Som selvstændig ved de fleste af os godt, at hvis ikke der kommer nye kunder i huset, så ender vores store fremtidsplaner hurtigt som små hobby-projekter. Derfor tilbydes der rigtig mange gode salgskurser, kurser omkring SEO-opdatering, regnskabsføring med videre,men hvad med servicen?

For mange selvstændige er dette desværre en ting, der tages for givet, da det handler mere om at få nye kunder ind end for at kræse om dem, der allerede er inden for døren.

Som gæsteblogger herinde på KRÆS vil jeg derfor i forbindelse med mine blog indlæg fokusere på fire forskellige områder af kundeservicen.

Skab-vaerdi-for-kunden

Når du laver nye produkter, ændre på din hjemmeside eller beslutter hvilke sociale medier, du skal bruger fremover, så glemmer du måske som så mange andre iværksættere at spørge dig selv, om det, du sætter i gang, er for at gavne dig selv eller dine kunder.

Noget af det fantastiske ved at være selvstændig er for mange af os friheden til at træffe vores egne valg. Men fakta er også, at det er kunderne, der skabe vores forretning. Hvis det, du gør, ikke skaber værdi for dine kunder, så stop! Med mindre du har en kæmpe Joakim von And pengetank i ryggen, så er det absolut spild af dine penge at investere dem i projekter, som dine kunder er ligeglade med.

Forstå mig ret. At bruge pengene på et nyt regnskabsprogram kan være fornuftigt, hvis det gør det mere overskueligt for dig at drive din virksomhed. Men hvis det samtidig forvrænger kvaliteten af de fakturaer, som du sender ud, så er det tid til at hakke bremsen i og kigge sig om efter en anden løsning. At optimere knappernes placering på din hjemmeside for at give en større “købe trang” hos kunden kan sagtens forsvares i den forbindelse, hvis knappen samtidig gør det lettere for kunden at foretage sit køb.

Det er så uendelig vigtigt, at vi begynder at lytte til og forstå vores kunder.

Når kunderne klager, så er det ikke, fordi de ikke kan lide dig personligt eller hader dit firma. Det er, fordi der enten er et produkt der ikke virker som lovet, noget kunden har misforstået (kunne du have forklaret dig bedre?), noget der er gået galt med forsendelsen eller lignende. Uanset hvad så peger det tilbage på dig, da det er dit ansvar at nurse din kunde hele vejen igennem salgsforløbet.

Når du modtager klager (og det vil ske), så skal du se det som en super fed feedback, der kommer fra en god ven. Det er ikke altid kunden har ret i alt, men det er kunden, der betaler dine regninger, dine gaver til børnene, din benzin og det tag, du forhåbenligt har over hovedet.

Er en så betydningsfuld person ikke værd at lytte til?

Brug den viden, du får her, til at forbedre dine produkter, dine procedurer og beskrivelsen af dine varer. Brug dette fremadrettet, så det, du bruger din tid og penge på, er ting, der
virkelig betyder noget for dine kunder.

Og husk så, at hvis du nogensinde komme i tvivl, så står det dig frit for at spørge dine kunder, hvad de ville værdsætte mest. Med den adgang vi har til sociale medier i dag så er det heldigvis lettere end nogensinde før.

Den feedback og den loyalitet fra dine kunder, som du kan opbygge af denne vej, kan være lige præcis den del, som skaber eller taber din forretning!