Facebook, har sin charme! Og i december viste de endnu et charmerende træk. Bedst som de fleste har fået startet sine sider godt ud og kører dem med succes, så laver de om på det hele og tager sig betalt for det gode arbejde.

Well. Fair nok. Det har også været længe, at vi som erhvervsdrivende har haft adgang til gratis markedsføring LIGE der hvor kunderne er.
Jeg har tidligere beskæftiget mig meget med Facebook-markedsføring, og bruger da også stadig Facebook i min egen markedsføring. Jeg bruger idag Facebook til at hente læsere og til at netværke – både privat og professionelt.

Men allerede tilbage i 2011 da jeg udviklede mine første online workshop, blev jeg bekendt med hvor skrøbelig man ville blive, hvis man lagde alle sine æg i Facebook-kurven. Facebook har jo haft vokseværk næsten siden de kom til verden, og det har medført store og pludselige forandringer, som har påvirket de mange millioner af brugere hver gang.

illustration-af-kurv-med-aeg-i

Så jeg tænkte: BLOGGEN må være svaret! For den ejer jeg da selv!

Ændringerne, som Facebook lavede i december, betyder at:

1. dine almindelige ikke opslag ikke kommer ligeså langt som før. Dvs. når du skriver en status på din facebook-side
2. dine betalte opslag nu kommer ENDNU længere end de gjorde før.
3. de sider, som har ‘likers’ som taler/kommenterer/liker/interagerer meget med hinanden og med siden, vil stadig få større hul igennem. Men i store træk: så er det de betalte updates, der får mest opmærksomhed.

Så hvad skal du gøre:

1. Hvis du har en side – så bevar den. Sørg for at skabe indhold der er så godt, at det får dine følgere til at interagere med siden og med hinanden.

2. Betal ind imellem for at få vigtige opslag sendt bredere ud. F.eks. link til blogindlæg, hvori du evt. har mulighed for signup til nyhedsbrev eller endda salg.

3. Sæt en blog på din hjemmeside. Den ejer du nemlig SELV, og den kan du linke ud til et hvilket som helst af de sociale medier, som bliver hot i fremtiden. Invester i at lære at bruge bloggen optimalt, så du får både Søgemaskineoptimering OG Social media marketing i ét smæk. Find ro i hvordan du skal skrive, så Google elsker dig, men så det også er til at holde ud at læse for dem som finder dig via f.eks. Facebook.

-> Du ejer selv indholdet (med mindre du bruger f.eks. blogspot (derfor anbefaler jeg hosted blog på WordPress)). Fordelen ved at eje det selv, er at du ikke pludselig bliver udsat for prisstigninger, som du ikke havde forudset.

-> Listen over dine læsere er din egen (hvis du bruger en tjeneste som f.eks. Mailchimp eller lign. (obs: brug ikke Jetpack, der ejer du ikke listen selv!)

4. Brug De Sociale Medier til at tiltrække læsere. Hav altid bloggen som dit centrum, så du leder al trafik hen til den. Lad den blive din samlede database. (se evt. mit tidligere indlæg vedr. dette).

En blog har du selv kontrol over. Men den ligger du ikke inde for Facebooks luner. Og når vi om få år står med et NYT socialt medie, så har du stadig bloggen som dit samlingspunkt og database over skills og aktiviteter.