Er du iværksætter og godt i gang med at skabe en sund forretningen i Danmark, så har du helt sikkert også drømt om at udvide til nye markeder internationalt. Men har du tænkt på, hvordan du helt praktisk sikrer dig selv yderligere lokal tilstedeværelse uden egentlig at skulle flytte dig selv og din virksomheder nogen steder til at starte med? Jeg er i dag Business Unit Manager hos GlobalConnect og har en iværksætterbaggrund, så jeg vil opfordre dig til at tænke globalt allerede i opstartsfasen. Her er min step by step-guide til at sikre din virksomhed en lokalt forankret global tilstedeværelse.

Derfor skal du være til stede lokalt, når du udvider globalt

Handel er i dag ikke afgrænset til byer eller for den sags skyld lande. Langt størstedelen af os handler internationalt, hvis prisen er rigtig. Og vi gør det hele tiden. Men foretrækker vi at handle lokalt, hvis vi kan komme til det? Ja, det gør vi faktisk. I Danmark bliver 7 ud af 10 handler online foretaget i danske webshops ifølge FDIH. Derfor er det vigtigt, at du tidligt i din forretning tænker en international strategi ind. Faktisk bør du allerede tænke det ind, når du præsenterer markedet første gang for din forretning som et Minimum Viable Product.

1. Det gode internationale domæne er et godt udgangspunkt for den god forretning

Det første mange iværksættere tænker på, er at sikre sig et godt domæne, se evt. guiden her. Når du har fundet det rette domænenavn, er et godt tip, at du allerede fra start af som minimum sikrer dig retten til din virksomheds danske domæne (.dk) og en international variant (fx .com, .net og .co). Du er med garanti ikke den eneste, der er klar til at udnytte din fremtidige succes, og netop derfor er det vigtigt, at du allerede ved opstart af din virksomhed sikre dig retten til de domæner, der kan sikre, at din virksomhed er repræsenteret i de lande, du kan (også i din vildeste fantasi) forestille dig at være repræsenteret i. Så køb dem før du har skabt succesen, så du ikke skal til at købe dem fri bagefter.

2. Vær til stede lokalt, når du udvider globalt – SEO-fordele ved lokale ccTLD’er

Men lige så vigtigt som de internationale domæner, er det faktisk være at være specifikt repræsenteret lokalt i de lande, hvor du gerne vil sælge med lokale ccTDL’er (det er den del af domænet, der kommer efter punktummet, fx .se, .no og .de). Her er der dels SEO-fordele at hente, i form af øget lokal fokus ved lokale søgninger på landeniveau (fx google.no for det norske marked). Det har analysevirksomheden moz.com beskrevet mere detaljeret her. Og så er der den psykologisk barriere for kunderne, når der handles online, og de skal vælge mellem nationalt repræsenterede virksomheder og international virksomhed som nævnt ovenfor.

3. God kundeservice er lokal kundeservice – Og hvis ikke, så er den i hvert fald gratis

Når du er repræsenteret både internationalt og lokalt online, så bør du overveje om næste skridt på vejen til at skaffe flere kunder eller måske gladere kunder går gennem telefonen. Overvej om det vil øge salget, hvis du tilbyder dem endnu en gratis kontaktform med ring gratis-numre (også kaldet freephone og toll-free) til din salgsafdeling, kundeservice eller bare ind til din mobiltelefon. På den måde kan du opbygge relationen med dine eksisterende kunder, og mindske den afstand internationale telefontakster skaber mellem dig og dine potentielle kunder ved at lade slutkunden ringe ind med sine spørgsmål eller sine ordre gratis.

4. Det nationale telefonnummer sikrer vejen yderligere til din internationale succes

Præsentere dine potentielle kunder for telefonnumre, der afspejler deres fysiske placeringer i forhold til de lokale domæner. Det danske telefonnummer har du sikkert allerede. Men skal du for eksempel bruge et i Sverige eller Norge, så kan nationale telefonnumre faktisk skaffes til langt de fleste lande. Så uanset om din virksomheds første udlandseventyr ligger i Sverige eller Singapore, så behøver du faktisk ikke engang at rejse dig fra skrivebordet for at etablere din virksomhed på nye internationale markeder.

Har du spørgsmål, kan du kontakte mig på +45 8070 5799 – og det er selvfølgelig helt gratis 🙂