Tavle-01

 

For et par år siden vandt jeg Ivækstprisen i kategorien ’Årets Unge Håb’. Det var en kæmpe oplevelse, og jeg var meget stolt. Prisen blev overrakt af Asger Aamund, som jeg synes er rigtig inspirerende.

Efter prisoverrækkelsen sagde han til mig, at det var en god idé,  hvis jeg fik mig en mission. En mission som ikke nødvendigvis handlede om at sælge brugte golfbolde til alle i Danmark, men lige så meget handlede om noget der interesserede mig, og som ikke var arbejde.
Jeg gik i tænkeboks. Hvad interesserede mig egentligt?

Pludselig slog det mig – iværksætteri på skoleskemaet!

Jeg har selv gået 3 år på Handelsskolen på en iværksætterilinjen. Desværre var det ikke meget som omhandlede iværksætteri. Det var en skam, og det ville jeg gerne lave om på.

 

Jeg søgte rundt og læste en masse gamle artikler. Der var mange som var enige om, at mere iværksætteri på skoleskemaet ville være en god idé. Fælles for de fleste, var dog at der ikke var nogle, som havde gjort noget ved det. Masser af tom snak, men ingen action. En af de ting som kendetegner iværksættere er ACTION, så det besluttede jeg mig for at tage.

 

Jeg fik sat en masse møder op med politikere inde på borgen. Søde mennesker, uden tvivl, men som man samtidig fornemmer har en masse andre vigtigere ting at se til. Så jeg fandt hurtigt ud af, at hvis der skulle gøres noget, så skulle jeg selv gøre det.

 

Derfor blev Iværksætterturen født. Iværksætterturen kører nu på sit 3. År, hvor jeg river en måned ud af kalenderen og er rundt på en masse skoler og snakke omkring iværksætteri. Det er en mega succes, når jeg nu selv skal sige det.

 

Min pointe er så, at man snakker omkring en masse iværksætteri på skoleskemaet. Det stemmer jeg selv for. Men det skal ikke komme fra lærerne. Lærerne kommer aldrig til at undervise i iværksætteri, så det bliver brugbart. Desværre. Jeg ville ønske det ikke var sådan, men sådan er det nu engang.

 

Årsagen er simpel. Iværksætteri er ikke noget du kan lære ved at læse en bog. Det er ikke blot teori. Hvis du ikke har praksis med, så er det mildest talt næsten ubrugeligt.

 

For at lave en sammenligning, så svarer det til at du skal læse om hvordan man cykler, og så lære det videre, uden nogensinde at have prøvet at cykle!

 

Løsningen er ikke lige til højrebenet, omvendt vil løsningen kunne gavne en masse. Jeg tror nemlig på at løsningen er, at iværksættere og virksomhedsledere skal engageres endnu mere i skolerne, end de allerede er. Jeg husker tydeligt at når vi havde med det ’rigtige’ erhvervsliv at gøre, så steg motivationen 200%, og alting blev meget mere realistisk. Så sad vi ikke og brainstomere for Lars Hansens Bondegård, men rent faktisk  for en ægte virksomhed.

 

Så kære iværksættere, en opfordring til jer alle, kom ud på skolerne og snak omkring iværksætteri. Deltag i mentorforløb. Vær dommer til en innovationskonkurrence. Giv en hjælpende hånd til de mange kommende unge iværksættere, det er der brug for.