Du har sikkert hørt det før. At du skal finde dit unique selling point, og du har måske lidt svært ved at sætte ord på, hvad det er, der gør dig helt speciel. For mange af dine konkurrenter laver måske stort set det samme som dig. Ja stort set. Men så er der også en forskel. Og den skal du slå på i din markedsføring.

 

unique_majbritt

 

Og selv hvis I lavede 100 % det samme, ville du stadig kunne finde dine unique selling points.

Nu får du opskriften!

Find alle de små ting, du gør eller har, som dine konkurrenter ikke har.

Du tror måske ikke, det er noget særligt, men tit er det små detaljer, der gør, at vi vælger en leverandør til eller fra.

Det kan være, at du

  • tilbyder gratis parkering, og at det er let at få en parkeringsplads
  • bor i udlandet og derfor arbejder om natten
  • taler et sjældent sprog
  • har en webshop og samtidig tilbyder, at kunderne selv kan komme og hente deres varer (og få dem hurtigere og spare penge til fragt)
  • er en af de få, der har kombinationen af to speficikke uddannelser

Lav en liste. Og bliv inspireret. Listen er længere end du tror, og du bliver glad af at lave den.

Lån mit unique selling point

Jeg lavede min liste i sommers. Og noterede, at et af mine unique selling points er hurtig svar- og leveringstid. Jeg besvarer mine mails i løbet af en, maks. to hverdage, løser mindre opgaver i løbet af få dage og leverer større opgaver (som hele hjemmesidetekster) på få uger. Det kan mange af mine konkurrenter ikke konkurrere med.

Og det gik jeg og funderede over nede i Frankrig. Og tænkte, at det var da for nemt, at jeg kunne slå mange af konkurrenterne på noget, der hverken handlede om pris, faglige kvalifikationer eller originalitet. Og ja, det er da nemt. Derfor har jeg opjusteret, efter jeg kom hjem.

Nu er jeg endnu mere bevidst om at organisere min dag, så jeg har buffertid nok til at kunne fastholde den korte svartid. Jeg har en til tre timer dagligt, hvor jeg ikke har planlagt noget. Her kan jeg besvare mails, tale i telefon eller løse de andre ikke-planlagte opgaver. Og skulle hele verden være tavs en dag, kan jeg altid løse nogle af mine egne opgaver (skrive nyhedsbreve, opdatere min hjemmeside, pleje mit netværk, udvikle min virksomhed, du kender sikkert listen).

Højst sandsynligt kan du også organisere mere buffertid i din kalender. Og så kan du også slå dine konkurrenter på kort svartid.

Værs´god, en gave til dig.

Nu har du det første punkt på din liste af unique sellling points. Men det stopper jo ikke her. Sæt tid af en dag til at lave listen længere. Den kan altid udvides, og den er god at kigge på, hvis du har en tung dag. For du bliver glad af at se på det, du er særligt god til.

Du finder sikkert – lige som mig – nogle gode punkter, som du kan gøre mere ud af, så dit særkende bliver endnu tydeligere for dine kunder.

Du er meget velkommen til at dele dit bedste unique selling point her: