Næsten alle virksomheder har en hjemmeside, og det er som regel en af de første ting en iværksætter skriver på sin to-do-liste. Men desværre er ikke alle hjemmesider den ressource, som den burde være. En hjemmeside skal ikke være en udgift, den skal være en indtægt. Jeg tror dét sker fordi mange fokuserer på sekundære elementer (detaljer i design, smarte features eller firma-fokuseret indhold) i stedet for det som faktisk gør siden til en succes.

En hjemmeside skal:

1: Afspejle virksomhedens vision og mission

2: Have et formål

3: Fungere som et værktøj

Vision – Hvad?

Selvfølgelig er virksomheden vigtig for virksomhedens hjemmeside. Men det er den besøgendes oplevelse af virksomheden der er vigtig. Ikke virksomhedens oplevelse af sig selv. De følelser og passioner, der er beskrevet i vision og mission, kan ofte direkte projekteres til hjemmesiden, og dermed påvirke den besøgendes oplevelse af virksomheden.

I visionen for virksomheden er der beskrevet en passion, eller en følelse. Det appellerer til den besøgende, som er et følende menneske. Og, som du sikkert har læst eller hørt: people don’t buy products, people buy people.

Formål – Hvorfor?

Det absolut vigtigste spørgsmål du skal stille dig, når du starter på udvikling af en hjemmeside, er: Hvad er formålet med siden? Det kan du gøre ved at slynge en hvilken som helst funktion, feature, ønske eller behov ud. Det kan være: “Jeg skal have lavet en kontaktformular på min side”. Derefter spørger du: “Hvorfor?” Og til svaret kan du igen spørge “hvorfor?”

På et tidspunkt i dén proces, når du til en følelse i stedet for en funktion – et formål. Har du en klart defineret vision, kan den ofte bruges helt eller delvist som formål. PS: Formålet er ALDRIG penge!

Værktøj – Hvordan?

Der er mange som gør en hjemmeside til et ophøjet og abstrakt fænomen, og prøver at beskrive sin hjemmesides identitet som et visitkort, en portal eller lignende. Men en hjemmeside er slet og ret et værktøj. Man kan sammenligne den med en håndværkers bil. Den skal præsentere virksomheden, når den bliver set ude i byen. Derfor er den vasket, og den kommer til jævnlige eftersyn. Men det er primært et redskab for håndværkeren til at skabe indkomst. Det er en hjemmeside også.

Jeg vil ikke komme ind på markedsføring i dette indlæg. Der er mange, som ved meget mere om det end jeg. Men for at siden skal markedsføre virksomhedens bedst, skal den være det rigtige værktøj. Hvis man er rådgiver, er en webshop et forkert værktøj. Hvis man sælger solbriller er en foredragskalender et forkert værktøj.

Det rigtige værktøj findes ved at starte med formålet med siden. Det kan være: Jeg vil være branchens bedste til online kundeservice. Så spørger du dig selv: Hvordan?

Det kan være der kommer flere svar på det første spørgsmål. Så kan du sætte svarene ind i et pyramidediagram med formålet øverst og eksempelvis tre svar på det første “hvordan”. Og så spørger du igen, til alle tre: “hvordan?” Og til sidst har du helt konkrete funktioner (bl.a. en kontaktformular) der tilsammen opfylder formålet.

Pyramidediagram - opbygning af website

Det er de indledende øvelser, der afgør om en hjemmeside bliver en god hjemmeside. Jo mere energi og tid der bliver brugt inden den første kode bliver skrevet, des større chance er der for succes.

Og din webdesigner bliver i øvrigt rigtig glad for dig, hvis du fremlægger et fyldigt svar på disse tre spørgsmål, i stedet for “Vi vil gerne have en professionel side. Kan du lave det?”