Google er søgemaskinen over dem alle i næsten hele verden. I Danmark er det omkring 93-94% af alle søgeresultater, der leveres af giganten fra Mountain View i Californien. Her i USA er det lidt mindre – men de er stadig de absolut største. På dansk er det nu fuldstændigt korrekt at bruge termen “at google” som et udtryk for at søge efter noget på internettet.

Det er ikke forkert at sige, at Google er indgangen til nettet for de fleste af os, og at Google mere eller mindre bevidst betragtes som oraklet, der giver os den information, vi efterspørger. Og helt løgn er det heller ikke.

Et af de andre store steder på nettet er Facebook, hvor mennesker (og virksomheder) sludrer og deler historier, billeder, sladder og bliver udsat for markedsføring – eller udsætter andre for den.

Facebook er en enorm magtfaktor, og på mange måder er de magtfulde som Google. Og så alligevel ikke helt – for det er ikke Facebook, der bruges, når vi skal afklare, om vi skal købe en AEG eller en Bosch kaffemaskine.

Det gør vi på Google – og måske kan vi så efterfølgende finde på at spørge vores venner på Facebook, om de er enige i vores valg.

Bevares – jeg har set såkaldte Facebook eksperter dømme Google død, fordi de tilfældigt faldt over en enkelt, der spurgte sine venner på Facebook til råds om et køb. Men den slags pladder holder vi os fra i denne artikel – her beskæftiger vi os med håndgribelig virkelighed i stedet.

 

Facebook ville så gerne have det, Google har – nemlig søgemaskinen.Og Google ville elske at have det, Facebook har – nemlig det sociale netværk. Det er ikke sådan lige at bygge en søgemaskine, der kan konkurrere med Google.

Illustration-af-to-biler-i-et-hurtigloeb

Hvem satser du på ?

Mange har forsøgt, og alle har fejlet. Omvendt er det heller ikke nemt at skabe et social netværk, som “folket” vil tage til sig. Det har Google måttet sande i flere omgange med deres forsøg med Wave og Buzz.

Der kunne den så have endt, hvis det ikke lige var fordi, Google bare VIL have det sociale aspekt med. Der er penge i skidtet, og er der noget, Google altid har været gode til, er det penge.

Mens vi i branchen gik og talte om Googles i hvert fald to fiaskoer på området, knoklede de løs i Mountain View med at skabe et nyt forsøg. Og den 20. september 2011 åbnede Google Plus så efter at have været tilgængeligt i en rum tid inden for de af os, der var med i testfasen.

En ny verdensorden – eller en fuser?

Mange i min branche – også i Danmark – meldte klart ud, at der blot var tale om en ny fiasko for Google, og at Facebook og Twitter ikke sådan kunne slås af pinden. De enten overså eller ignorerede det faktum, at både Twitter og Facebook havde været i drift i mere end fem år, før Google Plus blev lanceret – og derfor dømte de baseret på, hvad de så ske på Google Plus i de første uger og måneder.

Det er selvfølgelig dumt, og mange af mine ærede kolleger har siden måttet vende skråen og ændre holdning. Og resten kommer til det.

I starten var Google Plus i store træk isoleret fra resten af Google. Det var et socialt netværk med en begrænset mængde faciliteter (der dog voksede i antal faciliteter uge for uge) og uden den store folkelige appel. Og måske derfor var mindre fremsynede i min branche hurtigt ude med dommen om endnu en fiasko.

Kender man lidt til Googles måde at drive forretningen på, er det tydeligt, at der denne gang var nye boller på suppen. Markedsføringen af Google Plus her i USA var intens fra starten, og ved udgangen af 2011 havde Google Plus allerede over 90 millioner brugere! Det er altså ganske mange på tre og en halv måned.

Læg dertil, at da Google udgav deres Google Plus app til iPhone, blev den samme dag den mest populære gratis app på iTunes. Det er, så vidt jeg ved, aldrig sket for nogen app før.

Et andet og imponerende tal er, at antallet af besøgende på Google Plus steg med 55% fra november til december 2011 – og der var ca. 49 millioner besøgende på en måned.

Da firmaerne kom med

En mangel i starten var, at firmaer ikke kunne oprette sig på Google Plus, og trods Google udmeldinger om, at det ville komme, var der mange, der betragtede den mangel som endnu et søm i ligkisten for Google Plus.

Men i begyndelsen af november 2011 åbnede Google for oprettelsen af deciderede firmasider, og dermed for en meget tydelig tilstedeværelse for alle med noget at sælge eller et brand at passe. I dag er der ubegribeligt nok stadig kun alt for få danske firmaer, der har sikret sig en plads i dette univers, som er blevet stedse mere vigtigt

SPYW – Search Plus Your World

I januar 2012 detonerede Google så bomben, der uigenkaldeligt viste, at Google Plus er alvor, og at enhver med marketing online på programmet er pisket nødt til at være med. Google meddelte, at nu ville søgeresultaterne i Googles almindelige søgemaskine være peppet op med anbefalinger fra Google Plus netværket.

Forestil dig, at jeg vil finde en god bilvask her i området, hvor jeg bor. Jeg googler efter “car wash”, og jeg får en søgeresultatside, der indeholder det, vi er vant til at se i Google – men krydret med anbefalinger (eller det modsatte) fra mit netværk på Google Plus.

Jeg kan altså se, at mine venner og forbindelser kender til nogle af de steder, der dukker op. Og jeg kan se, om de anbefaler stedet. Ser jeg, at en 4-5 af mine venner anbefaler det samme sted, er det ret sikkert, at jeg vælger at køre derhen og få vasket min bil – for selvfølgelig stoler jeg mere på deres anbefalinger end på bilvaskens skamrosning af sig selv.

Og der – lige der – skete det, der må have givet Mark Zuckerberg (Facebooks stifter) en meget urolig nat. Det sociale aspekt og søgemaskinen fusionerede – ja smeltede helt sammen og gav mig det, alle har drømt om så længe: Et søgeresultat påvirket af rigtige menneskers vurderinger i det øjeblik, jeg eftersøgte varen. Og det var der, Google vandt.

Google driver verdens to største søgemaskiner – nemlig google.etellerandet og så YouTube. Ja – YouTube er faktisk verdens næststørste søgemaskine. Og i begge søgemaskiner er Google Plus dybt integreret. Senest er kommentarfunktionerne på YouTube helt sammensmeltet med Google Plus. Det er verdens to mægtigste og mest indflydelsesrige markedsføringskanaler, der nu har et tredje ben: Google Plus.

At ignorere det med henvisning til, at alle alligevel er på Facebook, er direkte dumt. Facebook er stort og stærkt, men det var myspace.com også engang (og ikke mange troede, de kunne skubbes af pinden).

I Danmark var Arto engang alle de helt unges platform. Nu er det Facebook, og i morgen er det Google Plus. Om 5-7 år er det måske noget helt andet, der er “the next big thing”. Men lov mig nu, at du ikke begår den fejl at henvise til, at Facebook sidder på markedet, for det gør de kun, til der er noget bedre. Og meget tyder på, at det er der nu.

Du skal også til at tænke i andre baner nu, hvor du har Google Plus som kanal ud til dit marked. Du vil have både en personlig profil og en (eller flere) firmaprofil(er). Husk på, at mennesker kan lide at købe hos mennesker, de kan lide. Derfor er din personlige og private profil på Google Plus vigtig.

Du skal også til at vænne dig til, at du via cirkler kan kommunikere til segmenter fremfor til alle, der følger dig. Du kan opdele, så du for eksempel har alle nuværende kunder i en cirkel, potentielle kunder i en anden, pressen i en tredje og dit områdes fagbloggere i en fjerde og så fremdeles. Sælger du mode online, kan du for eksempel have alle modebloggerne i en cirkel og skrive målrettet til dem, uden at dine kunder kan se, hvad du skriver. Smart, ikke?

En lille historie fra det virkelige liv

Henne i England er der et chokoladefirma, der hedder Cadbury. De tog Google Plus alvorligt fra starten, og i skrivende stund har de 3,4 millioner mennesker, der følger dem på Google Plus. Det er i sig selv fantastisk for et firma at kunne tale direkte med 3,4 millioner kunder, ikke?

Men der er mere! Siden deres start på Google Plus, har de øget CTR (Click Through Rate) på deres AdWords kampagner med 17%. Nå ja – og de får i gennemsnit 10.000 (!) nye følgere hver eneste dag.

Har du lyst (og det anbefaler jeg, du har), kan du læse hele historien i denne PDF.

Socialt netværk?

Nej – Google Plus er faktisk ikke et socialt netværk. Det er snarere et “lag” ovenpå alt andet, som Google har i luften. YouTube for eksempel. Og Gmail og meget mere. Og det er en ekstremt effektiv maskine for Google til at forstå, hvem og hvad der er vigtige på nettet.

+1 og delinger, kommentarer og engagement i det hele taget via Google Plus lærer Google, hvem der er ressourcer på et felt. Og det har – og får endnu mere – indflydelse på, hvordan du ranker i verdens største og mest brugte markedsføringskanal: Google.

Hvis du markedsfører et eller andet, og du skriver om det et sted, hvor dine skriverier er bundet sammen med din firmaside og/eller din personlige Google Plus side, ser Google det. Og så kigger de efter, hvordan dine følgere interagerer med dig og dit indhold i form af +1, delinger og kommentarer. Og logisk nok: Jo flere, der reagerer, jo mere betydende må dine skriverier jo være. Og så belønnes du med bedre placeringer. Simpelthen.

Hele dette kompleks er ganske omfattende, og der dukker næsten dagligt nye historier op, der viser den enorme effekt af en aktiv og veldrevet tilstedeværelse på Google Plus. Hvis du vil med – og det vil du, hvis du ikke vil have baghjul af dine mere progressive konkurrenter – vil jeg tillade mig at anbefale min bog (den eneste danske bog om Google Plus), som du kan købe på www.plus-lex.dk

Nu håber jeg bare, at du kommer i gang – nu. Du kan jo starte med at kigge forbi min side på Google Plus.

Vi ses på Google Plus!