Hvis du er den allerbedste til det, du laver, er det ikke noget problem at være den dyreste. Men let´s face it: I det fleste brancher kræver det en del at være den allerbedste.

Den gode nyhed er, at du faktisk kan være den dyreste uden at være den bedste, hvis du hele vejen igennem sørger for at være topprofessionel.

Og det er faktisk en hel del nemmere end at være den bedste.

saet_din_pris_op

Derfor husk at:

• Kom til tiden hver gang. Hvis du planlægger din tid, efter at du skal stå ude ved kunden, et kvarter før du egentlig skal være der, er du ikke nær så følsom overfor trafikkøer, vejarbejde og manglende skiltning.

• Besvar mails og vend tilbage på telefonbeskeder forholdsvis hurtigt. Helst inden for 24 timer. Ja, kunden vil gerne føle, han er vigtig.

• Sæt autosvar på din mail, når du er væk længere tid end en arbejdsdag. Så ved kunder og samarbejdspartnere, hvornår de tidligst kan forvente at høre fra dig igen. Samtidig har du mulighed for at lave noget indirekte markedsføring ved at nævne det spændende kursus, du holder den dag (eller hvad der nu er grunden til dig fravær. Hvis dit fravær skyldes sygdom, skal du selvfølgelig være noget mere diskret med detaljerne).

• Indtal en personlig besked på din telefonsvarer, så dem, der ringer forgæves i det mindste er klar over, at de lægger deres besked hos rette vedkommende. Lav din besked på telefonsvaren om, når du er på ferie eller lignende.

• Overhold alle dine aftaler. Uanset om du gør noget for penge, markedsføring eller netværkspleje, er det stadig dit navn, der står på spil.

• Brug professionelle billeder i ALT din markedsføring (og når du ejer en virksomhed, er der ikke noget, der hedder en ”privat facebookprofil” med mindre, den er hermetisk skærmet for alt og alle – bortset fra familie og nære venner.Underkend ikke, at dine børns klassekammeraters forældre også kan åbne døre for dig rent professionelt. Og det er ikke sikkert de ”får det gjort”, hvis du har et billede af Fedtmule på facebook).

• Nøjes med at have så lidt markedsføringsmateriale, at du kan få det hele lavet professionelt.

• Betal for professionel hjælp, når du har brug for det
Eller med omvendt fortegn: Der er en række ting, du skal lade være med at gøre, hvis du gerne vil tjene mange penge. Det kan godt være, at du faktisk kan tjene penge på trods af alt det, jeg nu nævner her, men kan du krydse af på flere af eksemplerne, skal du højst sandsynligt arbejde ekstra for at bevise dit værd

Du skal lade være med at:

• Tage imod kunder på din privatadresse.

• Bruge følgende mailsystemer: hotmail, gmail, yahoomail, livemail, telemail og videre i den dur. Brug i stedet en mail, der slutter på navnet på dit domæne.

• Tage din telefon, når du har så meget baggrundsstøj, at du ikke lyder professionel.

• Tilrettelægge dit firma og dine markedsføringskampagner efter, hvad du kan få dit netværk til at gøre gratis.

• Bruge dine børn som undskyldning, hvis du ikke kan holde en aftale.

• Nævne det (offentligt), hvis du eventuelt i en periode har en dårlig økonomi. Det sender et signal om, at det ikke går så godt i din virksomhed, og det er dårlig markedsføring.

• Tale dårligt om dine konkurrenter (eller andre for den sags skyld).

Hvis du synes, at det lyder lidt besværligt (eller dyrt) med alt det, du skal og ikke skal, så hav hele tiden i baghovedet, at det netop er de tricks, der gør, at du kan tage dig meget bedre betalt – og at du dermed har mange flere penge til at blive ved med at betale for, at det alt sammen er i orden. Og så er du bare kommet ind i den gode cirkel.
Og ja. Det er meget lettere at indarbejde disse does and don´ts end at skulle være meget bedre end alle konkurrenterne.