Alle danskere skal købe julegaver til venner og familie, du har varer på lager og med Facebook kan du præcist målrette potentielle kunder.

Dét er en spændende kombination, hvis du forstår at udnytte den.

Facebook-annoncering er ikke at booste dine opslag. Det svarer til at tage bind for øjnene, mens du med bue og pil skal skyde æblet af hovedet. Målrettet Facebook-annoncering er, hvis vi skal blive i samme terminologi, at tage en high-powered riffel med kikkertsigte til samme æble.

Især 3 Facebook-tricks er oplagte for alle danske webshops; i juletiden kun mere end ellers, da konverteringsraten bare stiger og stiger i takt med, at vi kommer tættere på jul.

julesalg og facebook-annoncering

Det er alle ting, vi arbejder med i s360 – og som du også kan drage nytte af i netop din shop:

Annoncer til alle dine tidligere kunder og nyhedsbrevsmodtagere

Første konvertering er den dyre. Det er her, din kunde skal have tillid til din butik og dit produkt. Anden konvertering er altid nemmere, for nu kender kunden dig – det er derfor, nyhedsbreve til tidligere kunder virker så godt.

Men hvorfor nøjes med e-mails?

Ved at oprette en ”Brugerdefineret målgruppe” i annoncekontoadministratoren på Facebook har du mulighed for at uploade dine tidligere kunder i form af et csv-ark. CSV-arket skal have én kolonne alene indeholdende alle e-mails for tidligere kunder.

Du kan som supplement også lave en målgruppe med alle dine (nuværende som tidligere, hvis du er fræk) nyhedsbrevsmodtagere.

Når du nu opretter annoncer til julen vælger du blot at målrette alene dine tidligere kunder.

Facebook-annoncering koster 30-100 kroner per tusinde visninger afhængigt af hvor gode annoncer, du laver – hvor høj en relevansscore, de får, ligesom Quality Score i AdWords har stor betydning for din klikpris. 50 kroner i snit for at ramme 1000 tidligere kunder i din butik er meget billigt. Især i juletiden, hvor dine kunder kan tænkes at konvertere igen.

Dette er en særlig brugbart, hvis dine kunder kommer tilbage med jævne mellemrum for at købe nye supplies – eksempelvis proteinpulver og andre kosttilskud eller e-cigaretter, som Xsmoke sælger. Ved sidstnævnte gælder der nogle særlige regler for annoncering, men dem kan du læse mere om her, hvis du også sælger varer som nikotin, fyrværkeri, våben (herunder nunchakoer!), sexlegetøj eller lignende:

”Køb” plads til dine Remarketing-pixel

Med remarketing har du mulighed for at installere en ”pixel” (script) på din hjemmeside.

Når en besøgende er på din side og er logget ind på Facebook i forvejen bliver denne person nu en del af din remarketing-målgruppe og vil se annoncer for din virksomhed i op til 180 dage på Facebook.

Det her er effektivt hele året – og kun mere til jul, hvor der er deadline for køb af gaver.

Men du behøver ikke at lade dig nøje med at vise remarketing-annoncer til dine egne besøgende.

Lad os sige, du har en ven med en webshop i en relateret niche til din. I sælger ikke det samme produkt, men I sælger til den samme målgruppe.

Måske sælger du proteinpulver, mens din ven sælger kreatin. Du sælger flybilletter og din ven sælger hotelophold.

Ved at installere en pixel på hinandens sider har I mulighed for at annoncere til begge målgrupper. I ved, målgruppen er i markedet efter en vare lignende jeres og derfor giver annonceringen god mening.

BilligeFlybilletter.dk er det først og fremmest salget af flybilletter, der er i fokus – men går du ind på siden vil du i de kommende 2 uger også se annoncer for hoteller. Hvorfor? Fordi, at indehaveren af siden ved, at hvis du køber flybilletter er der også en god sandsynlighed for, du skal bruge et sted at sove.

Look-a-like-målgrupper til dine kunder

En tredje – og fortsat relativt ny med kun et år på bagen – mulighed er ”look a like”-målgrupper; eller ”kopimålgrupper” på dansk.

Her opretter Facebook en ny målgruppe på 1-X % af danskerne, der minder mest om en brugerdefineret målgruppe, du i forvejen har oprettet – det vil sige enten dine remarketing- eller dine e-maillister.

Jeg anbefaler at vælge blot 1 %. Så får du en målgruppe på cirka 35.000 mennesker. Det er den ene procent, der ud fra:

  • køn
  • alder
  • likes
  • begivenheder
  • geografi
  • apps

og meget mere minder mest om lige din målgruppe. Jo større en målgruppe du har til at starte med, des bedre et ”look a like”-audience får du.

Look-a-like audiences er ofte brugbare i det tilfælde, at du har en samlet målgruppe til din shop. Et godt eksempel er Evermart.dk i Aarhus, der sælger forbrugerelektronik og tilbehør til samme. Det er ofte de samme (unge mænd), der køber gamerudstyr, som der er villige til at investere i lækkert tilbehør til et GoPro-tilbehør. Kopimålgrupper giver kun i mindre grad mening, hvis du har en enorm shop, der sælger alt. Dine kunder vil være alt for adspredte på denne måde.

Husk også muligheden for at bruge ”Audience Insigts” (målgruppeindsigt på dansk) til at se, hvad der definerer dine brugerdefinerede målgrupper på mere end 1000 personer.

4 hurtige tips til dine annoncer

Jeg plejer at sige, at selv dårlige Facebook-annoncer giver god ROI (Return of Investment), hvis de blot rammer den rigtige målgruppe.

De 3 trin herover er til at ramme de rigtige målgrupper. Dem har vi styr på nu. Lad os lige tage 4 tips til også at skrive gode annoncer herunder:

  • Udnyt dine pixels. Med almindelige annoncer har du mulighed for at uploade et billede med 1200×628 som dimension. Brug alle pixels, hver og en. Jo mere du fylder, des mere opmærksomhed og flere kliks får du også. Du betaler per visning og ikke per klik og derfor gælder det også om at optimere antallet af kliks til din side.
  • Brug mennesker. Vi mennesker reagerer bedre på billeder af andre mennesker end ’ting’. Selv hvis du sælger ’ting’, så se, om du ikke kan klemme et ansigt ind på billedet. Det øger din CTR.
  • Skriv linket i annonceteksten. Nogle Facebook-brugere trykker på billeder, andre klikker på links. Sørg altid for at have et link i teksten, så du appellerer til begge målgrupper.
  • Hav en ”Tryk her”-knap på billedet. Tit og ofte skal vi lige have det sidste skub; eksempelvis i form af en ”Tryk her”-pil på billedet. Vi ved godt, hvordan vi trykker, men det der med at det lige står for de sidste tvivlende til at give dig klikket og chancen for at sælge dem et produkt.