I min hverdag som kommunikationsrådgiver og blogger møder jeg mange virksomheder, nystartede som etablerede, der holder udmærkede fester. Om end lidt stille. I hvert fald er festen lukket for andre end dem selv.

Kommunikationsfesten udebliver simpelthen – og det samme gør alt det, man drømmer om – omtale, PR, god markedsføring, mund-til-mund, anbefalinger.

Illustration-af-kvinde-der-staar-udenfor-lukket-doer

Som virksomhed kan det godt betale sig, at socialisere med kunderne

 

”Vi forstår det ikke. Vi har jo lige fået sådan en pæn hjemmeside!?”, lyder det ofte undrende.

Og ja, den fine hjemmeside fejler ingenting. Når den først er fundet.

Og nyhedsbrevet, jeg kan signe up til, er også udmærket. Flot sat op. Fint skrevet. Gode links – ikke en finger at sætte på det heller.

”Hvad mangler vi så at gøre?”

Go social – så sker der noget !

”Er I på LinkedIn? Med en Company Page?

Har du som ejer, partner, medarbejder opdateret din egen LinkedIn-profil med de rigtige søgeord, så I bliver fundet?

Er I på sociale medier? Ikke bare Facebook, men hvad med Twitter, Instagram, G+, Pinterest – ja, you name them (ellers kan min gode fellow-blogger Thomas Bigum i hvert fald).

”Nej, nej, vi ved godt, at det der med sociale medier er noget, vi skal kigge på – men vi har ikke tid og heller ikke kompetencerne, så det må vi vente med …”

Suk, siger jeg bare!

For en ordentlig webside koster. Både i tid og penge. Men når først den er på plads, er den som en lækker brochure. Stylet til mindste detalje (og hvis den ikke er, ja, så kan det også koste på imagekontoen) og nærmest som en tryksag, der er kommet fra trykkeriet. Man får lyst til at puste på den, klappe den på omslaget og lægge den i en bunke i reolen.

Mens den venter på at blive givet ud til ventende kunder.

Din hjemmeside bliver ikke stjerne på en nat

Kunderne venter ikke på at din  hjemmeside bliver udgivet. De finder den til nød, hvis du er god til SEO (spørg bare Thomas Rosenstand om det).

Men de finder måske det, du vil fortælle dem om, hvis du bliver synlig uden for hjemmesidens trygge rammer. Derude på de sociale medier, hvor det kan være ganske gratis om end lidt tidskrævende, når der skal startet profiler op – og ikke mindst fyldes indhold i dem.

Mit bud er, at det er godt givet ud at afsætte tid og enten købe eller tilegne dig de kompetencer, der kan give din virksomhed, og dit personlige brand, omtale.

Hjemmesiden er virksomhedens bedste lukkede fest, hvis ikke den får følgeskab af en tilstedeværelse på de sociale medier. – Og her er ingen skelnen melle B2B og B2C.

Find dine budskaber frem, kortlæg dine målgrupper, udvælg dine touchpoints og kom i gang.

Ellers risikerer du, at du bliver ved med at holde lukkede fester – og til sidst lukker og slukker du selv som den sidste.

PS. Glæder mig til at se en invitation fra dig 😉