I weekenden havde vi årets byfest, der traditionen tro har et velbesøgt legetøjsmarked.

År efter år stiller rigtig mange forventningsfulde børn (og forældre) op, i håbet om at få SOLGT ALT det legetøj, de er blevet for store til.

I år skulle vi VIRKELIG sælge ud. Vores børns værelser er næsten rømmet for legetøj (uha de bliver store de børn) OG jeg havde tømt vores loft – og også fundet det legetøj frem, som vi IKKE KUNNE SÆLGE de andre år…

Heldigvis gik salget utrolig godt i år.

Gratis–det-kan-faktis-betale-sig

Vi lavede nemlig en GRATIS kasse – satte den op på et bord – med tydelige skilte GRATIS – GRATIS – GRATIS.

(Nogle brugte kager – det er også et godt trick 🙂 – men vi ville jo af med legetøjet, og ikke tjene penge på kager)

Fra de andre år vidste vi godt, hvad der solgte og ikke solgte. Vi fyldte kassen med ”det vi alligevel ikke regnede med at kunne sælge” (eller ikke ville være bekendt at tage penge for).

Og der skete jo det fantastiske – at både børn, forældre OG bedsteforældre, jo da ligge skulle hen og kigge hvad der var i GRATIS kassen. Vi havde MANGE flere besøgende end de andre år.

Og når de nu var der, så kunne man jo lige spørge ind til, hvad de var på ”jagt” efter. Til bedsteforældrene, alder på børnebørnene osv. Lige ved siden af, havde vi selvfølgelig de ting børnene solgte, og der var både de billigere ting, men også de eksklusive (lidt dyrere). Det virkede.

Og når folk købte noget uden at have kikket i GRATIS kassen – ja så kunne vi da lige spørge om de ville have noget med fra GRATIS kassen. Nogle gange betalte de oven i købet for det de fandt i GRATIS kassen. Det er da næsten synd at vi ikke skal på legetøjsmarkedet næste år, for vi har da fået gode kunder her.

Gratis tiltrækker

Selvom det kun var en lille kasse, var der flere som vi hørte sige: ”vi skal lige over og se hvad der er i GRATIS kassen”. Flere gange skete der også her det sjove, at de ville betale for det. Og flere var yderst gavmilde, og betalte et beløb der var større end vores børn overhovedet havde ”turde håbe på”. Måske man skulle overveje et ”betal det du har lyst til”- produkt

Så gratis virker. Det tiltrækker.

I hvert fald på legetøjsmarkedet, men jeg er sikker på at det også virker i din business.

  • Hvad kunne være GRATIS i din virksomhed?
  • Hvordan kan du gøre det tydeligt? (ligesom skiltene på kassen)
  • Hvordan kan du komme i dialog med kunderne, når de er kigger i GRATIS kassen?
  • Hvilke produkter vil du kunne sælge til dem umiddelbart?
  • Hvordan vil du kunne fastholde dine kunder?

Jeg er i hvert fald blevet vældig inspireret af lørdagens legetøjsmarked.

Det var en hyggeligt lørdag, og masser af lommepenge til børnene. Vi kom næsten af med alt legetøjet og resten gav vi til en ”Cambodia indsamling”. Skønt at legetøjet ikke bare skal ligge på loftet, men nu er kommet videre til andre, der kan få glæde af det.

Ligger dine produkter/ydelser og samler støv (eller vil du bare gerne have flere kunder)? Så kunne det være du skulle overveje at arbejde med en ”GRATIS kasse”.

Har du et bud på, hvordan du kunne gøre det/allerede gør det i din virksomhed, så skriv det gerne i kommentaren, det vil helt sikkert inspirere andre.