Illustration-af-mand-der-sidder-i-skraedderstilling-paa-bjerg

Hvis du ikke kender B. Joseph Pine II eller har læst hans værker, burde du komme i gang – Joseph Pine er nemlig dybt inspirerende og har en unik evne til at se ind i fremtiden.

Han er forfatter, foredragsholder og rådgiver for ”Fortune 500” virksomheder og iværksættere samt medstifter af Strategic Horizons, der hjælper virksomheder med at finde nye måder at skabe værdi på.

Hvis du brænder for kommunikation og i særdeleshed oplevelseskommunikation, kender du ham nok som en del af duoen Pine & Gilmore – ophavsmændene bag kommunikations-klassikeren: The Experience Economy: Work Is Theatre & Every Business a Stage”.

Oplevelsesøkonomi

Her blev grundideen i Joseph Pines arbejde skabt, nemlig: At virksomheder skal tænke langt udover den vare og de tjenesteydelser, der sælges, og dyrke de erfaringer samt mindeværdige begivenheder, der kan være med til at engagerer hver enkelt kunde på en personlig måde og iscenesætte unikke oplevelser.

Det kender du bl.a. fra koncepter som  fx  Starbucks eller Build-a-Bear Workshop. Han understreger også,  at organisationer ikke behøver at sælge den samme ting til alle, men kunne give individuelle kunder præcis, hvad de vil, til en pris, de er villige til betale.

Vidste du fx, at der er over 87.000 forskellige kaffe-kombinationer på Starbucks. Hvorfor ikke prøve lidt sirup i din morgen-latte, eller  få lavet din mokka på soyamælk? Eller du kan betale ti kroner ekstra og  få en skefuld smøragtig karamel på toppen af ​​din cappuccino? Mulighederne er uendelige – du skal bare sammensætte din favorit.

 

Illustration-oplevelsesoekonomiens-faser

Desto bedre og mere unik oplevelsen er, – desto højere kan du sætte prisen

 

Joe peger på den stigende værdi af oplevelser i det moderne samfund, og fortæller hvordan du som selvstændig kan bruge oplevelser til at skabe merværdi hos dine kunder. Det handler om, hvordan du kan differentiere dig fra dine konkurrenter og skabe kundeloyalitet gennem værdiskabende kundeoplevelser.

Arbejdet med oplevelsesøkonomi og iscenesatte kundeoplevelser medførte nye spørgsmål om autenticitet. Joe opdagede hurtigt at iscenesatte oplevelser kun skabte værdi for brugerne – hvis de forbandt det med en hvis grad af ægthed.

Autenticitet bliver derfor den nye forbruger sensibilitet – og det primære købskriterium, når folk vælger, hvad de skal købe, og hvem de skal købe det fra. Dette resulterede i endnu en banebrydende bog: Authenticity: What consumers Really Want.

Kort sagt, Joe har specialiseret sig i at hjælpe folk med at se deres virksomhed og selve forretnings-verdenen fra nye vinkler.

Hvis du er nysgerrig på, hvad Joe ville råde dig til at fokusere på som selvstændig, kan du få hans bedste råd lige her:

 

 

Joe har iøvrigt lige udsendt en ny bog: Infinite Possibility: Creating Customer Value on the Digital Frontier, som går i dybden med anvendelsen af  digital teknologi til at skabe oplevelser. Her opstilles en ny ramme kaldet Multiverset, hvor det virkelige og det virtuelle forenes. På samme tid vender ‘multiverset’  op og ned på vores forståelse af tid, rum og stof ved at skabe nye verdener – først i vores fantasi og derefter i vores erfaringer.

Hvis du gerne vil høre mere om Joe og hans arbejde eller måske forsøge at booke ham til et foredrag – kan du tage fat i DARE2mansion som er hans europæiske kontakt.

PS. De har også vundet den eftertragtede Experience Management Achievement Award fra Pine & Gilmore, som den første virksomhed uden for USA – så de ved hvad de snakker om.