”People dont buy what you do, they buy why you do it”, Simon Sinek.

Dette citat beskriver meget godt, hvad jeg vil tale med dig om i dag. Nemlig at dine kunder skal kunne mærke dig. De skal kunne mærke dine værdier og din vision for din virksomhed.

Jo mere tydelig du kan blive i forhold til, hvorfor du arbejder med det, du gør, jo bedre.
Får du nemlig først kommunikeret dette til dine potentielle kunder, så vil de kunne mærke dig, og de vil lynhurtigt kunne mærke, om du er noget for dem.

Dvs. at du helt automatisk vil sortere nogle mennesker fra, men det ville være sket alligevel.

Lad mig give dig et eksempel fra min egen virksomhed.

Sikke hun dog bander

Jeps – jeg har tendens til at bande. Specielt når jeg holder foredrag. Det er ikke sådan, at jeg gør det med vilje eller skriver det ind i mine foredragsnoter. Det sker automatisk, fordi jeg også bander lidt i ny og næ, når jeg taler normalt. Et par gange er det blevet nævnt på de feedback-ark, som jeg får tilbage fra deltagerne på mit foredrag, og jeg gik længe og overvejede, om jeg skulle rette ind.

lad_dine_kunder_mærke

 

Jeg besluttede mig dog for, at det er en del af mit brand og en del af den person, som jeg er.
Lad mig lige gøre det klart, at jeg på ingen måde bestræber af lyde som en havnearbejder, når jeg holder foredrag, men jeg besluttede mig dog for, at det bare ville give mine foredrag lidt ekstra krydderi, og at de, der blev forargede over det, nok alligevel ville blive forargede over et eller andet, jeg ville gøre i et forløb med dem.

Lad det skinne igennem, hvorfor du gør, hvad du gør

Hvis du endnu ikke har sat dig ned og er blevet helt klar på, hvorfor du elsker at arbejde med det du gør, så sæt dig ned og brug noget tid på det.

Det interessante er, at du helt automatisk vil virke medrivende på potentielle kunder, når du entusiastisk fortæller om, hvorfor du gør, hvad du gør. Du vil nemlig virke overbevisende. Man vil kunne mærke, at du brænder for dit felt, og i de fleste tilfælde vil det også helt automatisk bidrage til, at du lyder som om, du har styr på det, du taler om.

Du taler til deres følelser

Når du kommunikerer dine værdier og dit hvorfor, så vil du også tale til folks følelser. Man skal bestemt ikke undervurdere hvor mange af os, der køber ind på baggrund af, hvad vi føler, frem for hvad vi tænker. Derudover vil mennesker, som du har talt med, også bedre kunne huske dig, hvis du har fortalt om dit hverv på en medrivende og inspirerende måde.

Glem selvfølgelig ikke hvad og hvordan

Lad mig afslutte med at nævne, at det selvfølgelig også er vigtigt at fortælle, hvad du konkret laver, og hvordan du gør. Dette giver et dybere indblik i, om det er noget, der er interessant for personen at købe.

Lad mig endelig høre dit hvorfor

Jeg bliver simpelthen så inspireret og høj, når jeg hører, hvad andre laver, og hvorfor de laver det, de gør. Derfor vil jeg virkelig gerne høre, hvad du laver, og hvorfor du gør det.