Du har lanceret en ny virksomhed. Du har lavet en hjemmeside, som har en masse lækkert indhold og produktet er meget bedre end konkurrenters – men hvor bliver de besøgende af?

Det kan være enormt frustrerende at starte en ny virksomhed. Det er meget svært at tiltrække besøgende til en ny hjemmeside. I starten ved man måske ikke hvilke platforme potentielle kunder er på, og Google har ikke tillid til ens hjemmeside, så man får heller ikke besøgende fra denne vej.

søgeoptimering

Mange nye virksomheder mister motivationen, når de har lanceret deres hjemmeside og trafikken udebliver. Det er fuldt forståeligt. Det er en tom følelse at bruge en masse tid på at lave et lækkert produkt for at finde ud af at ingen opdager dit nye produkt.

Der er en række metoder, som du kan bruge for at skabe awareness og trafik, hvis du er en nystartet virksomhed, som lige har lanceret en hjemmeside.

 Søgemaskineoptimering

Du er sikkert allerede blevet tudet ørerne fulde af folk, som siger at du skal bruge tid på søgemaskineoptimering. Det er der en grund til. Det er en super god måde at få mange besøgende uden at det koster noget.

I vitam.dk, som er en online portal, hvor man for eksempel kan bestille mad ud af huset i København og catering i Aarhus har vi valgt at arbejde meget målrettet med søgemaskineoptimering. Som nystartet virksomhed er alt trafik, som man kan få gratis, interessant. Selv hvis trafikken ikke konverterer er der flere folk, som kommer til at kende til dit produkt!

Søgemaskineoptimering er mange ting og det er en svær disciplin, som kræver tålmodighed og hårdt arbejde. Til gengæld findes der heller ikke noget federe end at vinde placeringer på søgeord med meget konkurrence. Det er super fedt at vinde kampen mod konkurrenter, osm er meget større end en selv!

Søgemaskineoptimering er på mange måder winner takes it all. Forskellen mellem den trafik, som du får ved at ligge nummer 1 kontra at ligge nummer 5 er enorm. Det kan være forskellen mellem at få 10.000 besøgende om måneden eller 2000. Det betyder rigtig meget på bundlinjen. Derfor er det meget farligt at stille sig tilfreds med at ligge i toppen – for der er så meget mere at hente ved at ligge nummer 1.

Søgemaskineoptimering er nemt, når først du har forstået de grundlæggende principper bag. Tricket ligger i at blive ved. Søgemaskineoptimering er langt hen ad vejen et ”numbers game” – det website med flest relevante indgående links, mest oplysende indhold og i det hele taget største apparat har også en stor fordel.

Hvis du har et website, og nu er klar til at gå i gang med søgemaskineoptimering, får du her 3 konkrete tips fra Halfdan Timm. Det er alle ting, som Halfdan benytter sig af i sin virksomhed JUF.dk, der med knap 20.000 månedlige besøgende er et af Danmarks største juridiske website med organisk trafik som primære kilde.

1. Lav liste over potentielle søgeord – og skriv tekst til alle

Hvert af dine søgeord har i den optimale verden sin egen underside.

For JUF.dk betyder det, at ”stiftelse af aps” og ”anpartsselskab” er to forskellige sider, selvom emnerne er beslægtede.

Jeg vil anbefale, du laver en liste over 100 (ja, 100) søgeord. Find dem ved hjælp af Google Keyword Tool, Keyword.io, SearchMetrics (se mit indlæg om samme her). Det kan hurtigt generere 100 gode søgeord.

Og så skal du – eller din tekstforfatter – ellers i gang med at skrive.

Du kan også bare spørge Andreas – jeg ved fra hans arbejde med Vitam.dk, at han laver en proper søgeordsanalyse!

Læs også dette indlæg om søgeordsanalyse på Saugstrup.org.

Vigtigt: Lav interne links på dine sider!

2. Brug video-snippets

For en uge siden stoppede Google med at vise author photos i søgeresultaterne.Til gengæld kan du få videosnippets i samme.

 

Se fx mit resultat for siden om skødeskrivning her:

https://media.licdn.com/mpr/mpr/p/5/005/06e/0a1/2f46963.jpg

 

Video fylder mere, skaber troværdighed og konverterer dine brugere. En video koster ikke meget at lave – prøv at lægge en opgave ud på Amino Freelancer, hørEmil Blücher (han har lavet alle mine videoer på JUF.dk) ad eller noget helt tredje.

3. Hav artikler, der ikke konverterer kunder

Jeg har i dag lidt over 300 stykker indhold på JUF.dk – og det er langt fra alle mine sider, der konverterer brugere til tilbudshentere. Det gør måske 30 af siderne.

 

Resten af siderne tjener følgende formål:

  • Laver JUF.dk til en bedre ressource og binder mine emner sammen
  • Svarer på de spørgsmål mine brugere har
  • Agerer henvisningsværdi ressource for alle juraspørgsmål

Selvom de ikke i sig selv konverterer brugere, er disse sider med til at styrke hele domænet.

 

Alle de spørgsmål, du ved dine kunder har – skriv dette ned i indlæg på din side. Den tid du ligger i at hjælpe dine kunder videre med deres spørgsmål er uendeligt godt givet

Bing Ads

En anden måde at skaffe relevant til din hjemmeside er ved at annoncere på Bing. Langt de fleste griner, når man siger det. Det skal man ikke, for Bing er virkelig godt at bruge som nystartet virksomhed. Ved at annoncere på Bing kan du spare en masse penge i forhold til AdWords. Jeg har personligt ikke set kampagner, som har sparet under 50% i forhold til AdWords.

Hvis du ikke kan lave profitable kampagner på AdWords kan det en super god idé at teste Bing Ads. Den viden og data, som du får ud af at annoncere på Bing kan du overføre til din AdWords konto. Det vil gøre det muligt at skabe profitable kampagner i AdWords uden at du skal bruge 5000-10000 for at få et datagrundlag, som du kan handle ud fra.

Facebook Annoncering

Der er mange iværksættere, som har prøvet at lave Facebook annonceringer, men givet op på grund af manglende ROI. Det er nemt at stoppe med at lave facebook annoncering, fordi man har haft en enkelt kampagne, som ikke fungerede. Det er dog min erfaring at man kan få meget relevant trafik fra Facebook, hvis man har styr på sin målretning og husker at teste annoncetekst og billeder.

For at skaffe leverandører til vitam.dk valgte vi at lave facebook annoncer målrettet mod kokke i Danmark. På én måned fik vi 40 leads til 1000 kroner.

Det er uhørt billigt! Hvis vi skulle skaffe 40 varme leads ved hjælp af kold kanvas skulle vi bruge flere uger.

Det skubbede virkelig vores forretning i gang, og selvom vi siden har ansat en account manager til at lave kold kanvas bruger vi stadig facebook annoncering til at skabe awareness til vores brand. Det er unægtelig nemmere at overtale en potentiel leverandør til at lave en aftale med os, hvis de allerede ved hvem vi.