Jeg manglede lidt inspiration til mit næste blogindlæg herinde og spurgte Maria, som står for KRÆS, om hun havde nogle ønsker eller forslag til mit næste blogindlæg. Hun anbefalede mig bl.a. at skrive om god service, og min definition af det.

Det satte en masse tanker i gang, så det var faktisk ret interessant for mig selv at blogge omkring dette emne.

Illustration-af-mand-med-stjerner-og-headset

3, 4 eller 5 stjerner?

Når jeg tænker på service, så ryger mine tanker hurtigt hen på Trustpilot. Der får man jo disse stjerner som vurdering af købsoplevelsen, og for mig at se, så bliver de givet sådan her:

★ – Elendigt, ALT var galt eller kundeservice var mega flabet
★★ – Jeg fik godt nok mit produkt, men slet ikke som lovet
★★★– Jeg er lidt skuffet, men kan ikke tillade at brokke mig mere
★★★★ – Alt var fint, men man kan altid blive bedre
★★★★★ – De overraskede mig med noget ekstraordinært

Som virksomhed, der går op i service, ønsker man jo altid flest mulige af de 5-stjernede anmeldelser. Måden man får det på, er ved at gøre noget ekstraordinært. ‘Ekstraordinært’ som i noget udover det, der forventes.Det er i virkeligheden også det, som jeg kalder god service.

Engang kunne du fx levere en ekstraordinær service, ved at levere dit produkt dagen efter det var bestilt. Det kan du ikke mere. Konkurrenceforholdene er skærpede, og nu forventes det, at produktet er der dagen efter bestilling. Skulle du levere noget ekstraordinært her – ja, så skulle du stå udenfor huset et kvarter efter de havde lagt ordren!

Inspiration til god service

Jeg har en del gode idéer til at levere en ekstraordinær service. Flere af dem er allerede implementeret i min forretning, nogle af dem er på vej.

Stjæl og kopier endelig med arme og ben, det er også i min bedste interesse at få flere glade forbrugere på internettet.

Her er 5 bud på forbedringer til en ekstraordinær kundeoplevelse:

1.Følg op på dine kunder

3 dage efter de har købt en vare, så send dem lige en automail og hør om alt var, som det skulle være. Hvis de svarer, så lad mailen ryge retur til supporten.

2.Smid noget ekstra i pakken

Det kan være slik eller andet mundgodt, men også et sødt brev eller andet. Tænk over din målgruppe her.

3.Ring tilbage til kunderne

Det lyder måske simpelt, men har du løst en sag for en kunde, så ring tilbage og fortæl at sagen er løst, og hvornår de kan forvente at få det ønskede resultat.

4.Lad kunden bestemme

I vores support har vi ingen kompensationsregler. For det er kunden der bestemmer! Hvis vi har lavet en fejl, spørger min support derfor altid; ’Hvad skal der til, før du er tilfreds?’På den måde sikre vi, at kunderne altid bliver tilfredse, og kun få udnytter det.

5.Hold kunden informeret

Når man har handlet online, så er man altid en smule utålmodig, derfor er der intet bedre end at blive godt informeret under hele forløbet.

 

Jeg håber du kunne bruge dette indlæg som inspiration, til at yde endnu bedre service.

Hvis du har nogle gode idéer til at yde ekstraordinær service, så del dem meget gerne i kommentarerne.