”At lytte” er blevet moderne. Både Thorning og Løkke har sagt det i vigtige taler det seneste år, Københavns Politichef har opfordret til mere lydhørhed med henvisning til betjentenes arbejde i udsatte boligområder, og landets kommuner taler om at lytte mere og bedre til borgernes behov.

Umiddelbart kan budskabet lyde banalt. Vi har to ører og én mund, så hvor svært kan det lige være? Ikke desto mindre er det én af de største og vigtigste udfordringer for såvel iværksættere som Hr. og Fru Danmark netop nu.

Al moderne forskning peger på lydhørhedens afgørende betydning for vores evne til at skabe innovation, sammenhængskraft og arbejdsglæde. Det er ikke bare god stil at lære at lytte. Det kan betale sig!

Nøglen ligger i at høre efter, hvad folk rent faktisk siger til os frem for at lytte for at svare. Det kræver, at vi opgiver lidt af vores ego og behov for at servere vores egne guldkorn og i stedet lytter aktivt til et andet menneske.

Når vi lytter, gør vi det typisk for at indhente ny information/viden, for at forstå og for vores fornøjelses skyld. Udfordringen er imidlertid, at vi statistisk set kun hører omkring 40% af det, der bliver sagt. At lytte højere involverer derfor et bevidst og vedholdende ønske om at ville høre MERE og BEDRE – ikke blot ordene som den anden person siger, men endnu vigtigere det fulde budskab, som vedkommende har på hjerte.

For at kunne gøre dette er du nødt til at være 100% nærværende, når det andet menneske taler til dig. Du kan ikke tillade dig selv at blive forstyrret af de ting, der foregår omkring dig, eller starte med at komme med argumenter imod det, som personen siger til dig.

En helt simpel metode til at lytte højere er at gentage de ord, personen siger til dig, mentalt i dit hoved. Denne simple teknik vil understøtte personens budskab og hjælpe dig med at fokusere.

En anden god teknik er bevidst at vise samtalepartneren, at du lytter til ham eller hende. Det kan du gøre ved at nikke med hovedet eller igennem simple anerkendende ord som ”okay” eller ”ah ha”. Disse udsagn betyder ikke, at du giver vedkommende ret i deres udsagn, men gør sammen med dit kropssprog din samtalepartner opmærksom på, at du rent faktisk er interesseret i, hvad de har at fortælle dig.

Endelig kan du gi’ taleren feedback for at understrege, at du lytter. Du kan gentage deres udsagn med dine egne ord for at være sikker på, at du har forstået dem korrekt (eks.: ”Hvad jeg hører dig sige er, at …”), eller du kan stille spørgsmål for at være sikker på, at du har forstået pointerne (eks.: ”Hvad mener du, når du siger, at …”).

Ovenstående er ikke nemt, men øvelse gør mester – også når det kommer til at lytte højere!