…så undgår du en konfliktfyldt relation til kunden!

 

Jeg får jævnligt opkald fra supergode og dygtige sælgere, som ønsker at berige mit arbejdsliv med nyttige produkter.

Fair nok! Jeg benytter også selv canvassalg.

 

Men ind imellem støder jeg også på kamikaze-sælgeren, som på ærgerlig vis gøder jorden for sit salg med konfliktoptrappende uforskammetheder.

Sikkert utilsigtet.

 

I dag var det et stort mobilselskab, som hurtigt fik fremlagt sit gode tilbud, og jeg bed interesseret på.

Men da jeg bad om at få tilsendt mere information skriftligt, fordi jeg lige nu var optaget af anden (vigtigere) opgave, fik jeg at vide, at de bestemt ikke brugte tid på at sende materiale til kunder, som ikke viste interesse.

Samtalen tog 58 sekunder. Og jeg fik aldrig det gode tilbud. Desværre.

 

For nylig fik jeg fem opkald dagligt tre dage i træk fra en virksomhed, som ville sælge mig web-løsninger.  Da jeg senere henstillede til lidt mindre aggressiv markedsføring, blev jeg belært om, at jeg virkelig havde brug for netop deres IT-løsning, da min hjemmeside var helt i skoven. Måske delvist sandt, men retorikken var uklog. Heller ikke her blev jeg kunde.

 

Som konfliktmægler møder jeg også selv stribevis af virksomheder, som i min optik har et tydeligt akut behov for netop mit produkt: Støtte til konfliktløsning.

Men hvis andre forhold lige nu er mere presserende for kunden, må jeg erkende at mit gode produkt ikke skal kastes i grams i en potentiel konfliktoptrappende samtale, fordi jeg presser kunden unødigt.

Mit gode produkt har fortjent en god præsentation, og det kræver en god modtagelse. En anden dag!

 

Så der er altså kun en der ved, hvad kunden virkelig har brug for og hvornår. Kunden selv!

 

Muligvis er din pointe som ihærdig sælger god nok, men kunden kan i sekundet have brug for hjælp til 100 mere presserende opgaver i sin virksomhed. Som du ikke kan afhjælpe.

Hjælp derfor kunden ved at vise forståelse for kundens situation.

Vis empati. Og benyt dette bånd til at invitere dig selv indenfor i kundens virkelighed – UDEN af skabe konflikt og uden at miste en kunde for altid.

 

Du kan efterfølgende vælge at sige farvel og på gensyn  – eller spørge om du kort må dele en observation med kunden.

 

Eks.:

-Må jeg dele en observation med dig?

Ja, siger kunden ofte

-Jeg har lagt mærke til, at du benytter  xx-løsning nu, og jeg oplever,  at du ikke får det fulde udbytte af løsningen – og er I tvivl om løsningen reelt opfylder dit behov. Hvad tænker du om det?

– Hmm. Det kan godt være lidt svært at overskue…

– Hvad har du brug for?

– Jeg har brug for overblik.

-Kunne du tænke dig, at jeg kom med nogle få enkle forslag til ændringer, så dit behov blev dækket?

– Ja tak (eller nej tak. Accepter et nej og bevar den gode relation, så du forsat kan tage kontakt.)

 

Husk at unødig konflikt skader din relation til kunden.

 

Derfor bør du:

Undgå at belære kunden

Stil dig til rådighed for kunden

Accepter et nej fra kunden

Bevar relationen(!!)