money

 

For nylig var jeg ved frisøren, og stort set hver gang jeg er i en forretning, bliver jeg motiveret til, hvordan virksomheden nemt kunne få flere af mine penge. Denne gang ingen undtagelse.

Frisøren missede hele to fuldstændig oplagte mersalgsmuligheder på halvanden time. Kunne det samme ske for dig?

Først nævnte hun, at jeg havde brug for en særlig form for shampoo. En, som jeg aldrig før har hørt om. Er faktisk usikker på, om den findes overhovedet. Og mens jeg sad og funderede over det, opgav jeg bare at gøre mere ved det.

Min frisør sætter altid mit hår rigtig fint med et glattejern, og jeg spurgte ind til, hvordan jeg kunne gøre det samme. Om der var nogle særlige produkter, jeg kunne købe. Det mente hun ikke. Ikke andet end bare at bruge noget hårlak, som hun antog, at jeg havde i forvejen. Og så begyndte jeg i stedet og fundere over, om jeg havde noget hårlak derhjemme overhovedet. Hvis jeg havde, havde jeg ikke brugt det i flere år.

Hvad ville det kræve at spørge ind til, hvilken hårlak jeg brugte, hvor gammel den var eller lignende? Eller at spørge ind til helt overordnet, hvad jeg plejer at gøre ved mit hår. Så ville hun vide, at jeg end ikke havde et glattejern. Nu kan jeg ikke lige sige på stående fod, om frisøren også sælger glattejern, men shampoo og hårlak forventer jeg er standard mersalgsmuligheder for en frisør.

Mærk, når kunden er ekstra varm

Netop hos min frisør ville jeg være så meget mere tilbøjelig til at købe såvel den dyre shampoo som den dyre hårlak eller andet hejs til hår. Fordi jeg har meget større tillid til, at jeg vil få et produkt, der passer lige til mig hos en hårspecialist, der kender mit hår.

Og hvis frisøren ikke sælger glattejern, er det da bare med at komme i gang. ”Kig ind i spejlet kunde! Se hvor lækker du er. Kunne du ikke godt tænke dig at se sådan der ud cirka hver dag?”

Hvem ville ikke sige ”Ja, tak” og købe det glattejern med det samme? Og lade være med at gå hjem og google andre glattejern eller lave pristjek på, i hvilken priskategori et glattejern overhovedet ligger?

Det tror jeg nok, vi var flere, der ville.

Kunne frisøren snildt have fået mig til at lægge 1-2000 kroner for glattejern, hårlak og shampoo? Og måske nogle flere ting i samme kategori, som jeg ikke på stående fod, aner hvad er?

Det kunne hun da sagtens. Det gjorde hun ikke.

Kunne du være den frisør? Gennemgå de sidste fem kunder, du havde kontakt med. Er du sikker på, at de ikke manglede netop din branches svar på hårlak, shampoo og glattejern?