Som iværksætter kan din LinkedIn-profil nemt blive din vigtigste markedsføringskanal.

Der var engang, hvor alle mente, at LinkedIn kun var relevant, hvis man var jobsøgende. Those were the days. I dag er en LinkedIn-profil et netværksredskab, der kan blive lige så værdifuldt, som du gør den til. For dig og din virksomhed.

 

illustration-af-mand-der-taender-kontakt

 

1. Brug din headline fornuftigt

Du har 120 tegn at gøre godt med – brug dem fornuftigt. Er du fx advokat, så skriv ikke kun Advokat og firmanavn, men angiv nogle af de kompetenceord, som er vigtige at blive fundet på. Fx skilsmisseret, dødsboer, generationsskifte, ejeraftaler osv.

På den måde arbejder ordene rent SEO-mæssigt for dig (prøv bare at lave en søgning fx efter en advokat i dit netværk eller tjek min medblogger Jacob Tøjners profil og se, hvordan han har udnyttet pladsen) samtidig med, at du kort og præcist kommunikerer, hvad du er og kan.

2. Få en unik URL og skræddersy dine link

Få en unik URL, der henviser til din LinkedIn-profil – og brug den i din mailsignatur. Den unikke URL (der typisk er dit fornavn og efternavn) er også bedre for Google, der har lettere ved at afkode navne end den kombination af bogstaver og tal, som en ikke-unik URL typisk består af). Husk også at skræddersy dine links under Contact Info. Vælg ”Other” i stedet for de af LinkedIn foreslåede kategorier og omdøb linket til det, du vil SEO-optimere.

3. Lad dit private profilbillede blive på Facebook

LinkedIn er et professionelt redskab – så dit profilbillede skal være så professionelt som muligt. Hvis du er mavedanser, må du naturligvis godt vise dit professionelle jeg i det rette miljø, men klassiske portrætfotos virker nu engang bedst til langt de fleste af os. Vær opmærksom på, at hvis du skifter foto ofte, så broadcaster LinkedIn til dit netværk – hver gang. Også selv om du har fjernet fluebenet i ”Activity broadcast”!

4. Opret en Company Page til din virksomhed

Ingen virksomhed er for lille til at have en Company Page (gratis hjemmeside på LinkedIn). Fordelen ved at oprette en Company Page med logo, som du kan knytte til din profil, er at alle på LinkedIn kan følge din virksomhed (”Follow company”) – også selv om de ikke er i dit første led. Dermed har du endnu en kommunikationskanal – som naturligvis skal passes. Hvor ofte er dog op til dig.

5. Skal profilen være med flere sprog?

Er din profil på dansk eller engelsk? Arbejder du med tyske kunder – eller har du behov for at blive fundet på andre sprog? Ved at oprette en profil ”Create profile in another language” kan du få flere sprogvarianter på den samme profil. Mange snyder sig selv for at blive fundet rent SEO-mæssigt, hvis de fx kun har en profil på engelsk, men ikke dukker op, når man søger på et dansk ord.

6. Tænk SEO i headline, summary, nuværende stilling, tidligere jobs

Tilbage til Advokateksemplet. Hvis jeg som Advokat med speciale i skilsmisseret gerne vil dukke højt op i en søgning på LinkedIn, skal ordet stå i både headline, summary, nuværende stilling og i de stillinger, hvor det er relevant (og naturligvis rigtigt). Det er som med Teletubbies for børn: Gentagelse fremmer (SEO-)forståelsen!

7. Brug dine updates, likes og shares fornuftigt

Hvornår synes du, at en af dine LinkedIn-kontakter spammer dit feed? Er det, hvis du ser 3 aktiviteter (fx et like, en deling, en kommentar) inden for samme dag – eller inden for den korte tid, du selv er på LinkedIn? Svaret er naturligvis lige så forskelligt som vi er LinkedIn-profiler. Men en måde at sikre, at du (måske) ikke virker spammende over for dit netværk er, at du vælger dine likes med omhu. Husk også, at et like faktisk ”deler” det, du liker, med dit eget netværk. Så et like OG et share er ofte dobbeltkonfekt – og unødvendigt.