Da verdens mest omfattende afdækning af iværksætter- og vækstmiljøer blev offentliggjort i starten af 2014 (kilde: Stanford og Berkeley University), var ingen danske byer i den officielle Top 20 – ikke så overraskende endda.

Som en efterhånden ganske berejst serie-iværksætter har jeg besøgt mange af de byer, der var på Top 20 listen – heriblandt Silicon Valley, Los Angeles, New York, London, Paris, Berlin og Singapore.

iværksætter_byer

Jeg kan genkende undersøgelsens fremhævelse af kapital, talent, infrastruktur og support som afgørende områder for succes. Mest interessant fandt jeg imidlertid forskernes fremhævelse af ”Differentiering” som fuldstændig afgørende. Differentiering forstået som de historier og iværksætterfortællinger, som en by formår at skabe omkring sit miljø for vækst og entreprenørskab.

Vi danskere kan lære noget her. Ikke fordi vi nogensinde kommer til at kunne matche storbyerne i forhold til talent eller kapital, men fordi vi har et uudnyttet potentiale i forhold til vores historiefortælling.

For at få bekræftet dette potentiale behøver man blot læse de deprimerende hjemmesider, som større danske byer og erhvervscentre disker op med. Samtlige hjemmesider fremstår kedelige, standardiserede og fyldt med enslydende, tomme visioner.

Det skal vi forandre! I Danmark, en verdensberømt eventyrfortællers hjemland, skal vi være verdensmestre i at skabe fortællinger, som andre gerne vil være en del af. Ellers tiltrækker vi aldrig de iværksættere og den vækst, vi drømmer om – uanset om vi taler Aarhus, København, Kolding, Greve eller Glyngøre.

Her er tre gode bud på, hvordan denne historiefortælling kan gøres både hamrende konkret og succesfuld:

The Silicon Prairie

I USA kan det synes nærmest umuligt at konkurrere med mytiske steder som Silicon Valley. But think again!

For tiden fyldes medierne oftere af ordene ”The Silicon Prairie” end af ”The Silicon Valley”.

Præriebyen Kansas City er blevet hot pga. én stærk fortælling: ” Google Fiber Road”. Ved hjælp af et innovativt partnerskab med giganten Google har Kansas City formået at omdanne kilometervis af trist og støve vejlandskab til en strækning med landets suverænt hurtigste fibernet-strækning og spækket med nye start-ups.

Opskriften: Udover fibernettet en usædvanligt stærk historiefortælling som nu tiltrækker iværksættere fra hele landet.

The Boston Red line

Et andet sted i USA, i Boston, kender samtlige iværksættere til “The Red Line”. Subwaylinjen er blevet synonym med entreprenørskab i denne del af USA, og selvom alle andre byer også taler om infrastruktur (lufthavne, motorveje osv.), så har Boston formået at symbolisere og ikonisere deres undergrundslinje.

Den røde undergrundslinje er sammen med den seneste tilføjelse, en cykelrute med navnet ”HubWay”, blevet ruten alle iværksættere vil bo på. Alle erhvervsfolk, beboere og rejsende ved nu, at kommer man til Boston, så foregår væksten omkring denne rute. En meget stærk og enkel fortælling.

Live, work & play

Sidste eksempel finder man i byen Manizales, der modsat Boston og Kansas næppe ringer mange klokker hos os danskere. Den ligger i Columbia og er blevet mytisk for Sydamerikanske iværksættere.

Byens borgmester Jorge Rojas har formået at skabe et innovationsområde, hvor iværksætterne, i stil med Boston’s berømte ”Innovation District”, bor, lever og ånder for iværksætteri og vækst. Her har man sine kontorer, sine lejligheder (som ofte er identisk med kontoret) og sine foretrukne steder at hænge ud om aftenen.

Udover at storytelling og geografisk nærhed og tilgængelighed går igen her, så har man i Manizales formået at flytte fokus fra ”best process” frem for ”best practise”. Det er vigtigt, for man bør huske, at et succesfuldt iværksættermiljø bør opfattes som en platform frem for et program.

Ligesom de økosystemer, vi kender fra naturen, så trives iværksætteri bedst i en dynamisk og selvjusterende balance. Bakket op med rammer og gode miljøer, men hele tiden så åbent at man kan udfolde sig frit og entreprenant i rammerne.