illustration-af-google-plus-cirkler

Uden at nogen har dig i deres cirkler, kommer du ingen vegne. Alle dine budskaber vil ganske enkelt stå ulæste, og at skrive og dele noget vil svare til at råbe op mod en storm: Ingen kan høre dig. For at få nogen til at lytte (føje dig til deres cirkler) skal du gøre dig fortjent til at blive hørt. Egentlig meget retfærdigt, ikke?

Der er en ganske stor forskel på din personlige Google Plus side og din firmaside, så derfor behandler vi de to hver for sig – omend de helt basale grundregler gør sig gældende for begge typer. Og disse grundregler er:

Opfør dig ordentligt! Det er ret basalt – men vigtigt at huske på. Afleverer du en “sviner” til nogen på et socialt medie, hænger det ved dig.

Svar folk på det, de skriver til dig – og endnu vigtigere: Besvar deres spørgsmål.

Del, hvad andre har skrevet, når det er værd at dele, og du kan stå inde for det. Ingen gider dele dit indhold eller følge dig, hvis du er sådan et “sort hul”, der blot opsuger men intet giver.

Kommenter flittigt og begavet på det, andre skriver. Dermed gør du dig selv interessant, og andre læsere vil tilføje dig til deres cirkler.

Brug tid på det her. Du dør som interessant, hvis du kun lige smutter forbi Google Plus af og til.

Tænk, tast, tænk igen – og publicer så. Hvis du begraver dine følgere i ligegyldigheder eller i indhold, der ingen relevans har, vil de smutte igen – naturligvis.

 Vær ægte i din kommunikation. Google Plus kan og bør du betragte som et stort netværksmøde. Du bliver målt og vejet på det, du skriver og deler – så gør det med hjertet.

Få følgere til din private Google Plus side

Det er min påstand, at det er nemmere at få følgere på din private side først. Hvis du er et stort brand, stiller sagen sig anderledes – men så mange af dem er der heller ikke, så lad os tage udgangspunkt i min påstand.

Måske har du et netværk på Facebook og/eller Twitter allerede, og så er det en ret smal sag at få kommunikeret ud til det netværk, at du nu slår dine folder på Google Plus. Men du skal også have fat i de af os, der allerede er “gamle og etablerede” på Google Plus, og det gør du ved både at tilføje os til dine cirkler OG interagere med os.

Nu skriver jeg så flot “os”, men i virkeligheden gælder det om at finde de mennesker (og firmaer), du finder interessante at tilføje til dine cirkler. Du skal i øvrigt ikke gå i gang med det med at tilføje til cirkler endnu, for du skal lige have nogle tips til at få opdelt dine cirkler på en smart måde. Det kommer lige om lidt.

Der er en fremragende søgefunktion i Google Plus, som du kan bruge til at finde interessante personer og firmasider at føje til dine cirkler. Men hvem og hvad er interessant? Lad os sige, at du sælger børnetøj for eksempel. Til din private side vil det være oplagt at opsøge andre i samme branche og tilføje dem til dine cirkler. Og du kan så passende gennemgå, hvem der har dem i deres cirkler og tilføje de af dem, du finder interessante.

Er det lidt abstrakt? Lad mig give dig et eksempel: Hvis du finder en side for “Gurlis Børnetøj”, tilføjer du den til dine cirkler. Dermed kan du se, hvad de skriver – og det er jo altid rart at vide, hvad din konkurrent laver, ikke? Men endnu bedre: Du kan minutiøst gennemtrevle, hvem der følger Gurlis Børnetøj og tilføje dem til dine cirkler. Det kan de så se – og de fleste er nysgerrige nok til at kigge efter, hvem der nu har tilføjet dem. Og så ser de din fede side og tænker: “Ham/hende vil jeg tilføje til mine cirkler, for det ser spændende ud” – og vupti har du fået en lytter mere.

Når du så har fået en masse i dine cirkler, skal du begynde at interagere med dem. Det er jo et socialt medie, vi taler om, så du får intet ud af at være en kigger. Det er fuldstændigt som i det virkelige liv – hvis du sidder henne i et hjørne og aldrig siger noget, er der ingen, der inddrager dig. Og ingen hører dig. Og at interagere betyder, at du skal kommentere på andres indlæg, når du har noget fornuftigt at sige. LAD VÆRE med at være den der irriterende type, der bare siger, at du er enig eller noget andet hjernedødt. Hvis du er enig, kan du give indlægget eller kommentaren et +1 og lade det være med det.

Interagere betyder også, at du skal dele andres indlæg med dem, der har dig i dine cirkler. Effekten kan være enorm. Tænk på, hvad der sker i det øjeblik, du skriver et indlæg til de 234, der følger dig – og en af de 234 begejstres og deler dit indlæg til sit netværk, som måske er på mange tusinde. Og nogle af disse så deler det igen – og igen i tredje potens. Pludselig blev dit lille mesterværk af et indlæg spredt ud til mange, mange tusinde. Det giver dig flere følgere – og dermed et større publikum. Pludselig kan du sige noget til et hav af mennesker – og det er dælme god markedsføring af din person.

Og når du er nået dertil, har du vundet en masse troværdighed – og så vil ingen (eller kun ganske få) løfte et øjenbryn, når du fortæller dem, at du faktisk har en firmaside, som de kan følge. Og det leder mig til næste afsnit:

Få følgere til din firmaside

Det er en barsk verden, vi lever i – og lige her giver det sig udslag i det faktum, at du med en firmaside ikke kan skrive direkte til en eller flere personer, der IKKE har tilføjet din firmaside til deres cirkler. Det kan du med den private profil – men altså ikke som firma. Det er nu godt nok, for ellers kunne vi jo alle bliver overdænget med markedsføring i vores mere private univers, og hvem orker det?

Hold lige fast i den der med ikke at ville overdænges med markedsføring i det private univers et øjeblik. Hvis det holder, er det vel formålsløst med en firmaside? Nej – så langt fra endda. Du skal blot undlade at hoppe i den fælde, som mange hopper i: At lade din firmasides strøm være en lang bane af tilbud. Så gider folk det ikke, og enten kommer de slet ikke til at følge dig, eller også fjerner de din side fra deres cirkler igen.

Men hvad er det så, du skal gøre? Det vender vi tilbage til lidt senere – for lige nu handler det om at få følgere til siden. Senere kigger vi på at få noget ud af dem og at beholde dem. Men tingene hænger sammen, som den slags nu har for vane at gøre – så læs nu hele bogen, inden du kaster dig ud i at blive et hit på Google Plus.

Det handler om værdi – sådan helt nede på jorden. Og her mener jeg værdi for de mennesker, der gerne skulle følge din firmaside. Hvis du sælger kaffemaskiner, er det mennesker med interesse for at lave sig en kop kaffe, du skal tale til. Og det kan altså gøres meget mere elegant end ved at overdænge dem med “Spar 50 kroner på en Krups i denne uge”. Giv dem i stedet små tips og tricks til at lave en bedre kop kaffe.

Fortæl dem om, hvordan de bedst opbevarer deres kaffebønner. Fortæl om den bedst tænkelige kaffedåse, og har du den i dit sortiment, er det helt fint at bruge den som eksempel. Knyt en historie på den – hvordan du jagtede den perfekte kaffedåse, og hvad der gør den perfekt. Giv historier om kaffebønnen, om de forskellige ristemetoder og mere af samme skuffe. På den måde får du følgere, der nærer en interesse for dit felt – uden at de føler sig “solgt til”.

Der er absolut intet galt i at sige, at der af og til vil være nogle særlige tilbud til dem, der følger din firmaside – folk kan godt lide at være i et eksklusivt selskab. Og husk på, at det er såre simpelt at sende et tilbudslink til KUN de, der følger din side i Google Plus.

Originalitet og skæve vinkler

Enhver kan skrive om kaffemaskiner – næsten da. Men putter du originalitet på dine historier og/eller skæve vinkler, vil du dels opleve, at folk begynder at kommentere, give +1 og dele dine indlæg i deres netværk. Og sidstnævnte er det pure guld for din forretning, for intet er bedre end at blive eksponeret for et menneskes netværk via det menneske. Det er jo et skulderklap og en anbefaling!

Billeder er guld værd her. Men vær nu lidt kreativ og original! I stedet for at vise et billede af en forkølet kaffemaskine, kan du vise et billede i close-up af et varmelegeme i en kaffemaskine, der er helt forkalket. Og så kan du jo krydre med anvisningen på, hvordan det undgås. Og måske har du endda det helt rigtige middel til at fjerne kalken med i dit sortiment…

Lad os i næste kapitel se lidt på nogle mere eller mindre tænkte eksempler på, hvordan forskellige typer virksomheder kan bruge Google Plus aktivt – og mon ikke du kan finde inspiration der til din egen virkelighed.

At dele er det nye sort?

Det er mennesker, vi har med at gøre her – og derfor er der også masser af følelser involveret. Hvis du jævnligt deler mine indlæg med dine cirkler, vil jeg på det ubevidste plan komme til at betragte dig som en “ven”, og da venner er interessante, kan det ende med, jeg følger dig. Og så har du mine ører og øjne til dine budskaber, hvis bare du holder dem interessante for mig.

Men du skal jo ikke dele alle mine indlæg med alle dem, der har dig i dine cirkler – for nogle følger dig sikkert, fordi du ved alt om angorakaniner, og andre følger dig, fordi I er i familie – og andre igen fordi du er en dygtig webdesigner. Mine udgydelser på Google Plus er ofte relaterede til søgemaskineverdenen, og når du deler mine indlæg, vil det være mest relevant for dem, der har dig i deres cirkler qua dine evner som webdesigner. Og nu giver det RIGTIG mening at have opdelt sine cirkler smart, ikke? Du har selvfølgelig en cirkel, hvor du har alle dem, der har “webdesigner-relevans” opsamlet i. De vil med garanti være mere motiverede for mine udgydelser, end medlemmerne af den lokale angorakaninklub er det. Og så er du pludselig relevant, målrettet og sej – sidstnævnte fordi du giver dine webinteresserede venner noget godt indhold. Og så er cirklen (ikke for at være morsom) sluttet.

Hvor meget skal du dele så? Der er ingen officiel formel for, hvad der dur. Mit forslag er, at du tilstræber at producere tre egne indlæg for hvert, du deler. Folk følger dig jo ikke, fordi de synes, du er et fantastisk ekko – så lad være med at være det.

Dine egne indlæg skal jo også gerne deles ud, så du får sådan en sommerfugleeffekt ud af det, og det sikrer du ved at skrive noget, der er værd at dele. Undskyld – men det ER så simpelt som det.  Og er det godt, hvad du skriver, vil det brede sig som bølger – eller ripples, som det hedder på engelsk. Og ripples er faktisk en funktion i Google Plus, der viser dig, hvor langt omkring dit indlæg bliver delt. Det kan du bruge til at lære af – kig på de indlæg, du når længst ud med, og forstå, hvad der gør, at de når langt omkring. Når du forstår det, ved du, hvordan du skal lave dine indlæg, så folket deler dem – og deler dem videre igen i tredje og fjerde led osv.

Funktionen finder du, når du klikker på den lille pil i højre hjørne af dit indlæg:

screenshot-af-ripples

 

Klik på den, og du får et helt genialt overblik over, både hvor langt dit indlæg kom omkring – og hvornår:

screenshot-detaljeret-ripples

 

Der er faktisk mere data, end du kan se her – blandt andet om geografien i delingerne. Men det kan du selv se, når du første gang oplever, at nogen deler et indlæg, du har skrevet.

Ovenstående er blot en “lille deling” – fem af mine følgere delte indlægget ud til deres følgere. Og bare sådan en lille deling kan gå hen og blive til en masse – hvis bare hver af de fem har i snit 300, der har dem i cirkler, har jeg nået ekstra 1.500 mennesker på grund af deres deling af mit indlæg.

Overskriften var, at deling er det nye sort – måske. Og det er det – hvis du gør det med omtanke. Hvis du ved, at dine følgere elsker smukke naturbilleder, er det fint at dele dem med dit netværk, når du støder på dem. Men lad være med at dele nørdejokes om C++ programmering med dine følgere, hvis deres primære interesse er naturbilleder. Det giver lidt sig selv, ikke?