For at sikre kvaliteten af indholdet på KRÆS, har vi forfattet følgende retningslinjer for tekster, links, billedemateriale og brug.

Best practice for blog-tekster

  • Tal med din læser – brug gerne “du”  og “jeg” formuleringer.
  • Skriv minimum 500 ord
  • Giv luft – lad ord og sætninger “ånde”
  • Brug overskrifter og inddel din tekst i kortere afsnit
  • Hav et formål med indlægget, inden du skriver. Hvad vil du gerne opnå?
  • Gør det personligt
  • Undgå udråbstegn – medmindre du annoncerer noget virkelig usædvanligt eller uventet
  • Lad ikke substantiver stå alene (herunder verbale navneord)
  • Overvej hvert ord – der er en værdifuld mening i hvert ord
  • Undgå klicheer – eller giv dem et twist
  • Brug hele sætninger
  • Brug gerne aktive verber i nutid
  • Skriv de vigtigste/meningsbærende ord først
  • Hvis du laver punktopstilling, så forsøg at begrænse dig til ca. 5 punkter

Gode overskrifter

  • Hold overskrifter korte
  •  Skriv et spørgsmål i overskriften, hvis din tekst besvarer et spørgsmål
  •  Hvis du bruger et ordspil så husk, at det også skal beskrive dit indhold
  •  Dine overskrifter skal appellere til både læsere og søgemaskiner
  •  Overskrifter skal primært være beskrivende, præcise og sekundært underholdene. Kombinationen af de to er intet mindre end fantastisk!

Billeder & videoer

  • Billedtekster – fortæl læseren, hvad de skal se (ikke hvad de ser)
  • Billeder kun i JPG eller PNG format, ikke komprimerede
  • Vi er ikke så glade for Stock-photos
  • Brug ikke Copyrightede billeder

Links

  • Links i brødteksten er en god måde at vise en besøgende hvor man kan få yderligere oplysninger.
  • Linket skiller sig klart ud fra resten af teksten og er meget mere synligt end de fleste navigationslinks.
  • Følg disse regler for Body-tekst links:
  • Link i kontekst til kontekst. Dvs. at den side, du linker til, bør have det samme emne som teksten nær linket.
  • Skriv beskrivende anker tekster. Ideelt set bør anker tekst være selvforklarende. F.eks.” Find ud af, hvordan du laver regnskab online”. Undgå “Læs mere” eller “Klik her” ol.lign. Denne type links giver ingen oplysninger om, hvad den besøgende kan forvente at finde.
  • Undgå at bruge links i flæng. Alt for mange links vil sløre billedet og de besøgendes overblik.

Vilkår og betingelser

Du må gerne downloade materiale fra webstederne til ikke-kommerciel, personlig brug, hvis du bevarer materialets information om ophavsret.

Du må også gerne citere nogle få linjer fra e-conomics websteder, uden at du skal søge om særlig tilladelse. Hvis du gør dette, sker det under betingelse af, at du gør det klart, at citatet stammer fra e-conomic, og at du ikke bruger citatet uden for sammenhæng, eller på en måde, som kan misforstås.

Selvom det ikke er en betingelse for, at du kan bruge citater fra e-conomics websteder, så vil jeg gerne bede dig om, at oprette et link til det e-conomic-websted, hvorfra du har taget citatet.

Ellers må du ikke distribuere, ændre, offentliggøre, genbruge, fremsende eller bruge indholdet på disse websteder til nogle offentlige eller kommercielle formål uden e-conomics skriftlige samtykke. Denne betingelse omfatter tekst, billeder, lyd, grafik, design og logo.

Dialog og debat

Her hos e-conomic sætter vi pris på din stemme og opfordrer dig derfor til, at deltage i aktivt i den dialog, der løbende finder sted i vores forskellige online-medier, såsom blogs, fora, wiki’er osv. Som ekspertblogger er dette også din mulighed for at lære vores læsere bedre at kende og tilbyde din ekspertise skulle behovet være til stede.

Reklamering på KRÆS

På KRÆS ønsker jeg, i kommentarsporet,  at skabe konstruktiv og relevant debat. I denne sammenhæng ønsker vi ikke at kommentarsporet bliver brugt til reklame for virksomheder eller produkter. Når man som bruger skriver sig op til KRÆS, har man ikke foretaget et aktivt tilvalg om at modtage reklamebudskaber og lignende – hvorfor jeg også holder kommentarsporet fri fra disse.

Henvendelser  med det formål at sælge en vare eller en ydelse samt også henvendelser, der bare har til formål at gøre opmærksom på virksomheden, kan være reklamer. Jeg forbeholder sig således rettighederne til at slette kommentarer, der set ud fra en personlig vurdering, synes at  have ovenstående til formål.

Forandringer

Indholdet på e-conomics websteder bliver ændret eller opdateret jævnligt og uden forudgående varsel. Hvis du citerer fra eller opretter et link til vores websteder, skal du være opmærksom på, at indholdet, som du citerer fra eller opretter link til, kan blive ændret.

e-conomic har ret til frit at bruge alle ideer, knowhow, metoder eller opfindelser, som du indsender, helt efter vores eget skøn, men hvis du ønsker at ændre eller slette indsendt materiale, vil vi med stor sandsynlighed efterkomme dette ønske.

Om ændring af blogindlæg

Som udgangspunkt ændrer jeg ikke i publicerede blogindlæg, medmindre:

  • Det er faktuelt forkert, – eller er blevet det pga. nye regler ol.lign.
  • Det er ukomplet f.eks. glemte pointer m.v.

I det sidste tilfælde kan jeg lave en tilføjelse. Når jeg ændrer et blog-indlæg, tydeliggør jeg følgende: Hvad er rettet? Hvad er tilføjet? Hvorfor? Og Hvornår?

Læg ikke copyright-beskyttede billeder/tekster på bloggen

Det bliver forfatteren i reglen ikke særlig glad for og vi vil gerne sprede glæde. Hvis du gerne vil henvise til en tekst på et andet website, bør du derfor linke til denne i stedet.

Tænk over hvad du publicerer

Når du har publiceret dit indlæg, er det offentligt tilgængeligt på internettet, så skriv ikke noget, du senere vil fortryde. Formålet med bloggen er netop at opbygge en samling af nyttig brugerviden og input, som andre brugere kan have glæde af mange år ud i fremtiden. Derudover er det også din chance for at skabe en god kontakt til e-conomics kunder og læsere – som i øvrigt er verdens bedste.

Duplicate content – en forholdsbreaker

e-conomic og Google har arbejdet meget på deres forhold og vil gerne blive ved med at være gode venner. Desuden jeg også gerne medvirke til at opretholde dit gode forhold til Google.

Gode toner

Du er velkommen til at dele både dine holdninger og synspunkter på bloggen, men det er vigtigt at bevare en god tone. KRÆS sætter stor pris på diversitet og ønsker at du indgår i debatten  med et åbent sind, lyttende ører og din egen stemme.