kundeservice_er_altafgørende

Du kan aldrig investere for meget tid på kundeservice.

Til gengæld kan du uden at blinke bruge for lidt tid på kundeservice, og læne dig tilbage, og se dine kunder forsvinde ud af bagdøren, mens du har travlt med noget andet.

Det er sagt på tusinde måder før – men det er stadig sandt:
Der skal 1 kunde med en dårlig oplevelse til, for at give dig dårlig omtale, miste kunder eller at du bliver fravalgt frem for dem der forstår at nurse sine kunder.

Prøv at tænk på dig selv, når du går ud og spiser på restaurant.

En god oplevelse fortæller du lystigt om og anbefaler gerne steder videre til andre, der står og har brug for et lignende spisested. Til venner og bekendte siger du: ”Det er et dejligt sted at spise, vi fik sådan en god behandling”.

En dårlig oplevelse, den fortæller du alle om. Den husker du og kommer i tanke om hver gang du går forbi det pågældende sted. Og til venner og bekendte siger du: ”Dér, skal du i hvert tilfælde aldrig gå ind og spise”.

Og hvordan ser den gode kunde service oplevelse så ud i restaurant verden?

Du klager til tjeneren.  Han undskylder og giver jer noget gratis eller en invitation til at komme tilbage og spise på deres regning en anden dag. Hvordan flytter det din oplevelse af stedet? Hvad siger du nu til dine venner og bekendte om stedet?

Når du plejer dine kunder i din business med god kundeservice har det samme effekt, som når du serverer den kage din bedste veninde bedst kan lide. De bliver glade, føler sig sete og fortæller om dig og din ”kage” ude i byen til deres venner og bekendte.

Dine bedste ambassadører er kunder der har fået en god oplevelse hos dig og giver dig anbefalinger. Top ambassadøren er den kunde, der havde en mindre god oplevelse, som du rettede op på og sendte ud af døren glad og tilfreds. Han har jo fået mere end forventet. Eller blot en kunde der har fået lidt mere, end han fra start forventede..

Så hvad er god kunde service?:

  • At acceptere at ikke alle kunder skal behandles ens. Det kan være Kim bliver glad, hvis at du lytter til ham og bruger lidt tid på ham, hvorimod Hanne ikke bliver tilfreds før hun får et afslag i pris.

 

  • Ikke at acceptere en kunde går fra dig med en dårlig oplevelse, hvis det er i din magt at ændre det.

 

  • Den bedste sælger har en kæmpe passioneret kundeservice medarbejder i maven! (og ja vi er alle sammen sælgere, når vi driver egen virksomhed!)

 

  • At du står ved dig selv. Beslut dig for hvilket aftryk, du ønsker at sætte på dine kunder, så du har en målestok for, hvornår du har givet dem, det du ønsker.

 

Øvelse ”Spørg dig selv”:

Hvad er god kundeservice i din virksomhed?

Hvem har været dine bedste kunder?

Hvad kan du gøre allerede i dag for at give lidt bedre service end du plejer?

Du vil blive overrasket over, hvad der vil ske i din virksomhed, når du skruer blot 50 % op for kundeservice i din virksomhed. Tidligere kunder vil fortælle videre til bekendte, og hvilken salgsmetode er bedre end mund til mund?

Ingen efter min mening!

Så det er bare om at komme i gang!

God fornøjelse!