Jeg kan godt lide Linkedin. Her kan jeg på én og samme side følge samarbejdspartnere og konkurrenter, få erhvervsnyheder og nå ja, så naturligvis stalke tidligere medstuderende, kollegaer og kammerater.

Især stalkingen er interessant. Jeg ved ikke, hvorfor man gør det. Om det er af misundelse eller af ren nysgerrighed. Man kan nok ikke helt se sig fri fra, at der er elementer af misundelse indblandet, omend den primære driver nok er nysgerrighed. Er ens tidligere netværk kommet længere end én selv?

Når jeg sidder og stalker (og lad bare vær’, du gør det samme), så kan jeg ikke lade være med at dvæle ved, hvor store eksperter eller specialister folk er blevet – inden for ALT.

Når man kigger på de forskellige Linkedin-profiler, der relaterer sig til marketing, salg og forretningsudvikling, så er det sjældent, at folk skriver: Jeg ved en hel masse om SEO. Jeg er ikke så god til Sociale Medier eller PPC, men SEO; det ved jeg noget om”.

I stedet ser vi profilbeskrivelser som disse: “+10 års erfaring i marketing og salg. Min ekspertise går fra PPC, social media marketing, SEO, affiliate, offline marketing, innovation og content marketing og salg til både B2B og B2C kunder.”

Javel, ja. I givet fald skal vi nok have en definition på, hvad en ekspert egentlig er. Den anden dag hørte jeg en klog mand sige det på følgende måde: ”En ekspert er en person, der ved mere og mere om mindre om mindre.”

I mine papirer er det lige i skabet.

Ja okay, Linkedin er et udstillingsvindue

Linkedin et netværk, hvis formål er at opdyrke nye kunder, samarbejdspartnere eller jobs – så selvfølgelig skal man prale og overdrive. Det har jeg intet problem med. Virksomhederne må jo blot være dygtige nok til at skille fårene fra bukkene.

Dér hvor jeg tager mig til hovedet (ok, så er det jo heller ikke værre) er, når marketingbureauer integrerer denne “vi kan alt” approach. Ofte ser vi det ved, at de kalder sig et såkaldt “360 graders marketingbureau”.

På disse markedsføringsbureauers hjemmesider (og ja, du kan selv tjekke et par forskellige af slagsen) foregives det blandt andet, at man er ekspert inden for:

  • Branding
  • SEO
  • PPC
  • SMM
  • Strategi
  • Konceptudvikling
  • CSR
  • … og jeg ku’ bli’ ved

Man bilder faktisk sine kunder ind, at man kan alt. ”Ja ja, kunderne kan jo bare lade være med at vælge disse virksomheder”, kan du sige. Jo, måske. I hvert fald, hvis kunden ved lidt om de forskellige grene af marketing. Men det er jo ikke sikkert, når kunden netop beder om hjælp til en af ydelserne.

Sikkert er det til gengæld, at det med kommunikation ofte er sådan, at jo smartere ordene er, jo bedre sælger de. Min tese er i hvert fald, at mange kunder “snydes” til at vælge de markedsføringsbureauer, hvor indpakningen er flottest. Og det er ærgerligt synes jeg, hvorfor jeg skriver denne artikel.

Mangler du eksempler? Det får du her

Jeg arbejder selv med et par hjemmesider, der hjælper de danske boligejere med blandt andet at finde det rigtige boliglån og den bedste varmepumpe.  I mit arbejde med siden er jeg ofte i kontakt med forskellige samarbejdspartnere, kunder og andet godtfolk. Både når jeg skal bruge en helt konkret ydelse fra dem, men også bare for at finde inspiration.

En gang imellem har vi brug for lidt assistance til online markedsføring, som vi får gennem marketingbureauet AW Media. Uden at det skal være decideret reklame, så kan jeg sgu godt lide dem. De tilbyder to ydelser; PPC og SEO. That’s all.

Ikke noget med, at de kan tilbyde mig udarbejdelse af et nyt og konverteringsoptimeret website eller lave vores corporate strategy. Nej, de kan tilbyde mig SEO og PPC – færdig.

Som min kontaktperson sagde til mig, da jeg spurgte ind til deres udbud af ydelse: “Det er det, vi er bedst til. Er i interesseret i andet, er det ikke os, I skal henvende jer til”.

Det er sgu da troværdigt. Det er nok ikke det, der skaber markedets højeste omsætning eller gør dem til de mest kendte i branchen. Men troværdigt er det i hvert fald, og er man troværdig, kan man ofte leve op til forventningerne.

Hopper vi tilbage til udstillingsvinduet, altså Linkedin, synes jeg, at salgspersonen Leon Birdi er on point. Han foregiver at være ekspert i salg og service – færdig. Han er ikke specialist i PR, autentisk markedsføring eller innovation. Salg og service, det er dét. Det kan jeg godt lide, for det er troværdigt.

Jeg aner ikke, om han god. Men hvis jeg en dag får brug for den type ydelser, som han tilbyder, er han da et oplagt alternativ til leverancen. For hvem gider have hjælp til salg og service af en person, der også mener, han lige er ekspert i koncepter, strategier og branding.

Du sidder måske og tænker, hvorfor jeg egentlig gider bekymre mig om dette emne og ligefrem skrive en artikel. Det er måske også spild af tid, men jeg håber, at læseren måske vil tage mine betragtninger med i sine og måske foretage et bedre valg næste gang, der skal vælges en leverandør af en bestemt ydelse.