Hvis din virksomhed ikke vil vokse, ikke ønsker flere kunder og ikke vil kunne ansætte flere dygtige medarbejdere, så hopper du bare over dette blogindlæg!

Der er ingen vej udenom, at du skal markedsføre dine produkter og dit brand. Men det behøver ikke koste millioner. Content Marketing – altså hvor du hjælper dine kunder og skaber relationer til dem. Og når de så er købsmodne vælger de dig – er i mine øjne den bedste løsning. I hvert fald hvis du tør tænke langsigtet.

Dog er der to ting, du skal være sikker på: At du har tålmodighed – Content Marketing giver ikke kunder i morgen. Det tager tid. Og den anden del er, at Content Marketing ikke kan stå alene. Integrér dit social media-arbejde. Sørg for at SEO, PR, branding, kundeservice og produktudvikling også spiller med! Hvis du er med på den, så skal du nok få succes – lige som danske Planday gjorde.

(Og inden nogen råber op om, at marketing uden produkt ikke sælger noget: Stop dig selv. Det er klart. Jeg går ud fra, du har et super fedt produkt eller tjeneste. At du vil kunderne det bedste, og at du etikken på plads.)

 

Digital markedsføring for the win

Fordelen ved at arbejde digitalt med content er, at når du har udgivet en blogpost, en video, en podcast eller en update på sociale medier, så ligger det der, så længe du vil. Indholdet arbejder også for dig om et år og to år og tre år. Genbrug er ikke bare ok, det er påbudt! Ingen grund til at finde på den dybe tallerken flere gange! Bare husk, at dit indhold skal hjælpe kunderne – og ikke lovprise dig eller dine produkter. Det har aldrig hjulpet nogen.

Bliv bedre! I Google Analytics og Facebook Insights kan du se, hvordan dit indhold performer. Får du nyhedsbrevstilmeldinger, får du delinger af dit indhold? Find ud af hvilket indhold, der performer godt og lav mere af den slags – enten i format, i type eller i stil.

 

Sådan kommer du i gang!

Hvis du ikke har store budgetter, så lav godt indhold på det område, som du er ekspert inden for (glem alt om jantelov her – du er eksperten!). Lav blogposts, videoer, podcasts, nyhedsbreve m.v. Find ud af hvad dine kunder spørger dig om og lav blogposts, der svarer på det. Det er ikke svært:

  • Spørg dine kunder, hvad der er sværest for dem
  • Søg i google på, hvad andre har skrevet
  • Tjek hos konkurrenter og i udlandet, hvilket indhold, der deles meget
  • Spørg i kundeservice, hvilke udfordringer jeres kunder oftest har med jeres produkter

Hvis du gør det, så finder kunderne dig via Google, og salget ligger lige om hjørnet. Hvis du ikke er mester-blogger, så kan du måske video-blogge i stedet? Hvis du ikke er den udadvendte type, der vil podcaste, så lav de fedeste interaktive beregnere på dit site – eller hvad med whitepapers?

 

Du er ikke sælger, du er hjælper

Vær ikke for sælgende. En fan eller ambassadør, der anbefaler dig til to nye kunder om året de næste fem år er meget mere værd end en kunde, der køber noget én gang – og måske endda vil have en refund.

Når du har det gode indhold på din hjemmeside, så sørg for at skabe relationer til dine kunder og leads. Få dem til at tilmelde sig nyhedsbrevet, like din Facebook eller LinkedIn-side. Få dem til at følge dig på Twitter, Instagram etc. På den måde kan du påvirke dem med dit gode indhold flere gange, og du er dermed top of mind på det tidspunkt, hvor de har brug for et produkt, som du tilbyder. Det kunne også være de kendte nogen, som de ville anbefale dig til!

 

Spild nu ikke din tid på fancy digitale finurligheder – basics first

Byg fundamentet først. Få styr på din hjemmeside. Hvorfor annoncere hvis kunder og leads ikke kan finde din hjemmeside? Så kan du ikke påvirke dem eller konvertere dem.

Lige nu er podcasting in. Men kun få podcaster. Lav din egen podcast om det emne, du nu er ekspert i. Men kun hvis din målgruppe lytter til podcasts. Ellers er det spild af tid. Tjek data om podcasting i Danmark på podcaststats.dk. Men lav som minimum en blog eller artikler, som besvarer potentielle kunders spørgsmål.

 

Nej ikke i morgen, ikke i dag, men i går!

Du er nødt til at starte nu. Ja, du vi begå fejl. Fuck det. Lær af dem og forbedr dig til næste gang. Der må være et gammel kinesisk ordsprog om, at det bedste tidspunkt at plante et træ var for 100 år siden. For så kan du høste fra det nu. Hvis du planter i dag, så kan du først høste om 100 år. Og hvis du først planter om en uge, en måned eller et år, så går der 100 år plus en uge, en måned eller et år. Det koster ressourcer at markedsføre – interne eller eksterne. Det kommer du ikke udenom. Heldigvis findes der en masse gratis tjenester til digital markedsføring.

Men ok, hvis du ikke vil vokse virksomheden. Ikke vil tjene flere penge. Ikke vil klare dig godt. Så spar pengene og lad være at plante i det hele taget!