Google har den 21. april i år strammet op i deres mobile søgeresultater med en ny opdatering af deres mobilvenlige algoritme. Opdateringen kom som led i, at mobile søgninger i dag har overhalet desktop-søgninger i 10 lande – herunder USA og Japan. Ifølge Google selv skulle denne ændring få “betydelig indvirkning i de mobile søgeresultater”.

Udmeldingen fra Google skabte stor hype i onlinebranchen, og ja, næsten skræmmekampagner mod mobil-uvenlige websites, der stod til at skulle lide store synlighedstab i søgemaskinen. Samtidig blev der skabt unødig frygt om, at man ville blive straffet af Google, såfremt man ikke var mobilvenlig fra 21. april. Jeg vil med dette indlæg komme ind på, hvad ændringen reelt betyder, hvorfor du bør prioritere mobilvenlighed og afsluttende komme med mine anbefalinger til en mobilvenlig løsning.

Hvad betyder Googles mobilopdatering?

Lad mig starte med at slå fast, at Googles intention med denne opdatering ikke er at straffe dig, såfremt du har et mobil-uvenligt website. Formålet med denne opdatering er kort sagt: at forbedre brugeroplevelsen af mobile søgninger ved i højere grad at belønne relevant indhold, som samtidig er optimeret til mobile enheder. Har du et mobil-uvenligt website, har du derfor med al sandsynlighed mistet søgeordsplaceringer i de mobile søgeresultater, men der er altså ikke tale om en decideret søgemaskinestraf. Derudover er det vigtigt at påpege, at denne opdatering har effekt på søgninger fra smartphones og ikke søgninger fra desktop eller tablets.

Det er da heller ikke første gang vi ser, at Google har skruet op for det filter, der skal sikre mobilsøgninger en bedre brugeroplevelse. Google foretager hvert år tusindvis af små og store opdateringer til deres algoritmer. Dette inkluderer adskillige justeringer til deres mobilvenlige algoritme, i takt med flere og flere brugere i dag konverterer fra desktop til mobile enheder. Det må derfor også forventes, at Google vil fortsætte med at justere deres algoritmer til og endda tilføje flere faktorer i fremtiden, som de vurderer vil bidrage til en bedre brugeroplevelse. Det vi ser i dag er kun begyndelsen.

5 grunde til at du skal være mobilvenlig

Med en bedre forståelse for Googles mobilopdatering er det ligeledes essentielt, at du får indsigt i nogle af de fordele, som kan opnås ved at konvertere til en mobilvenlig løsning. Her kommer 5 værdiskabende forbedringer, som vores Adwords og SEO bureau Citona har hjulpet kunderne med at opnå i kombination med søgemaskineoptimering:

1. Øget brugervenlighed

Du kender det sikkert allerede; du browser ind på en standard hjemmeside eller webshop fra din smartphone eller tablet. Tekst og billeder præsenterer sig småt på skærmen, og du er nødt til flere gange at justere skærmstørrelsen til med dine fingre. Samtidig fungerer navigationen måske ikke som forventet, og siderne er længe om at loade. Dette er et klassisk scenarie, som rigtig mange brugere fortsat oplever og som koster ejerne dyrt på bundlinjen. Med en mobilvenlig løsning bliver brugervenligheden sat i centrum, hvilket giver dine besøgende en langt bedre kundeoplevelse.

2. Nemmere navigering

En af de vigtigste forbedringer, som du kan opnå med en mobil løsning, er at skabe nogle fundamentale forbedringer til den måde dine brugere navigerer på uafhængig af, hvilken enhed de tilgår siden fra. Ved at afgrænse, tilpasse og samtidig simplificere navigationsstrukturen, så den passer til måden, hvorpå dine brugerne navigerer på, gør du det både lettere og hurtigere for brugerne, at finde præcis det de søger. At din navigation altid fungerer optimalt er kritisk for din succes og synlighed i søgemaskinerne.

3. Bedre søgeordsplaceringer (SEO optimering)

Når det kommer til søgemaskineoptimering, vil du som sagt blive prioriteret højere i de mobile søgeresultater ved at blive mobilvenlig. Det er dog vigtigt, at du ikke stopper her. Sørg for fra starten at få udarbejdet en søgeordsanalyse, så du får viden om dine kunders søgeadfærd, allerede før de kommer ind på din hjemmeside eller webshop. Herefter er det vigtigt at tænke i løbende optimering med flere SEO discipliner så som linkbuilding, on-site optimering, markedsføring, indhold, sociale medier m.m. I dag benytter Google nemlig flere desktop signaler til at vægte mobile søgeordsplaceringer. Vi vil dog uden tvivl se flere signaler i fremtiden, som er dedikeret udelukket til mobile søgeresultater. Et enkelt eksempel kunne være Googles ”site speed” algoritme for at sikre, at siderne, som brugerne sendes til, altid loader hurtigt uafhængig af, hvilken enhed de tilgås fra.

4. Reduceret afvisningsprocent

Din afvisningsprocent er et begreb for, hvor mange besøgende der besøger din side for så at forlade den igen, uden at have navigeret videre på din hjemmeside. En høj afvisningsprocent eller ”bounce rate” er noget skidt og opstår ofte, som følge af dårlig brugervenlighed, høje load-tider, kontekst der ikke matcher brugerens intention, indhold af lav kvalitet og meget mere. Med en mobilvenlig løsning, kan du i langt højere grad, tage kontrol over disse faktorer og optimere dem på tværs af enheder, hvilket er med til at reducere din afvisningsprocent.

5. Flere mobile konverteringer

Forbedringerne, som vi har gennemgået frem til nu, er alle fordele, som i sidste ende kan lede til værdifulde handlinger på dit website. Dette kan være udfyldelse af en kontaktformular, en transaktion, download af et produktkatalog eller et besøg i din fysiske butik. Med andre ord mikro- og makrokonverteringer der har værdi for din forretning. Ved at stille et mobiloptimeret website tilgængelig for potentielle kunder, øger du dine chancer markant for at kapitalisere på den mobile trafik, som i fremtiden kun vil vokse sig større.

Sådan gør du dit website mobilvenligt

Forhåbentlig er du ikke længere i tvivl om, hvorfor din forretning skal være mobilvenlig. Vigtigheden vokser måned for måned og konsekvenserne for mobil-uvenlige websites bliver større i takt med, at både Google og Bing øger vægten. Du får her nogle hurtige tips til, hvordan du konverterer til en mobilvenlig løsning.

Jeg vil først og fremmest anbefale, at du tester om din side er mobilvenlig med Googles værktøj ”Test af mobilvenlighed”.

Herefter findes der 3 konfigurationer, som Google genkender:

  • Responsive web design
  • Dynamic serving
  • Seperate URL’er

Jeg vil ikke lægge skjul på, at ”Responsive web design” (RWD) af flere årsager er den konfiguration jeg og Google selv anbefaler, netop fordi fordelene er mange. I stedet for at udvikle 2 separate websites til henholdsvis desktop og mobil, har man et enkelt website, der præsenterer sig korrekt på tværs af enheder. Ikke nok med er det en god løsning i forhold til SEO optimering, det fungerer også fremragende i forhold til løbende udvikling og vedligeholdelse.

Når du i samspil med dit bureau skal i gang med at bygge dit website, er der minimum 2 ting du bør have i mente. Det ene er at gøre det nemt for dine kunder at nå deres mål. Det andet er at måle effektiviteten af dit website ved at kigge på, hvor mange mobile brugere der udfører værdifulde handlinger på dit website. Det kan du bl.a. gøre igennem et gratis analyseværktøj så som Google Analytics.

Jeg håber, at dette indlæg har givet dig en bedre forståelse for vigtigheden af mobilvenlighed, fordele ved at konvertere til en mobilvenlig løsning og kort om, hvordan du kommer i gang.