… hvis bare han tror på, at din vare er helt fantastisk.

“Hvad kan man tage for et foredrag”?

Det er et spørgsmål, jeg tit hører, og som er et rigtig godt eksempel på, at pris udelukkende handler om, hvad kunden tror, dit foredrag er værd. Og ikke andet.

Der er ingen logik. Nogle vil mene, at der heller ikke er nogen retfærdighed.

Men jo, det er der. For retfærdigheden er her – og i alle andre prissammenhænge – at du sætter dit værd. Og står ved det.

Hvis nok køber varen alligevel, så har du ramt den rette pris.

 

Illustration af en mand der bader i penge og en som har vinflasker og en togbillet

Omsætning handler ofte om hvor god man er til at sætte pris på sine ydelser

3 flasker vin eller 30.000 kroner?

Nogle får 3 flasker vin og en togbillet. Andre får over 30.000 kroner.

Og nogle af dem, der får tre flasker vin, kunne sagtens have fået meget mere –  hvis de havde sat det som et ultimativt krav. Jeg har set både 5.000 og 10.000 kroner komme på bordet… efter tilbuddet om en togbillet.

Og hvorfor så det?

Fordi vi nogle gange får det, vi beder om. Jeg taler tit med folk, der bevidst sætter deres priser godt i vejret, når de bliver tilbudt en opgave, de egentligt ikke gider. Og som alligevel får opgaven.

Det viser jo, at der ER højt til loftet.

Du kan tage meget mere for din vare, hvis du:

  • Selv tror på dit værd
  • Står ved, at din pris ikke er til forhandling
  • Markedsfører dig, så kunden ikke er i tvivl om udbyttet
  • Fremstår professionel

Ingen øvre grænse for prisen

Hvis udbyttet bare er stort nok, er der praktisk talt ikke nogen øvre grænse.

Derfor skal dit fokus hele tiden være på, hvordan du kan forbedre din ydelse, så kundens udbytte vokser. Så kan du også sagtens sætte dine priser op.

Ja, selv om du gør alt det, jeg lige har skrevet, vil der stadig være nogen, der ikke vil købe din ydelse.

Det kan der være mange grunde til. Jeg går også forbi mange varer i Føtex, som jeg ikke skal have ”lige i dag”.

Det er sådan set langt størsteparten af varerne.

Jeg har ikke brug for dem alle. Og ligesådan har langt de færreste af dine potentielle kunder brug for dig.

Eller måske ville de da godt bruge din ydelse, hvis de fik den foræret, men nej, behovet er bare ikke så stort, at de vil betale for dig.Og det er ikke fordi der er noget i vejen med hverken dig, din ydelse eller dine priser.

Du skal ikke lade dig bremse af dem. Det er ikke noget personligt. Og du vinder dem heller ikke ved at sætte prisen så langt ned, at du faktisk ikke kan leve af det.

For grundproblemet er, at de ikke har brug for dig. Derfor kan du ikke hjælpe dem. Og de får dig til at tvivle på dit værd.

Fokuser i stedet på dem, der har brug for dig. Og som anerkender dit værd.

Spørg dem, hvordan du kan hjælpe dem endnu mere.

Lyt til deres behov. Løs deres problemer.

De vil betale.