Hver eneste dag bliver vi bombarderet med reklamer, annoncer og store salgstaler. Alle vil have os til at købe. De er i tv, i bladene, ved busstoppestedet og på nettet. Men ser vi dem egentlig? Hvor ofte har du ikke zappet væk fra en kanal, fordi der kommer reklamer eller ignoreret bannerne på en hjemmeside, uanset hvor meget farve og animation der er lagt ind over?

Hvad mange virksomheder fortsat ikke forstår er, at modtagerne som udgangspunkt ikke interesserer sig for hverken virksomheden eller deres produkter. Vi er blevet så vant til den store reklame- og annonceeksponering, at vi efterhånden bliver mere eller mindre immune over for den. Vi opfanger simpelthen ikke den traditionelle markedsføring, som vi gjorde engang. Og hvorfor gør vi ikke det? Fordi det er irrelevant for os.

content

 

Traditionel markedsføring har ikke samme gennemslagskraft, som det tidligere har haft. Der skal noget andet og mere til for at fange kundernes opmærksomhed, og her kommer content marketing ind i billedet.

Content marketing er en marketingstrategi, der kort fortalt går ud på skabe og distribuere værdifuldt og relevant indhold til en defineret målgruppe. Indhold, der kan engagere og tiltrække kunder uden at have fokus på hverken salg eller produkter. Med andre ord handler content marketing om at skabe profit og sælge produkter uden at tale om salg.

Indhold, der sælger

Selvom det er selve indholdet, der er det væsentligste, er content marketing stadig en form for marketing, og indsatsen skal på den ene eller anden måde lede hen mod en ønsket handling, eksempelvis et salg. Essensen af content marketing er, at virksomheder, ved at skabe værdifuldt og relevant indhold til kunderne, i sidste ende håber på at blive belønnet med salg og loyalitet. Groft sagt har indholdet i sig selv ikke værdi for virksomheden. Det er et middel til at nå et mål.

Lad os tage et eksempel. For en selvstændig automekaniker kunne en succesfuld content marketingstrategi være at opstarte en blog eller lave et nyhedsbrev, der tilbyder information om biler, vedligeholdelse, dæk etc. Gennem kontinuerlig, værdifuld information opbygger mekanikeren et forhold til sine læsere, der i sidste ende forhåbentlig resulterer i, at de har ham/hende i tankerne, næste gang de har brug for en automekaniker. Ved ikke at råbe ”vælg mig, køb ved mig” til sine læsere, kan mekanikeren i stedet rodfæste sit værksted i kundernes bevidsthed gennem kontinuerlig relevant og brugbar information.

På samme måde som tankstationer tilbyder gratis vaskeudstyr til en hurtig bilvask, kan du levere gratis information til dine læsere. Når kunderne så har brug for en ordentlig bilvask i vaskehallen, håber tankstationerne på, at de dukker op i kundens bevidsthed, da det normalt er der, kunden selv vasker sin forrude og sidespejle. Med andre ord – jo mere værdi dit indhold har for læseren, jo større er sandsynligheden for, at det i sidste ende kan føre til salg.