niche

Som jeg skrev i mit seneste indlæg her på bloggen, så bruger Google over 200 faktorer til at rangere et website i søgeresultaterne. En af de mere oversete kvalitetssignaler man som website kan sende til Google er relevans, og det kan meget vel være guld værd for dig.

Lad mig starte med at definere hhv. autoritet og relevans som jeg ser ordenes betydning i forhold til søgemaskineoptimering.

Autoritet og off-page SEO

Autoritet handler i høj grad om det billede, der bliver tegnet af dit website set udefra (også kaldet off-page SEO), dvs. hvor mange andre autoritære websites der ”taler om dig” – altså linker til din side. Hvis DR.dk linker til dit website, så viser det tegn på autoritet, modsat et link fra en halv-tom blog du selv lige har sat op i WordPress.

Et autoritært website som eksempelvis DR.dk har igennem en årrække kontinuerligt fået indgående links fra stærke hjemmesider, og derfor vil det den dag i dag SEO-teoretisk set have nemmere ved at rangere højt på alle tænkelige søgeord, end et website der lige er blevet oprettet og blot har et enkelt indgående link fra et tvivlsomt linkkatalog.

Det betyder med andre ord at de store, gamle spillere på internettet har en fordel i forhold til dig og din lille, nye forretning. Eller hvad?

Relevans og on-page SEO

Relevans er den anden af Googles helt store målepunkter når de skal rangere websites i søgeresultaterne. Her kigger Google på hvor stor en del af indholdet på dit website der passer på den indtastede søgefrase.

Her har fornævnte DR.dk bestemt ikke en fordel, når der søges efter et specifikt emne. Der ligger med stor sandsynlighed en artikel om det efterspurgte emne i deres nyhedsarkiv, men fordi idet denne artikel udgør en så lille del af hele websitet overordnet set, så vil Google vurdere, at DR.dks relevans for det pågældende søgeord er lav.

Eksempel: Relevans slår autoritet

Lad os tage et konkret eksempel fra den virkelig verden. Tobias Ehlig sælger cykelhjelme i sin webshop, og han vil gøre alt for at komme til at ligge på side 1 når folk skriver ”cykelhjelm” på Google.

Tobias har startet webshoppen for kort tid siden, og derfor har hans website meget lidt autoritet i form af stærke indgående links igennem mange år. Så hvorfor skulle Google vise Tobias’ webshop frem for en artikel om netop cykelhjelme på DR.dk?

Nøgleordet her er relevans!

Godt nok er Tobias’ webshop ny og meget lidt autoritær i Googles øjne, men omvendt, så handler hans side udelukkende om cykelhjelme, og intet andet. Dvs. i Googles øjne er Tobias’ webshop faktisk bedre end artiklen på DR.dk, fordi den lige præcis handler om det der bliver søgt efter.

Udnyt din niche-fordel!

Hvis du er en af de mange læsere her på bloggen der driver en mindre virksomhed eller er selvstændig, så kender du sikkert til det problem, at de store virksomheder i din branche stjæler opmærksomheden – også i søgeresultaterne. Men sådan behøver det faktisk ikke at være.

Du har måske allerede positioneret dig i din branche ved at vælge en bestemt niche, og dermed holde fokus i din forretning. Men har du også lavet denne positionering over for Google? Har du ligesom Tobias i foregående eksempel sørget for at fortælle Google at du kun sælger ”cykelhjelme” og ikke ”alt cykeludstyr”?

Hvis du koncentrerer dit indhold omkring ét specifikt emne, så har du markant bedre chance for at stige til tops i søgeresultaterne. Dit domænenavn behøver ikke nødvendigvis at fortælle præcist hvad din niche er, men sørg for at artiklerne på siden fortæller det helt entydigt til Google.

Når du driver en niche-forretning har du også en langt bedre mulighed for at yde en fantastisk kundeservice, fordi du får et indgående kendskab til lige præcis den ene type varer. Det samme gør sig gældende når du skal blogge om produkterne for at trække trafik til dit website – det er altså noget nemmere når du kender det du sælger ud og ind.