For at sige det lige ud: Nogle gange er det din egen skyld, at du ikke tjener det, du gerne vil.
Og det er en god nyhed. For det kan du meget lettere lave om på, end hvis det var kundernes skyld.
(Selv når det er ”kundernes skyld” skyldes det tit, at vi selv har vænnet dem til nogle meget gunstige vilkår. Mere om det en anden gang).

Rigtig mange selvstændige har selv opbygget nogle præmisser, der gør det rigtig svært for dem at tjene mange penge.

En af dem er, at alt skal være perfekt.

Min cykel er heller ikke perfekt

illustration-af-meget-flot-cykel

 

Og når vi som fagfolk vil levere en ydelse PERFEKT, så er det næsten never ending. For vi kan blive ved med at nusse og forfine på en lang række punkter. Det kender jeg da også selv, når jeg skriver tekster.

Men jeg kender ingen kunder, der vil betale for de sidste timer, for at jeg rykker resultatet fra 95 % til 98 % perfekt. De kan sikkert ikke se forskel.
Ligesom jeg også selv på en række punkter godt kan nøjes med, at noget bare virker. For eksempel min cykel. Den skinner heller ikke hver dag (eller den har faktisk ikke skinnet siden den dag, jeg købte den).

Og tit er det en smagssag, der gør, om kunden vil kunne lide de sidste par detaljer, vi sidder og sysler med.
Vi, som producerer unikke produkter eller tjenesteydelser til den enkelte kunde, arbejder enten på fast pris eller timepris. Uanset betalingsform kan vores perfektionisme blive rigtig problematisk. For hvem skal betale for den?

Ofte ser jeg selvstændige, der sidder på fast pris og forfiner og forfiner. Og på mindre opgaver skal der ikke forfines ret meget for at du lige pludselig har givet 30 % rabat eller mere.

Og hvem gør du det for?

Jeg hylder ambitioner, men jeg hylder også, at du lever godt af dit arbejde. Og det kommer du ikke til, hvis du giver kunden (langt) mere, end han betaler for.
Perfektion på fastpris er meget dyrt.

For nylig talte jeg med en selvstændig, som arbejdede med fastprisaftaler. Og udover at hun var meget ærekær om sit arbejde, ville hun også gøre alt for at få tilfredse kunder. Om det så betød at ændre produktet på husets regning, hver gang kunden skiftede mening. Og det var mange gange skulle jeg hilse at sige.

Ja, vi skal gå efter tilfredse kunder! Det er dem, der får os til at vokse og giver og lyst til at fortsætte. Men vi skal ikke slide os selv ihjel – og slet ikke til fast pris – for kunder, der ikke kan finde ud af, hvad de vil. Det ødelægger både vores økonomi og vores arbejdsglæde.

Hvis du arbejder på fast pris (og det kan der være mange gode grunde til), er det et must, at du definerer i kontrakten helt præcist, hvad prisen dækker. Inklusiv hvor mange ændringer. Hvis kunden gerne vil have fast pris på ubegrænset antal ændringer, så tilbyd eventuelt flere forskellige priser. En inklusiv to rettelser og en pris, der er radikalt højere, inklusiv ubegrænset antal rettelser.

Du kan eventuelt også lave have en fast pris med en fast takst, hver gang kunden vil rette. Alt efter hvad der passer til din ydelse.

Så vælger kunden selv. Og lur mig: Lige pludselig skal der nok ikke rettes så meget mere. Og det gør os sikkert også gladere for at gå på arbejde. Udover at vi bliver rigere.