beek

 

Jeg tænkte, at jeg hellere måtte starte min færden på KRÆS-bloggen med en overskrift, der skabte opmærksomhed. Jeg tænkte, at jeg hellere måtte starte med en overskrift, der gav reklame til min hjemmeside Socialemedier.dk Jeg måtte starte med en overskrift, der gjorde mig interessant for læserne.

I har derfor fået en vaskeægte markedsførings-overskrift. En overskrift, der starter med det klassiske buzzword inden for blogs: “Sådan”. En overskrift, der lokker med et højt tal og et tidsinterval, der er til at forholde sig til. Virkede det? Fik jeg fanget dig?

Nå, men nu til det, artiklen egentlig handler om.

I starten af april opdaterede Snapchat deres App med helt nye humørikoner (emojis). Nogle nye emojis, der viser, hvor god ven du er med dine andre Snapchat-venner. Ud fra hver af dine bedste venner på Snapchat fremgår nu en ukendt emoji, der hver har en bestemt betydning. Her er det vigtige ord, du skal lægge mærke til i forrige sætning; ukendt. Det fremgår nemlig ikke af denne opdatering, hvad de forskellige emojis betyder. Det var derfor op til Snapchat-brugerne selv at finde ud af dette.


1 million danske Snapchat-brugere = Stor potentiel målgruppe

 Der er efterhånden tæt på at være 1 million danske Snapchat-brugere. Der er derfor et stort segment af de danske sociale medie-brugere, der efter opdateringen af App’en stod tilbage med et spørgsmål: “Hvad betyder de nye Snapchat-ikoner?”.

Dette var indgangsvinklen for mig og min side Socialemedier.dk. Så snart jeg hørte om denne opdatering af App’en og så, at det ikke fremgik, hvad de forskellige ikoner (emojis) betød, skyndte jeg mig til computeren. Jeg tænkte, at jeg skulle være hurtig og konkret. Jeg ville have historien ud så hurtigt som muligt inden de store medier opfangede den. Samtidig skulle jeg overveje, hvad potentielle Google-søgere ville søge på inden for netop dette konkrete emne. Skulle jeg f.eks. kalde det ikoner eller emojis, eller noget helt tredje.

Overskriften endte med at blive (ja, klassisk marketing-overskrift igen): “Nye Snapchat-ikoner: Det betyder de”.

Og jeg havde ramt rigtigt. Der gik ikke lang tid inden jeg lå 1’er på relevante søgeord på Google og de besøgende begyndte at vælte ind. Nedenfor kan du se en graf over, hvor stor en indvirkning disse mange besøgende havde på min side. Den orange streg er besøgende på denne artikel, hvor den blå er samlede antal besøgende.

 

Det har jeg taget med mig

graf

Jeg har taget rigtigt meget med mig ift. denne succeshistorie. Selvfølgelig er jeg super glad for de store antal nye besøgende på Socialemedier.dk, men jeg er endnu mere glad for den erfaring dette har givet mig. Nedenfor har jeg prøvet at opsætte nogle punkter, som har været basis for succesen her:

 

  • Vær hurtig med interessante nyheder
  • Kend din målgruppes interesser og antal potentielle læsere om emnet
  • Få indholdet ud hurtigt og finpuds det efterfølgende
  • Sørg for at bruge den rigtige ordlyd (og keywords)
  • Er du selv i tvivl om noget, så er der sikkert andre, der også er

#selvkritik

 

Efter hver artikel kommer jeg selv med et par punkter, som jeg ville tænke over, hvis jeg ikke selv havde skrevet artiklen. Lidt anderledes, men meget sjovt med lidt #selvkritik.

 

#1 – Ja ja, lille mand. Det er jo let nok at få 5.000 nye besøgende, når du har domænet socialemedier.dk. Det havde jeg da også kunne klare.

 

#2 – Så du siger man skal være hurtig med nyheder. Wow, det havde jeg aldrig overvejet.

 

#3 – Skulle du ikke tage at lave noget bedre indhold, hvis 1 artikel på din side fra den ene dag til den anden kan udgøre ⅔ af dine besøgende?