Det første åndedrag. Det første skridt. Det første ord. Det første kys. Det første barn. Den første million.

Livet består af en række afgørende første gange.

Hver og en af disse første gange sker på grund af menneskets konstante jagt på forbedring. Som mennesker er vi på en uendelig rejse mod altid at blive en bedre version af os selv ‘The Better Me’.

Det kan lyde som noget af et postulat, når man tænker på, at der findes Sydney Lee’er, fattig Carina’er, dovne Robert’er og andre deprimerende eksistenser. Men når man tænker over det, så giver det faktisk mening.

Der er ingen raske mennesker, der vågner op om morgenen og tænker:

 

I dag vil jeg være en dårligere version af mig selv, end jeg var i går!

eller

I dag vil jeg være dårligere til mit arbejde, irritere mine omgivelser og gøre alt, hvad der står i min magt for virkelig at være dum og lave fejl.

 

Klart, det er stensikkert den vej, det går en gang imellem, men det er aldrig intentionen.

Vi ønsker altid at være bedre, ikke dårlige (hvilket er værd at holde in mente, i forhold til de der irriterende kunder, medarbejdere, kolleger og chefer, man nogle gange støder på).

Det er hardwired i os som mennesker, at vi vil være bedre. Det er også derfor, der findes iværksættere. Vi vil realisere os selv, skabe noget nyt og bedre og vi er ekstremt motiverede, bevidst eller ubevidst, til at blive The Better Me.

illustration-af-mand-der-glad-springer-ud-af-sengen

Det handler om at få en god start fra morgenstunden

The Fundamental 4’s

Så hvis alle mennesker vil være bedre versioner af sig selv, hvad betyder det så for dig som iværksætter og erhvervsdrivende?

Det spørgsmål har vi brugt laaaaang tid på at skabe et svar på, som er til at arbejde med – uanset om man er en global kæmpekoncern eller enkeltmandsvirksomhed i en garage.

Baggrunden er omfattende research med bl.a. Generation Y/Z, firstmovers, iværksættere, forbrugere og oceaner af tests i forhold til både danske og internationale virksomheder.

Efter langt tilløb har vi en bog på vej om emnet, for vi mener, at det er væsentligt at forklare de teorier, praksisser og mindsets man som virksomhed kan arbejde ud fra.

Men her er pixi-versionen, der kan sammenfattes i nedenstående model, som vi kalder ‘The Fundamental 4’s’.

Modellen er simpel. Men, som du sikkert ved, så er simpelt det sværeste. Det var vist Churchill, der sagde Jeg ville have skrevet et kortere brev, men jeg havde ikke tid”

Modellen viser de fire fundamentale kræfter, der driver os som mennesker i vores jagt på The Better Me. Vi vil alle sammen gerne BE, DO, FEEL og LOOK better:

BE better

Kan du huske Anders Matthesen i ’Sorte kugler’, hvor han ender i Skærsilden og får kastet sorte kugler i en søjle for hver dårlig ting, han har gjort og hvide for alle de gode?

Det er lidt det samme med ‘BE better’. Vi har nemlig alle sammen en slags internt system der, baseret på vores værdier, vurderer om vi skal have en sort eller hvid kugle kastet i nakken, når vi handler, støvsuger eller noget helt tredje.

‘BE better’ handler om at honorere vores individuelle værdier og vores moralske landkort, så vi føler os som gode mennesker.

For eksempel er der nogle, der køber økologiske æg, fordi de derved honorerer deres interne værdier omkring dyrevelfærd eller beskyttelse af miljøet.

Med andre ord: Når de køber økologiske æg høster de hvide kugler. Andre kører i el-bil, køber genbrug, sparer på pengene, laver frivilligt arbejde eller andet, der honorerer deres interne værdier.

At leve i overensstemmelse med det der er vigtigt for os, er en afgørende motivation for os som mennesker.

Hele CSR, social entrepreneurship, køb-en-og-donér-10-kr-til-xx (indsæt velgørenhed), økologi, fair trade, Cradle 2 Cradle og miljømærker er alle eksempler på det stigende fokus på BE better motivationen, der hver dag kaster masser af hvide kugler efter både kunder, virksomhedsejere og medarbejdere, fordi vi føler, vi er med til at gøre en forskel – for os selv og for verden.

DO better

‘DO better’ er en anden central motivation, der handler om at styrke vores kompetencer, evner og resultater. Vi er alle drevet mod at blive dygtigere, være succesfulde og skabe bedre resultater.”Bigger, Better, Faster, Stronger”, som Daft Punk synger.

En GPS er for eksempel et DO better værktøj, der sætter os i stand til at navigere fra A til B bedre, end vi ville kunne uden. e-conomic er først og fremmest et ‘DO better’ værktøj, der gør os i stand til nemmere, hurtigere og bedre at klare vores økonomi.

Hele app revolutionen er et eksempel på de kæmpe forretningsmuligheder, der ligger i at få kunder til at ‘DO better’ og udvide deres evner.

De dygtigste virksomheder får ofte deres kunder til at ‘DO better’ ved at gøre dem klogere eller skabe convenience der gør det nemmere eller hurtigere for kunderne at løse deres opgaver.

FEEL better

‘FEEL better’ motivationen handler om vores sanser og følelser. Vi er alle stærkt motiverede af at gøre ting, der gør os glade eller på anden måde stimulerer os positivt følelsesmæssigt.

Musik får for eksempel de fleste af os til at reagere følelsesmæssigt, ligesom farver, design, æstetik, indretning eller menneskelig interaktion har afgørende indflydelse på vores emotionelle tilstand.

De dygtige virksomheder får os til at *FEEL better* ved at ramme flere af vores sanser og skabe et tæt emotionelt bånd til os.

Hvis du har prøvet at åbne et Mac produkt ud af originalæsken ved du, hvad vi taler om.

Vi lavede faktisk engang noget research med Mac entusiaster, hvor der var flere der aede deres iPhones godnat inden de gik i seng (!).

Så design kan klart få os til at ‘FEEL better’.

LOOK better

Dette handler om at forbedre vores sociale status. Uanset om vi vil indrømme det eller ej, så er vi alle stærkt motiverede af, at andre sætter pris på og anerkender os for det vi er eller gør.

Det er eksempelvis derfor, vi følger modens luner og pludselig finder os selv rendende rundt med Justin Bieber hår, skovmandsskjorter, lange vikinge skæg eller netop ikke gør.

‘LOOK better’ er nemlig ikke ens for alle, men defineres primært i forhold til vores ‘network of authority’ – dem der betyder noget for os. Med andre ord er vi temmelig ligeglade med om moster Oda eller dem i Olielandene synes, at det er lammo at køre i elbil, når vi får masser af street cred fra vores primære netværk ved at gøre det (okay indrømmet street cred’en faldt lidt for nogle af os da Better Place gik konkurs, men så må man holde fast i at, der heldigvis stadig er masser af ‘LOOK better’ i firstmover effekten).

Facebook og de fleste andre sociale medier er verdensmestre i at hjælpe deres brugere til at ‘LOOK better’ – bl.a. gennem muligheden for at uploade billeder, film og statusopdateringer, som andre kan give instant feedback på.

Et andet godt eksempel er virksomheder, der får deres kunder til at ‘LOOK better’ ved at lade dem co-create produkter. Tænk på LEGO, der endda sælger de mest populære kundeskabte produkter og giver royalties til skaberen.

2010, Pawlak & Østergaard, DARE2

2010, Pawlak & Østergaard, DARE2

Jagten på ‘The Better Me’

De fire grundlæggende motivationer har sandsynligvis været de samme siden de tidligste hulemands-dage. Vi har altid været på jagt efter ‘The Better Me’. Men måden vi honorerer motivationerne på har ændret sig. Det er ikke det samme, der får en nutids dansker til at BE, DO, FEEL og LOOK better, som det var i Middelalderen eller 80’ernes Gordon-Gekko-Greed-is-good-dage for den sags skyld.

Som iværksætter, og forretningsdrivende i det hele taget, er det fuldstændig afgørende at have dyb forståelse for kundernes motivationer – hvad det er, der driver dem. Hvis man forstår sine kunder i dybden, kan man langt bedre skabe produkter, services eller oplevelser, der for alvor skaber værdi for dem.

Vi dykker dybere ned i de enkelte motivationer i kommende blogindlæg, men bottom line er dette: Jo bedre du er til at honorere dine kunders ‘Fundamental 4’s’, jo større er sandsynligheden for, at du får succes.

Du behøver ikke nødvendigvis at honorere alle fire motivationer på én gang, men jo flere motivationer du imødekommer og jo dybere værdi du leverer på hver enkelt, jo stærkere vil dit produkt, service eller oplevelse være og jo større sandsynlighed er der for, at du vinder dine kunders opmærksomhed, tid og penge.

Så spørgsmålet er, hvad din virksomhed gør for at få jeres kunder til at BE, DO, FEEL og LOOK better?

Hvis ikke du ved det, så skynd dig at finde ud af det. We DARE you!

GERONIMO!