Iværksætterens lyst, passion og drive er altafgørende for opstarten af en virksomhed.

Det er præcis som det skal være. Følelserne styrer. Følelserne driver.

Men dårlige følelser kan også køre din virksomhed i sænk på rekordtid. (…tro mig …jeg har set det på nært hold…ledere, der er så bange for alting, at de udelukkende tager deres valg på baggrund af frygt for den modsatte beslutning)

Få de frygtstyrede valg ud af din virksomhed, så hurtigt du kan. Og gerne inden du får medarbejdere.

 

illustration-af-farlig-cocktail

 

En frygt-styret ledelse sætter et rigtig dårligt aftryk på arbejdsmiljøet. Det går ikke bare ud over medarbejdernes engagement og service men også bundlinjen. Medarbejdere, der hele tiden oplever at beslutningerne bliver taget på baggrund af ledelsesfrygt, bliver frustrerede. For deres viden og kompetencer bliver sat totalt ud af spil.

Hvis din frygt hele tiden overtager logik og strategi, når der skal tages beslutninger, så får du ikke en virksomhed, der suser opad – uanset hvor gode ideerne er, og hvor meget drive du har.

Medarbejdere, der oplever konflikter, bruger op al deres tankekapacitet på det dårlige og ikke på kerneydelsen i deres arbejde? (Du kender det selv…negative ting sluger energien…)

Ledelses-frygt dræber initiativer og ideer.

Ledelses-frygt er farlig for motivation og engagement.

Ledelses-frygt giver ikke plads til medarbejdernes viden og kompetencer.

Ledelses-frygt er dårlig ledelse.

Frygt er ikke vejen frem for nogen som helst virksomhed uanset ydelse!

Er du frygtstyret?

• Tør du ikke sende nyhedsbreve ud, fordi du er bange for at folk melder fra?
• Tænker du hele tiden over, hvad andre tænker?
• Vælger du hele tiden ad hoc løsninger, fordi du ikke tør følge en fastlagt strategi?
• Ændrer du hele tiden kurs, fordi du prøver at tilgodese forskellige dine kunder fra dag til dag?
• Er du bange for, at dine medarbejdere forsvinder, og pleaser du dem, men mener noget andet end du siger?
• Tager du valg ”bare” fordi det modsatte er forbundet med frygt?

Hvis du svarer ja, til flere af tingene – og der er masser af eksempler ud over det- så spørg dig selv;

• Hvad er det jeg frygter?
• Hvorfor tager jeg de valg jeg gør?
• Hvordan kan jeg slippe frygten?
• Hvad mister eller vinder jeg ved at gå den vej, jeg gør lige nu?

Ud med frygt – ind med strategi, viden, mod, logik, og tro.

Dine medarbejdere, kunder og bundlinje mærker det med det samme.