Jeg vil gerne dele et par erfaringer om valg af sociale medier og give dig inspiration til, hvad du som selvstændig kan bruge LinkedIn til.

Ønsker du at opnå forretning gennem sociale medier, er det ikke ligegyldigt, hvilke medier du vælger at bruge din tid på.

For et par uger siden havde jeg møde med en Facebook ekspert. Vi skulle igennem 2 punkter:

1)      Jeg skulle have gang i min FB side og derigennem sælge LinkedIn kurser

2)      Planlægge fælles foredragspakke om FB og LinkedIn

Havde vi efter mødet skrevet et beslutningsreferat, havde der stået:

Ad 1) Facebook side nedlagt. Ikke indsatsen værd.

… her mødte jeg op til mødet med 7-8 indlæg, forslag til billeder og konkurrence idéer.  Men Facebook eksperten fik mig til ret hurtigt at indse, at det var bedre at lukke min Facebook side end at forsøge at køre den op (om end jeg var lidt skuffet, jeg havde brugt en del tid på at forberede mig). MEN i forhold til min målgruppe, tid og økonomi til annoncer, var det ikke indsatsen værd.

Så i dag har jeg INGEN facebook side. Og hvor er det en lettelse. I stedet for at have en nærmest passiv side, som jeg konstant har dårlig samvittighed over (og som sender et dårligt signal), koncentrerer jeg mig nu om LinkedIn og Google+

Men lad det være sagt med det samme: For andre virksomheder er Facebook et rigtig godt socialt medie.
Jeg har flere virksomheder, der har været forbi min dør, som jeg har ”sendt videre” til Facebook.

Hvilke medier?

Det handler om, hvad vi skal bruge af tid og økonomihvilke sociale medier.

Vi har mange gange fået at vide, det er vigtigt at være til stede på flere sociale medier. Jeg har lyst til at tilføje: Ja, men begræns dig til de mest relevante for DIN målgruppe og gør det til gengæld ORDENTLIG på de sociale medier du har valgt.

Din tid?

Det er gratis at oprette en Facebook side, en LinkedIn side, en Twitter side, en Google+ side, osv., men din tid brugt på at skabe en udbytterig side er ikke gratis, og ej heller ubegrænset.

Har du brug for business NU (kroner i kassen), så er det måske ikke sociale medier du skal sætte ind på først (selvfølgelig afhængig af hvad du/virksomheden laver). Det kan være tidskrævende at være aktiv på de sociale medier, og det er ikke sikkert det er den mest business boostende aktivitet lige nu for din virksomhed.

Et par overvejelser omkring brug af de sociale medier

  • Hvem er din målgruppe?
  • På hvilke sociale medier er de?
  • Hvornår er de der?
  • Med hvilket formål er de der?

Er du udelukkende på de sociale medier, som er relevante for din målgruppe?

Der hvor du er lige nu med din virksomhed, er det så (alle) de sociale medier du skal bruge tid på eller er der andre business boostende aktiviteter du skal bruge tid på i stedet for?

Forsøger du på at være aktiv på FOR mange sociale medier på samme tid?
Har du en socialt medie side du burde lukke ned? Og et socialt medie du måske hellere skulle koncentrere dig om?

illustration-af-socialt-netværk

Inspiration til hvordan du som selvstændig kan bruge LinkedIn professionelt

jeg vil gerne give dig  inspiration til, hvad du som selvstændig kan bruge LinkedIn til.

LinkedIn er nemlig ikke længere bare en stor CV database.

Det er selvfølgelig individuelt og afhængig af dit formål med at være på LinkedIn, f.eks. hvilke ydelser eller produkter du vil sælge, online profilering, indhentning af viden osv.

Du kan bruge LinkedIn til:

  • At tiltrække potentielle kunder.
  • Mersalg.
  • Et effektivt salgsværktøj (leadgenerering, kvalificeret henvendelser…).
  • At få/dele specialviden.
  • At vedligeholde dit netværk.
  • At være professionelt profileret online.
  • Til at søge nye kollegaer/at tiltrække de rigtige.

OBS! På LinkedIn laver du ikke konkurrencer og sælger 3 produkter for 2 pris. Her opbygger du relationer; personer imellem, virksomhed og person imellem samt deler viden.

Der er næsten 1,5 mio. danskere på LinkedIn. Alle er langt fra aktive, men det er et netværk DU kan bruge aktivt.

Lær mere om brugen af LinkedIn

Vil du gerne have lære mere om aktiv brug af LinkedIn, har jeg lavet en fremvisningsside (showcase page) på LinkedIn hvor du kan få gode råd og tips om professionel brug af LinkedIn.

Under hjælpen på LinkedIn finder du også gode webinarer (på engelsk). Nogle af dem er optagelser, så du kan se dem når du har tid, andre skal du tilmelde dig og følge (tidspunkterne passer ikke altid til danske arbejdstider).