Good-Job

Du får lige et vildt simpelt redskab til at styrke troen på dig selv.

Du kan både bruge det til at forbedre din markedsføring og til at styrke dig selv på de dage hvor du trænger til det. Så du bedre kan tage dig endnu betalt.

Redskabet hedder roselisten.

Og her skriver du ned, hvad du gør anderledes eller bedre end konkurrenten. På den måde bliver du opmærksom på nogle konkurrenceparametre, du kan arbejde videre med.

Listen er delt i to. I den ene del skriver du, hvordan du selv oplever, at du er anderledes end dine konkurrenter. Bare skriv de helt små ting. For i bund og grund er det de helt små ting, der gør, om kunden handler hos os. Eller en af vores konkurrenter.

Skriv eksempelvis, at du

  • skriver julekort til alle dine kunder
  • har haft flertallet i dine kunder i mange år
  • serverer den bedste kaffe
  • har nogle konkrete resultater, som de færreste kan prale med (ja, på roselisten er det især velkomment at prale)
  • er den eneste i Danmark, der har været på et bestemt kursus (hvis altså dette kursus vel at mærke er radikalt bedre end de kurser, alle de andre har været på)
  • har kortere leveringstid end flertallet af dine konkurrenter*
  • har tre måneders ventetid*

(*Ja, alt efter øjnene der ser, og hvad du sælger, der det jo lidt forskelligt hvilken af disse to, der bliver set som en fordel).

Bare bliv ved med at skrive. Det kan måske virke som nogle små fjollede ting at skrive, men de kan motivere din hjerne til at tænke på flere ting. Du bliver glad af det, og lige pludselig kommer du måske i tanke om netop den ting, der gør, at nogle af dine kunder faktisk kommer fra den anden ende af landet. Netop for at blive hjulpet af dig.

Vildt simpelt.

Husk også, når andre roser dig. Dels er det rart at huske på en regnvejrsdag, og dels er det med til at danne et klart billede af din unikke eksistensberettigelse.  Derfor skal du huske at skrive det ned. Både det, de siger og det, de skriver til dig.

Hvis du er den eneste, der gør noget særligt på et specifikt punkt, så slå dig ikke til tåls med, at du jo allerede er den bedste. Nej, hvis du kan se at dine kunder sætter pris på det, du gør ekstra, så se om du kan bygge det ind mange flere steder i dit firma, end du allerede gør. Eller se om du kan gøre det endnu bedre. Det er altid mere motiverende at arbejde videre med det vi er gode til end forsøge at optimere på det, der bare aldrig bliver vores stærke side.