Et af de mest interessante emner indenfor online business er markedsføring. Måske også et af de vigtigste emner, for du kan skabe nok så mange spændende infoprodukter, hvor du laver arbejdet med produktet en gang for alle og derefter kan sælge det igen og igen, uden at skulle være til stede med sin tid hver gang. Men hvis der ikke er nogen, der kender til det og køber det, så kan det være lige meget.

 

Så markedsføring er interessant og vigtigt!

 

Det er jo et stort og bredt emne, men i dette indlæg vil jeg gerne introducere dig for psykologiske triggere. Jeg kalder dem markedsføringens små mirakler, for et drys af dem hist og pist kan skabe gode resultater.

Psykologiske triggere kan påvirke menneskers adfærdsmønstre. Det er jo formålet med al markedsføring og en evne, der skal benyttes med etik og respekt!

Vi bliver faktisk alle påvirkede af de psykologiske triggere hele tiden. Jeg var f.eks. nede og handle forleden. Ved kassen er der et hav af forskellige tyggegummipakker med smag af jordbær, spearmint, lakrids, peppermint osv. Jeg bemærkede at Stimorol havde en flad pakke med et spørgsmålstegn udenpå. Der stod altså ikke hvilken smag, der var i pakken. Det var en hemmelighed. Så den måtte jeg selvfølgelig købe, for at finde ud af det.

Kan du gætte hvilken psykologisk trigger, der blev benyttet her?

Nysgerrighed. En stærk trigger.

Samme trigger jeg benytter, når jeg vil have målgruppen til at skrive sig op til mit nyhedsbrev (http://www.cammillarysgaard.dk/nyhedsbrev/). Lige for tiden skriver jeg; ” Skriv dig op til nyt herunder og modtag samtidig min gratis guide “Prispsykologi – 10 testede principper du ikke har råd til at misse!“. Det trigger nysgerrigheden for at finde ud af, hvilke 10 principper det er.

Så psykologiske triggers kan altså påvirke adfærdsmønstre og er rigtig effektive i din markedsføring. Der findes rigtig mange, men som jeg indledte med, så er de effektive at benytte hist og pist. Ikke alle på en gang, men som et krydderi.

3 effektive psykologiske triggere, du kan benytte med det samme!

Jeg har valgt 3 effektive triggere ud, som du kan benytte med det samme. Du kan jo starte med at lege lidt med dem. Tjek din hjemmeside, din brochure, dit nyhedsbrev, opdateringer på sociale medier eller når du holder et foredrag. Prøv dem af hist og pist!

1 – Knaphed

Knaphed er nok en af de mest effektive triggere, du kan benytte. Knaphed handler om, at der ikke er ubegrænset tilgængelighed. Detailhandlen benytter denne trigger konstant med deres udsalg, 2 for 1 tilbud, kun 10 stk. pr. butik osv. Knaphed for os til at handle, for vi vil nødig undvære noget, eller gå glip af et godt tilbud.

Så hvordan kan du benytte denne i din markedsføring?

Du kan f.eks. lave introduktionspriser, når du lancerer noget nyt, early bird priser hvor prisen er lavere ved tilmelding inden en bestemt dato, udsalg i din shop, begrænset antal tilmeldinger på dine services og produkter, bonusser til de 10 første eller hvad du kan finde på. Pointen er blot, at der skal være noget knaphed.

2 – Fremhæv indsigelser og præsenter løsning

I alle salgssituationer, er der noget, der får folk til at tøve. Helt pr. automatik er vores underbevidsthed på arbejde. Vi er på udkik efter fejl. Der vil altid være åbenlyse argumenter for, hvorfor man ikke skal købe en service eller et produkt. Så det gælder om, at komme din målgruppe i forkøbet og vende indsigelserne.

I IKEA skal man f.eks. selv gå rundt på lageret og finde sine varer. Det kunne være en indsigelse. Men IKEA har i stedet sat store skilte op i butikken, hvor de fremhæver deres lave priser (som er et stærkt argument) er mulige, netop fordi man selv finder sine varer.

Jeg benyttede selv denne trigger, da jeg skulle holde en workshop i sommers. Mange kunne argumentere for, at nu var det ferietid og ikke tid til at tage på workshop. Men jeg fremhævede fordelene i at kunne tage på workshop i ferietiden, netop hvor der ikke var travlt på kontoret.

Så find ud af, hvad indsigelserne er omkring dine services og produkter. Find fordelene ved det og brug det som et argument.

3 – Socialt bevis

Sidste trigger jeg har med er socialt bevis. Det betyder, at der er bevis for, at der er andre mennesker. Endnu en rigtig effektiv trigger. Det er som om, vi mennesker automatisk blåstempler noget, når andre gør det. Måske har du mærket effekten, når du skal være restaurant på et feriested… går du derhen, hvor der er masser af mennesker i forvejen eller der, hvor der sidder et enkelt par? Eller får du også lyst til at afprøve noget, når du bemærker, at alle dine sociale relationer afprøvet et eller andet nyt produkt/restaurant?

De fleste af os vil følge flertallet. Eller det vi opfatter som noget, de fleste andre gør. Det er ikke altid at det stemmer overens med sandheden, men det er en helt anden snak, som vi kan tage i et andet blogindlæg.

Hvis du skal benytte socialt bevis, så kan du demonstrere det på flere måder. Du kan f.eks. benytte udtalelser på din hjemmeside, de sociale medier og i dit materiale. Du kan have en FAQ side, hvor du skriver de oftest stillede spørgsmål af andre. Du kan skrive om dine kunders resultater. Du kan skrive noget i stil med; “De fleste…”, “Mange af dem…”, “Der er tilmeldt flere en sidst…” osv. Alt hvad der illustrerer, at der er andre, gerne mange hvis det er tilfældet, der gør noget i din business!

Når jeg rådgiver og sparrer med nye selvstændige og de endnu ikke har kunder i deres business, så kan denne trigger sagtens benyttes. Du kan benytte generelle statistikker, en parterapeut kan f.eks. skrive: “57% af de par der går i terapi, har et lykkeligere ægteskab” eller hvad der passer til din niche og som er sandt.

Prøv det!

Det var de 3 psykologiske triggere. 4 hvis vi tæller nysgerrighed med, som jeg også har omtalt. Prøv dem af.

Brug dem varsomt og med en god intention. Selvom du kan påvirke beslutninger ved brug af triggere, kan du ikke tvinge nogen til noget. Det handler ikke om, at du skal lokke folk til at købe noget, de ikke har behov for. Men du kan påvirke dem til at tage en beslutning i stedet for bare at lade dit tilbud passere som et i mængden.

Håber du blev inspireret!