Ja, indsæt selv, hvad netop dine kunder ikke fatter.

Det kan være

  • at al tid er arbejdstid
  • hvor lang tid en opgave tager
  • vigtigheden af de delopgaver, de selv skal løse i jeres fællesprojekt

For nylig spurgte en i mit netværk, hvordan det kunne være, at hendes kunder var så dårlige til at organisere sig internt. Hun havde netop spildt en masse tid på at sætte en opgave i gang, da det kom frem, at kundens medarbejder slet ikke havde bemyndigelse til at handle. Og kunne hun så fakturere kunden for den tid, hun havde brugt?

Og jeg svarede noget i den her retning:

”Hvis du tit oplever usikkerhed om, hvornår opgaven reelt går i gang, må du ændre i din procedure, så det bliver tydeligere for kunden. Så du kan blive betalt for den tid, du bruger på opgaven. Også selv om kunden undervejs aflyser opgaven eller ændrer mening om, præcis hvad du skal lave.

Du skal sikre dig med gennembearbejdede forretningsbetingelser. Og hvis du skal samarbejde med flere medarbejdere hos kunden, sikrer du dig selv bedst muligt, hvis du også sørger for, at alle dem, du er i kontakt med, kender præmisserne. På den måde undgår I alle, at en medarbejder bruger din tid på noget uden at kende prisen, og at kunden derfor enten ikke vil betale bagefter eller betaler, men ærgrer sig over det. For det sidste gavner jo heller ikke din forretning.

Det er vores ansvar at gøre vores forretningsbetingelser tydelige for vores kunder og være villig til at miste de kunder, der ikke accepterer de betingelser.

Skær flæsket fra og vær formidabel for resten

Vi kan ikke hjælpe alle typer kunder. Men hvis vi beskytter os selv med forretningsbetingelser, der passer til os og den måde, vi helst vil arbejde på, kan vi være rigtig gode for nogle. Og derfor vil vi sælge mere på den lange bane, hvis vi sorterer de andre fra.

Havde på et tidspunkt en kunde, der gerne ville ændre en aftale med to timers varsel på grund af ”noget akut”, og det kan man ikke jævnfør mine forretningsbetingelser. Det fortalte jeg kunden, og så viste det sig, at hun enten fik styr på sin ildebrand på meget kort tid, eller at hun havde ændret på andre opgaver. Eventuelt at hun i stedet havde skubbet en aftale med en anden konsulent, der havde nogle mere fleksible forretningsbetingelser end mig.

Den anden dag bad en af mine andre kunder mig om at finde en fotograf til ham. Jeg sagde, at det ville jeg gerne, og at det godt kunne tage ½-1 time, (som selvfølgelig ville blive trukket på hans klippekort). Det accepterede han. Og dermed bekræftede han, at han var den rette kunde for mig. Alternativt kunne han selvfølgelig også selv have fundet en fotograf, men han ville gerne have en, jeg sagde god for. Og da jeg kender en del fotografer, skulle jeg først tage stilling til, hvem der var bedst egnet til netop denne opgave.

Hører tit selvstændige spørge deres netværk, hvad de kan tillade sig at fakturere en kunde for. Særligt i forbindelse med opgaver, der ikke er gået som planlagt.

Og det er helt simpelt. For du kan kun fakturere kunden det, I har aftalt. Og derfor er det så vigtigt at have styr på forretningsbetingelserne.

Du kan læse mere om, hvordan du beskytter dig selv gennem gode forretningsbetingelser her: kraes.e-conomic.dk/daarlige-kontrakte/