Dette indlæg er til dig, der skal igang med at lave din første faktura. Her forklarer jeg: Hvordan en faktura oprettes i e-conomic. Jeg har taget udgangspunkt i e-conomic, fordi jeg arbejder med programmet dagligt – men det meste kan overføres til andre regnskabsprogrammer.

Din første kunde har ringet, han har hørt ude i byen, at du sælger lige præcis det produkt han har brug for.

Han ringer til dig, ligger en ordre og i aftaler den pris han skal betale.

Du er glad lige indtil han beder om en faktura.

Åh nej, hvordan laver du nu sådan en?

 

Illustration-af-to-maend-der-ringer-til-hinanden

Man kan godt have brug for regnskabshjælp, når man lige har åbnet egen butik

Lav en faktura i dit regnskabsprogram

Det første du gør er at trykke på fanen ‘salg’. Derefter klikker du på ‘faktura’ og opretter en ‘ny faktura’.

Nu er du i gang og så skal hele din faktura bygges op.

Opbygning af din faktura

Det første du gør er; At tilføje informationer og oprette den kunde, som fakturaen skal sendes til. Derefter kontrollere du, at de rigtige oplysninger vedr. kunden står på fakturaen – det er altid vigtigt at dobbelt-tjekke.

Så langt så godt.

Du skal dernæst have oprettet dine fakturalinjer –  rettere sagt skal du oplyse hvilke varer, du har solgt til din kunde, det er jo når alt kommer til alt, det vigtigste på hele fakturaen.

Du har tidligere oprettet dine varer i dit regnskabsprogram og det er disse vare, du nu skal have vist på din faktura. Det gør du ved, at du trykker ‘opret fakturalinje’ og derefter vælger den vare, du har solgt.

Hvis du ikke lige kan huske alle dine varenumre i hovedet, kan du trykke på det lille ikon, der er udfor feltet. Derefter kan du vælge fra listen over oprettede varer. Du kontrollere derefter om alle oplysninger vedr. varen er korrekte og retter hvis der skulle være nogle ændringer eller tilføjelser.

Tjek, redigér og send din faktura

Derefter har du to valgmuligheder: Du kan trykke på ‘gem’, hvorefter vinduet vil lukke ned. Du kan nu se, at linjen er oprettet. Hvis du derimod har flere varer der skal oprettes på fakturaen, kan du vælge at trykke på ‘gem’ og ‘ny’, så vil den blive i vinduet, klar til at oprette næste fakturalinje.

Når du nu har oprettet de fakturalinjer, der passer til den bestilling, du har modtaget fra kunden, kan du, inden du udfører de sidste trin i din faktureringsproces, trykke på andre muligheder. Det vil aktivere en ny menu, hvor du har muligheden for at se, hvordan din endelige faktura vil se ud. Syntes du ikke, at den ser ud, som du gerne vil have det – kan du i samme menu slette hele fakturaen eller redigere de forskellige punkter.

Hvis det hele ser godt ud – er det sidste du skal gøre for at fuldende din fakturering, at trykke på knappen ‘bogfør’ og derefter ‘send faktura’.

Der åbner sig nu et nyt vindue, hvor du skal vælge om fakturaen skal sendes til kunden, eller blot registreres, som bogført.

Du tjekker selvfølgelig igen, om det er de rigtige informationer og tilføjer evt. en vedhæftet tekst.

Det sidste du gør er at godkende fakturaen.

Vupti – du har nu sendt din første faktura af sted.

Så er det bare om at komme i gang med at fakturere.