Accuracy-vs-precision1

 

Forestil dig, du står i en elevator.

Lige nu, for eksempel.

Ved siden af dig står 5 potentielle kunder og lytter.

Det eneste, du skal, er at fortælle om din vigtigste vare, ydelse eller produkt. Det, du allerhelst vil sælge dem, lige nu og her.

Du har 20 sekunder.

Elevatoren er i bevægelse.

Dine potentielle kunder venter spændt.

Men så sker det her:

”Allerførst vil jeg sige, at jeg altid har interesseret mig for økologi. Det var faktisk fordi, jeg havde biologi på højt niveau i gymnasiet. Der lærte jeg, hvilken effekt pesticider har på vores grøntsager, frugt og grønt. Det gav mig ideen til at starte min egen lille virksomhed, og rent faktisk skal jeg til en større konference hvor …

DING! Tiden er gået.

Og det er dine potentielle kundeemner også.

Og der var ikke nogen der sagde: ”Her er mit visitkort. Ring til mig på fredag, når jeg igen er på kontoret”

Du sidder måske og smågriner. Enten fordi du kan genkende sig selv. Eller du kender en, som også har svært ved at fatte sig i korthed.

Well .. fokus på facts. Og hånden på hjertet.

Har du rigtig godt styr på din elevatortale?

(Elevatortale – en klokkeklar sætning, som beskriver dine kunders vigtigste udbytte ved at købe dine produkter eller serviceydelser)
Jeg læste fornylig, at vi udsættes for mellem 2000 og 4000 salgsbudskaber i løbet af en dag. Bl.a. fra …

  • Fjernsynet
  • De sociale medier
  • Busserne
  • Aviserne
  • Ugebadene
  • Magasinerne
  • Gågaden
  • Reklamer
  • TV

Derfor:

I første omgang handler det kum om at fange interessen hos en potentiel kunde.
Til det har du mellem 3 og 7 sekunder. Altså op til første sal, hvis du står på i lobbyen.

Nu er det din tur

Du står i elevatoren med 5 potentielle kunder. Der er trykket på knappen. Du bliver spurgt:

”Nå, og hvad laver du så?”

Ved du ikke, hvad du skal sige?

 

Lad mig give dig to eksempler.

Eksempel #1: Den dårlige elevatortale

”Jeg hedder Carl Otto Griseører og jeg ejer Slagter Oksehale. Vi laver gode slagtervarer. Det har vi gjort siden 1963”

Eksempel #2: Den gode elevatortale

Jeg hjælper (indsæt din ideelle potentielle kunde)

med at (indsæt deres udbytte)

så de (indsæt udbyttet af udbyttet)

på trods af/selvom (indsæt deres problem(er)

Vil du se et eksempel på det?

Here it goes:

”Jeg hjælper ambitiøse Start-Ups og iværksættere, som trænger til at få rystet posen med et bundsolidt fundamentet, så de på sigt kan gøre virksomheden til midlet, til at leve et liv helt efter eget design. På trods af, at pengene er små, og de er uerfarne med salg og marketing”

Jeg bliver tit spurgt om: ”Hvordan gør du det”

Og så er samtalen i gang.
Og nu kunne det være interessant, om du også vil dele din elevatortale med alle de andre læsere.

Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder handling

 

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens