.m.

Men hvordan kan du så investere, hvis din bank ikke tør låne dig penge til at komme i gang for?

Ja, hvis du ikke har nogen penge overhovedet, kan jeg da godt se, at det bliver op ad bakke. Men tag mig på ordet: I så fald vil du nok desværre opdage, at det tit er op ad bakke. For tit kan penge købe os en genvej, hvad enten vi snakker privat eller erhverv.

Men hvis du derimod kan rejse nogle penge selv, ja så har du allerede vist banken, at du har viljen og måske opfindsomheden, og at du vil dit firma nok til at have hånden på kogepladen – so to speak. Og så vil de som regel også være mere motiverede til at hjælpe dig videre. Samtidig har du også vist, at du er velforberedt nok til at have samlet nogle penge sammen overhovedet, før du kontakter banken.

Og ja, der er altid veje til at finde nogle penge. Også på kort sigt. (Men det er ikke altid de sjove veje).

Succes avler succes

Nu skal jeg ikke kunne sige, hvor meget min facebookkontakt gerne ville låne i banken. Men selv hvis hun ville låne et stort beløb, ville hun stadig stå bedre ved også at have lidt på kistebunden. Og ved evt. at have etableret en virksomhed i en mindre målestok. Så kunne banken se, at hun vidste, hvordan man drev en virksomhed. Og dermed ville bankens investering også være mere sikker.

Ligesådan: Hvis hun først havde etableret en lille virksomhed og havde nogle kunder, der allerede var glade for det, hun lavede, ja, så var det jo også nemmere at vækste og bygge videre på dét, hvis hun fik lånet fra banken.

For succes avler succes.

Derfor er det så vigtigt, at du tror på det.

At du tror, at du kan få succes, og at du viser det.

Også de dage, hvor du måske er i tvivl.

Vi tiltrækker mere af det, vi har.

Derfor bliver dine kunder også usikre, når du viser din usikkerhed.

Og hvis de kan mærke, at du ikke er til at skyde igennem, ja, så bliver de tiltrukket af det.

De ønsker jo netop også at få succes.

(Når det er sagt, så behøver vi jo ikke at være arrogante. Det er helt ok og meget troværdigt at sige, hvad vi ikke kan. Bare vi husker at fremhæve det, vi så kan. Og ja, jeg ved godt, at det i en periode var noget sværere for mange at låne penge i banken. Det underkender jeg ikke. Men nogle lånte også mange penge. Og tit er der jo en grund til, at nogen får et ja, og andre får et nej).