Tilbage i februar annoncerede Google, at deres algoritme fremadrettet vil favorisere mobilvenlige hjemmesider ved søgninger fra en mobilenhed.

Den 21. april trådte opdateringen så i kraft, og er sidenhen blevet et fænomen som i SEO-branchen er blevet kaldt ”mobilegeddon”.

Det store spørgsmål (hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig) er så, skal du gøre din hjemmeside mobilvenlig eller ikke?

mobilvenligt website kraes

Jeg arbejder hos søgemaskinebureauet s360.dk, og lavede i april måned en større undersøgelse af 60 hjemmesider, for at påvise i hvor stort et omfang forskellen kunne mærkes i de organiske søgeresultater. Undersøgelsen blev lavet på baggrund af antallet af besøgende, som kommer via Googles organiske søgeresultater. Ud fra dette blev et gennemsnitligt besøgstal for hver dag kalkuleret.

Tidligere i maj måned, 4 uger efter opdateringen trådte i kraft, var de foreløbige resultater klar. Den lodrette sorte streg markerer datoen for opdateringen, 21. april:

Organisk trafik fra mobilenheder

 

Som forventet viser undersøgelsen en tydelig tendens til at mobilvenlige hjemmesider får mere trafik fra søgninger på mobilenheder. Dog er grafen for ikke-mobilvenlige hjemmesider ikke faldet tilsvarende, hvilket overrasker en smule. Kilden for undersøgelsen finder du her, og i samarbejde med min kollega vil vi opdatere skemaet en gang om ugen det næste stykke tid.

Set isoleret på forskellen i trafikken til mobilvenlige og ikke-mobilvenlige hjemmesider viser resultatet, at mobilvenlige hjemmesider har fået 32% mere organisk mobiltrafik end ikke-mobilvenlige hjemmesider.

Selvom vores undersøgelse er på baggrund af store og små hjemmesider, så er der mange som har meldt ud, at de ikke kan mærke en forskel. Dog ser vi alligevel en klar udmelding fra Marcus Tober fra analyseværktøjet Search Metrics, at de kunne se betydelige ændringer i hjemmesidernes synlighed – og mener selv, at der vil findes store vinder og tabere, efter mobilopdateringens implementering.

Ifølge Google selv skulle mobilopdateringen allerede nu være fuldt implementeret, hvilket betyder, at det ikke er sikkert at der kommer til at ses større effekt end hidtil. Dog udtaler Googles egen Garry Illyes at det ikke nødvendigvis er det sidste vi har set til opdateringen, da Google fortsat vil justere og ændre i deres algoritme.

Har du kunnet mærke en forskel?