Som selvstændig ved de fleste af os godt, at hvis ikke der kommer nye kunder i huset, så ender vores store fremtidsplaner hurtigt som små hobby projekter. Derfor tilbydes der rigtig mange gode salgskurser, kurser omkring SEO opdatering, regnskabsføring med videre,
men hvad med servicen?

god_service

For mange selvstændige er dette desværre en ting der tages for givet, da det handler mere om at få nye kunder ind, end for at kræse om dem der allerede er inden for døren. Som gæsteblogger herinde på Kræs vil jeg derfor fokusere på fire forskellige områder af kundeservicen, i forbindelse med mine blog indlæg.

Som kundeservice rådgiver og ekspert, så er dette som regel en af de første ting, jeg altid kigger på sammen med klienten.

Alt for mange hjemmesider gemmer deres kontaktoplysninger, så meget af vejen som overhovedet muligt, hvis de da overhovedet er at finde på deres hjemmeside. Det svar jeg oftest får, når jeg spørger ind til dette punkt er, at “man” ikke har tid til, at tale med kunder hele dagen.

Det jeg som oftest svare tilbage er “Har du tal på hvor mange ordre du er gået glip af, på grund af den manglende information?” Gør det så let som muligt for kunderne, at komme i kontakt med dig. Skriv dit telefonnummer og dine telefontider tydeligt et sted på forsiden, hvis det er muligt. Det er på ingen måde god service, hvis kunden skal lege Mesterdetektiven Basil Mus for, at finde frem til simple oplysninger som telefonnummer, mailadresse, facebook link osv. Og gør dig selv den tjeneste, altid at skrive klart og tydeligt, hvad kunden kan forvente.

Hvornår tager du telefonen på hverdage? Hvad med i weekenderne? Hvor lang tids svarfrist kan jeg som nuværende eller kommende kunde hos dig forvente, hvis jeg skriver til dig pr. mail eller via facebook?! !

Det handler om at være åben og møde kunderne i øjenhøjde. Det handler samtidig om at være realistisk, så du ikke skuffer kunderne ved, at gabe over mere end du kan
overkomme.

Det er lækkert at tilbyde telefonservice 24 timer i døgnet 365 dage om året, men hvis du er en enmandsvirksomhed eller i måske kun er 3 eller 4 ansatte, så er det måske meget godt at revurdere om dette er løsningen for dig/jer.

Det er trods alt også vigtigt, at passe på sig selv og sine ansatte. Dette gælder iøvrigt også på de sociale medier. De sociale medier er fantastiske og nok den bedste mulighed overhovedet, hvis du vil have kontakt med dine kunder og sprede et budskab. Men hvis du er alene eller få ansatte og i dårligt kan følge med i forvejen, så undersøg de sociale medier og udvælg så et enkelt eller to steder, at lægge jeres energi.

Når det er gjort, så vær ærlig derinde. Hvis du ikke har tænkt dig at svare på kundehenvendelser på facebook, så skriv det på din side, og skriv hvordan kunden istedet kan henvende sig til dig.
Gør det let at kontakte dig og sørg for, at lave en god “om mig/os” på din hjemmeside, der fortæller en god historie og gerne er krydret med gode billeder af dig selv og din ansatte.

Det er ting som disse der øger din og din virksomheds troværdighed og det er i sidste ende dette parameter som gør, om nye kunder henvender sig til dig eller en konkurrent.! !