Som selvstændig ved de fleste af os godt, at hvis ikke der kommer nye kunder i huset, så ender vores store fremtidsplaner hurtigt som små hobby projekter. Derfor tilbydes der rigtig mange gode salgskurser, kurser omkring SEO opdatering, regnskabsføring med videre, men hvad med servicen?

For mange selvstændige er dette desværre en ting,  der tages for givet, da det mere handler om at få nye kunder ind, end at  kræse om dem der allerede er inden for døren.

Som gæste-blogger herinde på KRÆS vil jeg derfor fokusere på fire forskellige områder af kundeservicen, i forbindelse med mine blog-indlæg. Denne her burde være logik for burhøns for de fleste af os og samtidig er det et af de punkter, som flest selvstændige fejler med.

illustration-af-kalender

Præcis som du skal skabe værdi for kunden og gøre det let at kontakte dig, så skal du overholde alle de aftaler du indgår med dine kunder.

Har du lovet at ringe tilbage til en aftalt tid, så gør det.

Hvis du har lovet en arbejdsopgave klar til levering om mandagen, så er det der, opgaven er færdig og klar.

Det handler om planlægning og om at tage ansvar. Når jeg skriver at det handler om planlægning, så skal det forstås på den måde, at du som selvstændig, som minimum, er nødt til at lære at bruge en kalender.

Det kan se mere nedladende ud på skrift end det er ment, men det er faktisk vitalt.

Hvis jeg har aftalt en coaching session med en kunde og jeg glemmer at ringe til ham eller hende til aftalt tid, eller bliver overrasket, når de møder op i firmaet, så er der en tillid, der skal genopbygges,før vi kan komme videre. Det tager tid og koster dumme lærepenge, som kunne være undgået.

Men det handler ikke kun om, at ringe tilbage.

Det handler også om at overholde de ting du lover pr. telefon, pr. mail eller i dine produktbeskrivelser. En dygtig sælger har intet behov for at oversælge, præcis som en ærlig forretningsmand eller kvinde, ikke har behov for, at “pynte” på sandheden for, at lave en levende beskrivelse af sine produkter

Ansvaret for at overholde alle aftaler og være klar i spyttet, ligger altid hos dig. Det er muligt kunden ikke læste det med småt på side 23 af vilkårene, eller at kunden først skal bruge sin hjemmeside om 3 uger, men hvis kunden forsvinder, så er det dit problem.

Vi skriver 2014 og lige meget hvor hardcore du er til SEO optimering, rengøring, programmering eller sprog, så er der altid nogen, der er bedre og/eller billigere end dig. De er kun et museklik væk og tro mig. I en tidsalder hvor kunderne med glæde deler deres gode- såvel som dårlige oplevelser på facebook og twitter, har du ikke råd til, at springe over, hvor gærdet er lavest.

Gør dig selv den tjeneste, at bygge en buffer ind i dine ydelser, så du eksempelvis leverer inden for 5 dage, i stedet for 3 dage. Det giver dig for det første mulighed for at komme evt. problemer i møde og stadig nå dine deadlines, men det giver dig også mulighed for at kunne overraske dine kunder positivt, når pakken, de troede kom om fredagen, bliver afleveret med posten om onsdagen.

Hvis du overholder alle aftaler, så bliver du svær at komme uden om, som første valg for kunden!