Rigtig mange selvstændige kæmper hver dag, uge og år efter år med at få et flow af kunder og indkomst. Selvom det går godt i forretningen, så er der mange timer uden indkomst. Der er bl.a. timerne til forretningsudvikling, markedsføring, regnskab, møder, ferie, sygdom osv.

Det med at få et flow af kunder og indkomst, samtidig med at det hele skal gå op i en højere enhed med alle de mange timer, man ikke kan fakturere, har været en af mine store udfordringer, da jeg blev selvstændig på fuld tid i 2007.

Det hænger ikke ordentligt sammen eller giver flow og frihed, når jeg er afhængig af at sælge mine timer. Når jeg selv skal være repræsenteret ved hver enkelt krone, jeg kan fakturere.

Medmindre jeg har et flow af opgaver, der virkelig siger spar to.

Og det har jeg ikke altid, faktisk!

illustration-af-kvinder-der-ligger-i-haengekoeje

Jeg ved ikke, om du også har oplevet udfordringer med tidsforbrug og indkomst. At det kan føles som om man knokler og der alligevel ikke er den pulje af “feriepenge”, “pension” og “overskud”, så man med god samvittighed kan holde 3 ugers sommerferie.

Jeg ved, at jeg ikke er den eneste der har været i den situation. Det er faktisk også lidt af en fordom, der er overfor os selvstændige: At vi er sådan nogle kreative typer, der hutler os igennem tilværelsen og kæmper med overlevelse fra måned til måned.

Det er næsten helt sikkert, at jeg får spørgsmålet; “Kan du leve af det?“, når jeg fortæller, at jeg er selvstændig til festmiddage og andre sociale sammenkomster.

Jeg vil da også godt indrømme, at jeg selv får tanken, når jeg møder en anden selvstændig.

Fordomme eller ej, tiderne har selvfølgelig ændret sig og der er mange typer selvstændige og der er heldigvis mange, der klarer sig særdeles godt.

Men der er også stadig en stor del, der må slukke drømmen efter et par år, fordi de ikke har kunne få det til at løbe rundt. Fordi det simpelt hen har været for svært, at få det flow i kunder og indkomst, fordi de har været afhængige af at sælge deres timer.

Der er en løsning!

Efter selv at have kæmpet med den udfordring i et par år, fandt jeg ud af, at der er en løsning.

Den løsning er, at pakke sin viden og værdi i et infoprodukt og sælge det til flere på en gang.

Man kan sige, at du kloner dig selv, så du kan sælge din tid til flere på en gang.

Det kan være, at du er sådan en, der holder inspirerende foredrag i virksomheder. Så kan du f.eks. lave en opfølgende e-mail-serie, hvor deltagerne lærer at integrere de nye vaner, du har inspireret dem til. Det giver merværdi til dit foredrag og du kan med et beskedent beløb pr. deltager få en pæn ekstra indkomst uden selv at skulle være til stede.

Det kan også være, at du er sådan en, der hjælper selvstændige og mindre virksomheder med deres regnskaber. Så kan du f.eks. lave en medlemsside, hvor dine kunder kan betale et beskedent beløb hver måned, for at få adgang til nogle guides fra dig, arkivering af deres bilag, forum med mulighed for svar på spørgsmål osv.

Det kan også være, at du er sådan en, der tilbyder fitness træning. Så kan du f.eks. lave en e-kogebog, der støtter op om de principper (livsstil/kost), som du træner i. Den kan være til salg på din hjemmeside og generere en ekstra indkomst. Det kan også blive rigtig sjovt, hvis du efterhånden har flere af sådanne indkomstkilder.

Det var blot et par eksempler på infoprodukter. Fælles for dem er, at det gælder om at pakke din viden og værdi i en eller anden form for produkt. Enkelte produkter vil du kunne pakke en gang for alle og frigøre din tid helt fra, mens andre produkter vil kræve noget af din tid, men du kan stadig sælge den til flere på en gang. Noget der er umuligt i den fysiske verden.

Denne indsigt som selvstændig forretningskvinde revolutionerede min business og jeg ser det samme hos mine kunder. Det er fantastisk. Så jeg elsker at inspirere andre selvstændige omkring infoprodukter og jeg glæder mig til at dele noget af den viden med dig her på bloggen fremover.

Håber du blev inspireret!

<a href=”http://www.bloglovin.com/blog/10332819/?claim=xn5f4fjgq4y”>Follow my blog with Bloglovin</a>