Al begyndelse er svær. Især, hvis du som ny iværksætter skal kunne overskue, hvordan hele processen med dit nye produkt eller service skal sættes i gang. Derudover kan du også risikere at investere både tid og penge på et produkt, der i sidste ende viser sig ikke at kunne afsættes i den grad, du havde forventet. En relativ ny tilgang, ’Lean start-up’, skal hjælpe dig, som ny iværksætter, med at udradere usikkerheder omkring dit projekt gennem valideret læring.

lean_main_0613

Lean start-up, som navnet antyder, har rødder i den klassiske forretningsfilosofi Lean, der hovedsageligt forenkler og effektiviserer en produktionsproces. Lean start-up fokuserer, ligesom i klassisk forstand, også på effektivisering, men i denne tilgang er det effektivisering af iværksætterens tid og penge, i forbindelse med lancering af en ny service eller produkt, der er kernen.

Som udgangspunkt, skal Lean start-up ikke betragtes som en model eller et sæt retningslinjer, men skal mere opfattes som en tilgang. Denne tilgang bestræber sig på at skabe MVP’ere (Minimum Viable Products), der tester dine antagelser omkring markedet. Herefter kan der, ved hjælp af de potentielle kunders feedback samt en iterativ proces, videreudvikles validt på produktet og dermed reduceres spild af både dine penge og din tid.

Målet er dog i sidste ende hverken besparelse af tid eller penge. Målet er at blive så dygtig til denne proces, at man bliver stadigt bedre og hurtigere til at skabe valideret læring – altså opbygger en kultur, der uanset organisationens størrelse tænker og agerer på den mest optimale måde i forhold til innovation og forretningsudvikling.
Arbejd smart og kickstart!

Lean start-up arbejder ud fra den antagelse, at enhver opstart forsøger at besvare et spørgsmål. Formuleringen af dette spørgsmål er essentielt for, om det efterfølgende eksperiment opnår den validitet, som du leder efter. I stedet for spørgsmålet: ”KAN dette produkt fremstilles? ” – spørger du: ”BØR dette produkt fremstilles? ”

Dette er et kundeorienteret spørgsmål, som gradvist tillader dig at få indsigt i mere end bare en teoretisk undersøgelse, men en virkelighedstro respons på dit produkt. Gennem mange forsøg og gentagelser af processen vil der til sidst allerede være etableret en kundekreds og løst reelle problemer, og du vil være i stand til at kunne tilbyde detaljerede specifikationer for, hvad der skal produceres.

Procesessen kan kort opdeles i 4 basale punkter, der vel at mærke gentager sig efter behov:

  1. Opstil dine hypoteser og antagelser for din vision
  2. Forstå dine kunder
  3. Eksperimentér effektivt
  4. Tilpas din retning baseret på dokumentation frem for diskussion.

 

Opbyg et MVP

De ovenstående punkter har tilsammen ét eneste formål: at muliggøre en realisering af dit nye produkt eller service under vilkår med ekstrem usikkerhed.

Det centrale er således at eliminere usikkerhederne. I denne sammenhæng bliver denne eliminering helt lavpraktisk gjort ved, at dit produkt løbende bliver testet via MVP’ere. Et MVP er den yderste acceptable indskrænkning af produktet, men som stadig besidder nok værdi til at modtage valid feedback til at guide den fremtidige udvikling. MVP bliver af og til forvekslet med prototyper, selvom der er en markant forskel i både hensigt og brug af de to begreber.  Det illustrerer grafikken nedenfor:

graf

Når dit MVP efterhånden har udviklet sig i takt med kundernes ønsker, vil du også sideløbende have begyndt på din kundeudvikling. Janice Fraser, stifter og CEO af Luxr og Lean start-up ekspert, fremhæver denne del af metodologien som meget central: ”Det er altafgørende, at der virkelig bliver lyttet til, hvad folk har at sige om dit produkt! ”[1] Hvis den feedback, du modtager, fra de potentielle kunder ikke bliver taget alvorligt og effektueret i det næste MVP, vil metodologien ikke være et særligt effektivt redskab, påpeger hun.
Valideret læring

Inden Lean Startup brugte iværksættere typisk fokusgrupper, ekspertpaneler, advisory boards etc. til at underbygge deres hypoteser. I LS skiftes disse konventionelle metoder ud med en byg-mål-lær tankegang, der opfordrer dig til at sætte pris på dine fejl. De fejl, du løbende begår, former dit produkt i den rigtige retning, der videre også betyder, at dine fejl ikke bliver så omkostningsfyldte, som kunne være tilfældet ved den gamle metode. Fejlene giver kort fortalt valideret læring, der er et udtryk for, hvordan markedets ’early adopters’ reagerer på dit produkt. Disse markedsgrupper er i høj grad i fokus, når det handler om at få succes med en ny produktlancering.

At kunne undgå faldgruber

Selvom Lean start-up kan lyde som en guldåre i din tilværelse som iværksætter, skal det understreges, at der også er mange misforståelser omkring Lean start-up, som måske vil overraske dig.

  1. Billigere – Lean start-up handler ikke om det samlede beløb, du som iværksætter bruger på dit produkt. I stedet fokuseres der på, hvornår pengene bliver brugt.
  2. Hurtig start – Det kan tage meget lang tid at bruge Lean start-up, især fordi man stiller de svære spørgsmål først. Dette kan lede til, at du allerede fra starten kan have taget grueligt fejl omkring ideen til dit produkt og være nødsaget til at lave det væsentligt om.
  3. Genvej – Slet ikke! – Succes defineres i Lean-Startup som et match imellem, hvad dine kunder gerne vil have, og hvad du tilbyder. Dette er der ingen pålidelig genvej til. Du kan arbejde for det eller være meget heldig.

Autentisk iværksætteri

Det inspirerende og ægte ved denne relativt nye tankegang til iværksætteri er, at Lean start-up fokuserer på det essentielle i produktet. Det handler ikke om hvilke værdier og historier, der kan svøbes omkring dit produkt for at få det til at stå unikt frem. I stedet interesserer Lean Startup sig for, hvorvidt produktet løser et egentligt behov, og om der levereres den service, der kræves.

Er denne nye tilgang det sidste skub i den rigtige retning mod at drive flere ildsjæle til at tage skridtet og realisere deres iværksætterdømme?

Vi, hos Listen Louder, er store tilhængere af denne tankegang, da den læner sig meget op ad det, som er hele kernen i vores virksomhed, nemlig at lytte højere til hinanden. Dette værende medarbejdere, partnere, og som i dette tilfælde, kunderne. Tankegangen beskytter dig ydermere imod at blive for ’forelsket’ i din egen idé, da dette kan flytte fokus fra dét, som det burde handle om, nemlig dine potentielle kunder. Samtidig hjælper tankegangen dig til at bruge dine penge klogt og på det rigtige tidspunkt, så du ikke står uden penge og uden ’gnist’, efter dit produkt måske har fejlet totalt.

Vi vil gerne påpege, at Lean start-up ikke er nogen garanti for succes, når du skal starte op, men et redskab du bør overveje at benytte dig af, i lanceringen af dine spændende nye projekter.

 

[1] Webcast – Lean Start-up 101 med Janice Fraser og Sarah Milstein, torsdag d. 25/09 – 2014