Hvad er egentligt jeres primære ydelser? Og tabes der penge på at udføre dem? Eller tjenes der ikke nok? Mange nystartede virksomheder begynder at kigge sig om efter en anden aktivitet, hvis man ikke tjener penge på den primære.

Lad os i eksemplet antage, at vi driver en forretning med salg af dyner fra en forretning i Roskilde.

En stak dyner bag en bunke mønter

Hvis du sælger dyner, skal du gøre det til den rette pris

Hvilken metode?

Vi køber dynerne for 100 kr. Der er basis for at sælge 2.000 dyner årligt. De faste omkostninger ved at sælge dynerne, udgør 400.000 kr. (husleje, varme, telefon, internet mv.). Man kan beregne / fastsætte sin udsalgspris på flere måder. Alvorligt er det, at du på bundlinjen tjener penge.

Hvad tager konkurrenterne?

Da konkurrenterne tager 1.000 kr. for en dyne, tager du 995 kr. Vi vil være billigere end konkurrenterne, og dét passer ind i vores koncept. Omsætningen udgør 1.000 dyner, á 995 kr. eller 995.000 kr.

Fast tillæg

Nogle tillægger X procent til deres kostpris. Hvis en vare fx koster 500 kr. tillægges 50 procent, og så bliver udsalgsprisen 750 kr.

Hvad skal der til for at dække de faste omkostninger?

Mange fastsætter udsalgsprisen ud fra, hvor meget der skal til for at dække de faste omkostninger.
Lad os fra eksemplet før sige, at de faste omkostninger udgør 400.000 kr. Og vi skal have 600.000 i løn for at sælge dynerne. Og så skal der være et overskud på 200.000 kr., som vi fx vil anvende til at investere i en ny dynetype. Dvs., at vi skal tjene 1,2 mio. kr. for at opnå dette. Man kalder også dette for dækningsbidrag.
Varekøbet udgør 1.000 dyner á 100 kr. eller samlet 100.000 kr.

Dét bringer os op på 1,3 mio. kr. Da vi kan sælge 1.000 dyner årligt, bliver udgangsprisen 1.300 kr. per styk.

Der er flere forskellige situationer. De forskellige situationer kræver et budget samt at der er tænkt over prisen.

Hvad med mig?

  • Har du et budget?
  • Har du tænk over, hvad du skal tage for din vare?
  • Lægger du dig op ad konkurrenterne?
  • Passer din pris til dit koncept?

Drøft evt. disse ting med din revisor. Og medbring de seneste balancer. Enhver virksomhed fortjener et budget.

Tjen penge

Du skal ikke være bange for at tjene penge på din primære ydelse. Stol på, at du har fundet den rigtige prissætning. Og konkurrer på nogle andre parametre end prisen. Måske har du en bedre kundeservice, en bedre butik, en bedre netbutik, osv., som gør at prisen bliver højere end konkurrentens.