Nu har jeg skrevet lidt om infoprodukter, altså produkter der indeholder information, som du kan sælge uden at skulle bruge din tid hver gang. Måske er du blevet inspireret af mit indlæg “Hvis du vil overleve som selvstændig, så skal du måske ikke kun sælge din tid!“og tænker over, hvilket infoprodukt der kan være relevant for dig (hvis du da ikke allerede har en stribe på hylden og bare spekulerer over, hvad det næste skal være).

Det kan være, at du overvejer en e-bog, et digitalt kursus, en medlemsside eller andet. Der er mange gode muligheder. I dagens indlæg vil jeg inspirere dig til at tænke over et helt produktmiks af produkter med flere infoprodukter.

illustration af dame med kasse

Din gode ide skal også være en god forretningside!

Jeg har efterhånden lært, at det ikke er nok bare at have en god ide. Som så mange andre selvstændige, får jeg mange gode ideer hele tiden, men hvis jeg ikke lige ser nærmere på ideen og gør det til en god forretningside, så bliver det ikke en succes.

Lad mig komme med et eksempel. Pernille (en selvstændig kostvejleder) beslutter, at hun gerne vil i gang med infoprodukter. Hun har fået en god ide til et online kursus; “Sådan slipper du fri af negative mønstre og taber dig 5 kg. på 6 uger!”. Kurset skal være et online selvstudie og koste 2.500 kr.

Så langt så godt. Pernille har fået en god ide og kan efter en arbejdsindsats have et infoprodukt på hylden, som hun kan starte med at sælge. Jo flere der køber produktet, jo større forskel kan Pernille gøre, samtidig med at hun frigør sin tid og tjener penge.

Men det er ikke alle potentielle kunder, der hører om Pernilles produkt, der er klar til at købe det lige nu. Måske har de ikke råd, forstår ikke hvad det går ud på, er i gang med noget andet, har ikke tillid til det eller alle mulige andre årsager. Pernilles gode ide er derfor ikke nødvendigvis en god forretningside.

Hvis hun skal gøre det til en god forretningside, må hun arbejde med sin produktportefølje og sikre, at der er produkter i forskellige genrer og prisklasser. På den måde, vil hun ikke miste en masse potentielle kunder, der ikke er klar til at købe hendes nye infoprodukt, men kan i stedet tilbyde dem noget andet.

En magnetisk produktportefølje

Det gælder altså om at udvikle på sin produktportefølje, så man får en god forretning, der kan skabe et flow af kunder og generere en ønsket indtægt. Der skal være forskellige varer i butikken til kunder med forskellige behov.

En produktportefølje er alle de produkter, du har på hylden. Du kan overordnet sortere dine produkter i fire kategorier:

1. Introprodukter
2. Kerneprodukter
3. Tillægsprodukter
4. Luksusprodukter

Jeg vil introducere dig til de enkelte kategorier med udgangspunkt i Pernille.

1. Introprodukter

Navnet siger det hele. Et introduktionsprodukt. Det er en smagsprøve, der etablerer en kunderelation med dem, der endnu ikke er klar til at købe ens kerneprodukt.

Vi får tilbudt introprodukter hele tiden. Du har sikkert været en tur i et supermarked, hvor du fik tilbudt at smage på brød, pølse eller vin. Det kan også være en massør, der tilbyder 10 minutters massage for 100 kr. Alt sammen en introduktion til kerneproduktet. Formålet med introproduktet er at skabe kunderelationen ved at gøre barrieren så lav som mulig. Introprodukter er ofte gratis eller meget billige ift. ens andre produkter.

Pernille, vores kostvejleder, kan f.eks. lave et eller flere af disse introprodukter:

– Et nyhedsbrev med tips om det at tabe sig, sund kost, vaner mm.
– En test man kan tage, for at finde ud af hvilke af ens vaner, der er årsag til, at man tager på.
– En teleklasse med inspiration og øvelser fra hendes online kursus.

Der er utallige muligheder, det gælder blot om at finde et mindre og/eller billigere produkt til potentielle kunder, der endnu ikke er klar til at købe kerneproduktet.

2. Kerneprodukter

Kerneproduktet er essensen af ens ide. For Pernille er det, at hun vil hjælpe folk med at tabe sig og hun gør det pt. fortrinsvis via hendes konsultationer. Man kan variere sit kerneprodukt på mange måder og udvide sit sortiment, så der er flere produkter på hylderne og dermed flere typer kunder. I stedet for at spørge ”Vil du købe?”, spørger man nu ”Hvad vil du købe?”.

Pernille kan variere sin kerneydelse (at tilbyde konsultationer omkring kostvejledning/vægttab) ved f.eks. at tilbyde:

– Online konsultation via Skype
– Selvstudie (hendes online kursus)
– Coaching af grupper

Så her gælder det om at variere sit kerneprodukt, så der igen er noget for enhver smag og pengepung.

3. Tillægsprodukter

En ofte overset indkomstkilde er tillægsprodukter. Mindst ét ekstra produkt til en tilfreds kunde. I nogle tilfælde kan det være tillægsproduktet, der hiver kunden ind i første omgang.

Tillægsprodukter er kendetegnet ved, at det er elementer der ikke er nødvendige for at kerneproduktet fungerer eller der tilfører mere funktionalitet og større brugsværdi til kerneproduktet.

Pernille kan f.eks. tilbyde:

– En bog
– En færdig kostplan og indkøbsliste for 4 uger
– En e-guide med oversigt over sunde fødevarer med få kalorier

4. Luksusprodukter

Det er de dyre produkter, pakkeløsninger og lignende. Det er ikke altid, man sælger så meget af de dyreste produkter på hylden, men de kan være med til at løfte salget af de andre produkter.

Jeg talte med en kollega, der havde en coachingpakke til 26.000 kr. Han solgte bare ikke nogen af dem, og han syntes oven i købet selv, at det var mange penge at opkræve. Så lavede han en større pakke til 89.000 kr. Efter det begyndte han at sælge en del pakker til 26.000 kr. Han selv og kunderne syntes nu det var en ok pris (i forhold til hans nye store pakke).

Pernille kan arbejde med luksusprodukter ved at:

– Sammensætte et forløb med personlige sessioner, online kursus, feedback på kostplaner osv.
– Indgå partnerskab med en stylist og/eller personlig træner

Som du måske har bemærket, kan der være enkelte produkter, der lige så vel kan være et introprodukt som et tillægsprodukt osv. Det kommer an på ens branche og business. F.eks. vil en coaching session for nogle være et introprodukt, for andre et kerneprodukt, tillægsprodukt eller luksusprodukt.
Det vigtige er bare, at arbejde med en portefølje af produkter, så der er noget for enhver smag og pengepung.