Gør opmærksom på din idé

Et par kilometer fra Maribo på Lolland ligger byen Holeby. Et par kilometer uden for Holeby er en masse marker. På en af disse marker har jeg købt en gammel nedlagt købmandsgård som skal istandsættes.

Hvis jeg istandsatte den, og opbyggede den gamle hyggelige købmand igen med gode kvalitetsprodukter og jeg ikke fik fortalt nær og fjern om denne pragtfulde butik fyldt med charme og historik, vil det kun være et spørgsmål om penge, hvornår jeg må dreje nøglen om og opgive drømmen om at bevare denne skønne købmandsgård… for kunderne vil udeblive.

Illustration-af-mand-med-butik-mel-penge-og-ingen-kunder

Kunderne skal vide hvor de kan finde dig og dine ydelser

Fortæl om din virksomhed

Du har allerede en virksomhed eller er i gang med at realisere den. Du tror på ideen, så hvorfor skulle andre ikke også gøre det? Det vil mange sikkert gerne, og mange vil endda følge og støtte dig.

Det er sjældent, at man står alene med sin idé, hvis den er god. Så kort og godt – fortæl om din idé. Helt som Thomas Rosenstand skriver i indlægget omkring  Content Marketing. Det er ikke nyt, men har fået nye betingelser.Uanset om din virksomhed er digital eller ej, har du brug for, at andre kender til den.

Én af måderne er gennem din hjemmeside, hvor du fortæller om dine produkter, anvendeligheden af dine produkter og specifikationer. Kort og godt tager du via hjemmesiden hånd om dine kunder, som du vil gøre, når du snakker med dem face-to-face.

Dine kunder leder efter dig

”Jeg bliver ikke påvirket af reklamer” har de fleste som egen opfattelse. Det passer ikke. Vi bliver alle påvirket af reklamer – specielt dem som er relevante for os.
En af de mest relevante reklamepladser er inden for rækkevidde for os alle, nemlig søgemaskinerne på din computer, tablet eller din mobil.

Alene i Danmark foretager danskerne mere end seks søgninger om dagen i gennemsnit, og 90 % af alle danskere bruger søgemaskinerne. Ca. 50 % af de klik, der foretages på søgemaskinerne, er på reklamer – et tal i vækst hos giganten Google, der nærmest har monopoltilstande med 95 % markedsandele i Danmark.

Reklamer på Googles platform hedder AdWords og forventes at have en omsætning på over 2 milliarder kr. alene i Danmark i år, hvilket gør Google til det bedst indtjenende medie herhjemme.

Når Google kan tjene så mange penge, skyldes det, at reklamerne på deres platform virker for både brugerne og annoncørerne.

Det gør de, fordi vi søger efter alt, og der er svar på næsten alt. Har du fantasi til at oprette en virksomhed, som du tror på, så har du næsten med garanti kunder, der leder efter dig og dine produkter på Google.

Besvar brugernes søgninger, start dine kunderelationer på Google og led dem til din hjemmeside, hvor præferencerne skal skabes og ud fra det, skal du vælges.

Google AdWords er som Poker

For knap ti år siden slog Poker-bølgen til i Danmark, og alle ville spille poker – Texas hold ’em. To kort på hånden og fem på bordet. Et spil, der er så simpelt, at alle kan være med. Bevares – alle bliver ikke som Eastgate eller Gus Hansen, men alle kan spille poker.

Det samme gør sig gældende med Google AdWords. Alle kan være med, hvilket er en af grundene til Googles succes. Er du en enlig frisør i Solrød, der har plads til ti kunder om dagen, kan du indstille din konto mod de behov, og er du Amazon.com, der bruger over $55 mio.  om året, kan de indstille deres behov ud fra det. Platformen er gearet til både større og mindre annoncører.

Hvordan fungerer AdWords?

Relevant markedsføring målrettet til mine kunder til den pris, jeg ønsker. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Det er det sådan set ikke, men der er selvfølgelig begrænsninger og overvejelser med AdWords, som du skal kende til, inden du giver dig i kast med markedsføringen på platformen.
Med Adwords bestemmer du selv din pris. Ved hver søgning bliver der foretaget en Hollandsk-auktion, og det bestemmes, hvem der skal have placering nr. 1, 2, 3, … og hvem der slet ikke skal være med.

Der er flere parametre, der er afgørende for din placering ved en søgning såsom den maksimale klikpris, din klikrate, dine annoncers relevans i forhold til søgeordet, din hjemmesides relevans i forhold til søgeordet, kommunikation i din annonce, din opbygning af hjemmesiden, og som noget nyt dine annonceudvidelser. Hvordan du praktisk skal forholde dig til opbygningen, vil blive forklaret i et af mine kommende blogindlæg.

Når jeg skriver, at du selv bestemmer prisen for AdWords, gælder det på flere niveauer. Først og fremmest og vigtigst af alt, så betaler du KUN for de kliks, som du modtager til dit site. Du kan for hvert søgeord, du ønsker at købe, sætte en maksimal klikpris, som du mener, ordet er værd for dig.

Du kan fortælle Google, hvor meget du maksimalt vil betale – f.eks. 50 kr. om dagen. Så du bestemmer alt selv, og det er jo en dejlig frihed . I Danmark ser vi klikpriser fra ca. 10 øre til lang over 100 kr., men typisk vil et klik koste under en flad femmer.

Gode råd inden du går i gang med Adwords

Overvej og vurdér følgende spørgsmål, inden du går i gang med markedsføringen på Adwords:

1. Har du en god hjemmeside?

Det er selvfølgelig et vidt begreb, og de fleste er tilfredse med deres egen hjemmeside. Men det er ikke dig, der skal kunne finde rundt på dit site – det er dine kunder. Derfor overvej først og fremmest, hvad du ønsker, dine kunder skal gøre og finde på din hjemmeside.

Har du en webshop, er det selvfølgelig salg, men fungerer den godt, og får man som kunde nok information på dit site? Er det en informationsside, hvor kunderne skal ringe efter din service eller besøge din butik, vil der stadigt være mål med sitet – så følg det.

Når jeg evaluerer sites for mine kunder, prøver jeg altid at gennemgå sitet, som var det min mor, der skulle bruge det, hvis hun var en relevant bruger. Gør det samme. Få en af dine forældre, en ven, partner etc. til at gennemgå dit site som en kunde – det er vigtigt, at du vælger en/nogle, der er ærlige overfor dig.

2. Hvor og hvem er din kundegruppe?

Hvem er dine kunder, og hvad karakteriserer dem? Kommunikerer du til dem på sitet? Afhængigt af hvem din målgruppe er, skal du også i AdWords målrette dine annoncer.

Igen er du en frisør i Solrød, så giver det mening at have en geografisk afgrænsning på din markedsføring. Dine kunder kommer ikke valfartende fra Aarhus eller København (medmindre du er super unik på nogle bestemte områder).

Derfor målret annoncen til lokalområdet! Derved sikrer du, at din markedsføring forbliver relevant. Desuden søger hver femte af dine kunder efter lokale butikker, når de søger på computeren – og helt op til hver tredje på mobilen.

3. Hvordan ser du ud på mobilen?

Prøv at gå ind på din hjemmeside fra en smartphone. Selvom der snart er flere, der søger via mobiltelefonen end på computeren, kan det give mening at slå mobiltelefonen fra som målrettet platform eller justere kraftigt ned, hvis din hjemmeside ikke præsenterer sig godt på mobilen.

Det bedste er selvfølgelig at have et godt og ordentligt mobilsite, men indtil da bør du prioritere dine markedsføringskroner på, hvor din hjemmeside virker bedst. Det er som oftest stadig på computeren (men du kan teste det med Google Analytics).

4. Kommunikér med dine kunder

Du skal finde gode og relevante søgeord, som beskriver det, du kan hjælpe dine kunder med, og som matcher den måde, de vil søge efter dig på Google. Du skal ligeledes udarbejde gode og relevante annoncer, der netop sikrer denne kommunikation.

Husk at du totalt har 95 tegn til din kommunikation (25 tegn i overskriften, 35 tegn i de efterfølgende to linjer), så det handler om at være så skarp og præcis som muligt.

Go play

Skal du bruge et bureau til din AdWords-markedsføring, afhænger det af flere parametre, hvilket jeg kommer ind på ved et senere indlæg. Ligeledes vil jeg senere gå mere i dybden med ting, du skal tage hensyn til samt praktiske råd til Google AdWords, når du vælger at gøre det selv. Men har du ikke nogen konto lige nu, vil jeg anbefale dig at gå i gang og begynde at lege lidt.

Google har nogle vouchers, hvor du kan få 600 kr., hvis du ikke har brugt AdWords tidligere, og hvis du selv investerer 200 kr. Så kort sagt; for 200 kr. kan du få for 800 kr. på AdWords, og du bestemmer selv din tidsramme.

Langt de fleste vil i første omgang kunne få glæde af at vælge et lille geografisk område at teste på med få søgeord og annoncer. Sæt prisen til en femkrone pr. klik og lad data tale. Med få timers hjælp får frisøren i solrød  nu kunder ind gennem Google. Så enkelt er det.